Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedi 24 maa 2009 - 12:54

Nederlandse journalisten vast in Papoea
Gepubliceerd: dinsdag 24 maart 2009 11:34 UTC
Laatst gewijzigd: dinsdag 24 maart 2009 11:50 UTC

Jayapura - In de Indonesische provincie Papoea zijn vier Nederlandse journalisten gearresteerd. Ze werden opgepakt in de provinciehoofdstad Jayapura, waar ze verslag deden van een demonstratie.

De Indonesische autoriteiten geven als reden dat de Nederlanders immigratieregels hebben overtreden. Ook zouden ze zonder toestemming hebben gefilmd. De vier journalisten, één medewerker van NRC Handelsblad en drie freelancers, volgen in Indonesië de verrichtingen van Nicolaas Jouwe, de oprichter van de Vrij Papoea Organisatie. Jouwe is sinds zondag op bezoek in Indonesië.

Activisten in Papoea proberen al tientallen jaren om onafhankelijk te worden van Indonesië. De demonstratie van dinsdag was bedoeld om een referendum over de kwestie af te dwingen.

Wereldomroep
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedi 24 maa 2009 - 19:31

Aanvulling :
Volgens Immigratie van Jayapura hebben 3 Nederlandse journalisten G.babbete , P.M Smith en R Wigman de Immigratiewetten (UU Keimigrasian no 50) overtreden.
Ze zijn binnengekomen op basis van toeristen visum (Visa Kunjungan Wisata) .
Er staat 5 jaar gevangenis of 25 miljoen boete.

Ik denk dat het op een sissertje zal lopen .
Het is wel dom om met de een toersten visa binnen te komen en aaanwezig te zijn bij een demonstratie , en je bent een buitenlandse journalist ook nog.

Bron TVone.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedi 24 maa 2009 - 21:12

Ahh, Om Sid? ben het adres van je blog-site kwijt geraakt, maaf ya, maaruh nog eens geven? bij voorbaat dank dan, si Kesas! doei
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedi 24 maa 2009 - 22:17

NRC-correspondent in Papoea vrijgelaten
Gepubliceerd: 24 maart 2009 20:30 | Gewijzigd: 24 maart 2009 22:33
Door een onzer redacteuren

Jayapura, 24 maart. Vier Nederlandse journalisten, onder wie NRC-correspondent Elske Schouten, zijn vandaag opgepakt in de provincie Papoea terwijl ze verslag deden van een betoging in de provinciehoofdstad Jayapura.

Volgens de Indonesische autoriteiten zijn de Nederlanders opgepakt omdat ze zonder vergunning aan het werk waren. Het viertal had toestemming om de reis van Nicolaas Jouwe te volgen. Toen Jouwe opeens gedwongen naar Jakarta moest terugkeren, besloten zij te blijven om een demonstratie voor een onafhankelijk Papoea te bekijken.

Achtergrond - Praten met Jakarta, beter dan strijd

Na de demonstratie werd Elske Schouten door de politie opgehaald in haar hotelkamer. Op het bureau, waar ze zes uur verbleef, moest ze de foto’s op haar camera wissen. Na verhoor moest ze een verklaring tekenen.

Elske Schouten kreeg van de politie haar paspoort terug en vloog vanochtend terug naar de hoofdstad Jakarta. De andere drie Nederlanders moesten vanochtend terugkomen om hun paspoort op te halen.

Minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken (CDA) vindt de kwestie „ernstig”, zei hij in een reactie. Hij is ook „verbaasd”. Want hoewel bekend is dat de onafhankelijkheidsdrang op Papoea een gevoelige kwestie is voor de Indonesische autoriteiten, is ook bekend dat Nicolaas Jouwe daar is. „Dan weet je ook dat er zaken naar voren kunnen komen die niet welgevallig kunnen zijn”, zei Verhagen.

NRC
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedi 24 maa 2009 - 22:38

Nederlandse journalisten in Indonesië 'vrij'
dinsdag 24 maart 2009 19:49

Drie van de vier Nederlandse journalisten die dinsdag zijn aangehouden in de Indonesische provincie Papoea zijn rond middernacht plaatselijke tijd onder voorwaarden vrijgelaten. Ze werden opgepakt, omdat ze immigratieregels zouden hebben overtreden en zonder toestemming een demonstratie aan het filmen waren.

Voor IKON-journaliste Babette Niemel en haar cameraman en geluidsman betreft het een voorlopige vrijlating, want zij hebben hun paspoorten nog niet terug.

Correspondent Elske Schouten van NRC Handelsblad heeft haar paspoort wel terug.

Vrijheid
Het viertal volgde in Indonesië de werkzaamheden van Nicolaas Jouwe (85). Hij is oprichter van de organisatie Vrij Papoea en sinds zondag op bezoek in het land.

Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat er geen sprake is van een arrestatie vanwege een specifieke verdenking. Het zou vooralsnog gaan om een aanhouding om hen te ondervragen.

Ernstig
Activisten in Papoea proberen al jarenlang om onafhankelijk te worden van Indonesië.

Minister Maxime Verhagen (CDA, Buitenlandse Zaken) vindt de kwestie ernstig, zei hij in een reactie. Hij is ook verbaasd. Want hoewel bekend is dat de onafhankelijkheidsdrang op Papoea een gevoelige kwestie is voor de Indonesische autoriteiten, is ook bekend dat Nicolaas Jouwe er zit.

Door Maartje Willems
Elsevier
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimewo 25 maa 2009 - 9:14

Bro K .

Het is een slapende site van mij.
Moet gereanimeerd worden.

In ieder geval wil ik het weer opstarten.


Hier is het :met permissie van miss W. (tenkjoe tenkjoe)

http://omsid.multiply.com/
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimewo 25 maa 2009 - 9:46

silahkan Om duimenop


Had ook even gemampir daar Wink en ik heb gemerkt dat ik mijn Bahasa weer op moet halen Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimewo 25 maa 2009 - 16:16

Weblog - Elske Schouten blogt vanuit Jakarta

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) 3385441568_89b23925e9_m
De demonstratie voor een onafhankelijk Papoea, waar de vier Nederlandse journalisten aanwezig waren. Foto Reuters

Verhoord in Papoea door een Facebook-vriend
Gepubliceerd: 25 maart 2009 15:05 | Gewijzigd: 25 maart 2009 15:08

Vier journalisten, onder wie de correspondent van NRC Handelsblad, werden in Papoea aangehouden na een demonstratie. Alle papieren moesten op tafel.

Door onze correspondent Elske Schouten

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) 3384627103_1c291e4733_o
Een Indonesische politieagent met twee van de vier opgepakte Nederlandse journalisten. Foto AFP

Jayapura, 25 maart. Echt een verrassing was het niet toen gisteravond omstreeks acht uur op de deur van mijn hotelkamer in Jayapura werd geklopt. Toen ik opendeed, stond daar de immigratiedienst. Zes man sterk. Of ik mevrouw Maria Schouten was. En of ik wilde meekomen.

Een paar uur daarvoor had ik al gehoord dat de journaliste Babette Niemel en haar tweekoppige team waren opgepakt en naar de immigratiedienst gebracht. Even schrikken, en dan bellen met Indonesische journalisten, de Nederlandse ambassade in Jakarta, de krant, en alle anderen die zouden kunnen helpen. Zelf had ik me maar gedeisd gehouden, want die ochtend waren we met zijn vieren naar een demonstratie voor een onafhankelijk Papoea geweest. En daar houden de Indonesische autoriteiten niet van: buitenlanders die zich bezighouden met ‘separatisten’ in de verre provincie. Tot ik dus werd opgehaald.

Op het immigratiekantoor aangekomen, bleek iedereen daar moe te zijn, omdat ze al acht uur bezig waren met het ondervragen van Niemel en haar ploeg. Buiten bleek nog dezelfde taxichauffeur rond te hangen die ons naar de demonstratie had gebracht, en die me bedremmeld vroeg of hij nog betaald zou worden.

Ik kreeg te horen dat ik dezelfde ‘overtreding’ had begaan als de anderen: het vastleggen van de demonstratie. Dus: verblijfspapieren laten zien en uitleggen dat we toch echt toestemming hadden van een Indonesische minister om daar te werken.

Van de collega’s hoorde ik al dat het geen zin had om er maar het zwijgen toe te doen, want ze hadden tientallen foto’s van ons in actie. Ook dat verbaasde niet, want al drie dagen waren we constant gefilmd, gefotografeerd en gevolgd door mannen die aan het cliché van geheimagenten beantwoordden. Vanachter een krant in de hotellobby zaten ze naar ons te gluren. We waren dan ook in Papoea voor een gevoelige zaak: een belangrijke voorvechter van onafhankelijkheid, Nicolaas Jouwe (85), die na bijna vijftig jaar ballingschap terugkeerde. Dat bezoek hadden ze ons rustig laten verslaan, maar de demonstratie ging het Indonesische staatsapparaat blijkbaar te ver.

Mijn ondervraging in een apart kamertje werd steeds onderbroken door mijn telefoon, die ik daar mocht opladen. De krant, mijn vriend, collega-journalisten, mijn vader en moeder, de ambassade. Tot mijn verbazing bleek onze ‘arrestatie’ al het Nederlandse nieuws te hebben gehaald. Mijn ondervrager vond het gebel en gesms niet erg: in de tussentijd zat hij op Facebook. Of hij mij ook mocht toevoegen als vriend? Ach ja, waarom ook niet.

Een paar uur later, na middernacht, mocht ik na het ondertekenen van mijn verklaring weer weg. Maar mijn paspoort kreeg ik niet terug vóór ik een preek had aangehoord van het plaatselijke diensthoofd: dat ik de volgende keer maar alle juiste vergunningen en papieren moest hebben, voor ik weer naar Papoea kwam. Mijn foto’s van de demonstratie werden gewist. Als ik ze terugwilde, moest ik maar bellen, grapte mijn nieuwe Facebook-vriend.


NRC
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Pengopi

Pengopi


Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedo 26 maa 2009 - 1:40

Nog geen paspoort voor aangehouden journalisten
Uitgegeven: 25 maart 2009 21:10
Laatst gewijzigd: 25 maart 2009 21:09

JAYAPURA - Drie van de vier Nederlandse journalisten die dinsdag werden aangehouden in de Indonesische provincie Papoea hebben nog steeds hun paspoorten niet terug en kunnen dus niet reizen.

Dat zei de echtgenoot van een van hen, IKON-journaliste Babette Niemel, woensdag.

Haar echtgenoot Roel van Broekhoven begint zich ''een beetje zorgen te maken''.




De vier werden aangehouden toen ze verslag deden van een demonstratie voor een vrij Papoea.

Uiteindelijk kreeg NRC-correspondent Elske Schouten haar paspoort wel terug en voor haar is daarom het avontuurlijke hoofdstuk afgesloten. De resterende drie Nederlanders zitten in hun hotel, moeten zich geregeld melden bij de immigratiedienst en worden omringd door veiligheidsmensen.


Papoea

De drie hadden toestemming om het werk van een Nederlandse actievoerder te filmen. Deze man, Nicolaas Jouwe, beijvert zich al tijden voor een vrij Papoea.

Toen Jouwe twee dagen geleden vertrok, bleven de Nederlanders achter omdat hun vlucht later vertrok. Toen ze stuitten op de demonstratie besloten ze ook daarvan verslag te doen, maar dat was tegen het zere been van de visumverleners.

Inmiddels zijn de autoriteiten de hele zaak aan het uitpluizen en daarom krijgen de Nederlanders hun paspoort nog niet terug. ''Er zit nog geen schot in de zaak en dat is erg vervelend, want het gaat eigenlijk maar om iets heel onbenulligs'', aldus Van Broekhoven.

©️ ANP

Nu.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimedo 26 maa 2009 - 9:11

donderdag 26 maart 2009 door Elske Schouten

SBY wil geen buitenlanders in Papoea

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) 3385441568_89b23925e9_m De demonstratie die we niet hadden mogen verslaan.

Zo, ik heb mijn 15 minutes of fame wel weer gehad. Ik was stomverbaasd toen ik gisteren bij de immigratiedienst van Jayapura werd ondervraagd en opeens mijn vader aan de lijn kreeg, die uit het nieuws wist dat ik was opgepakt. Maar toen ik gisteravond weer fijn thuis was in Jakarta, zag ik dat collega Babette Niemel, haar crew en ik zelfs het nieuws in Kansas hadden gehaald.

Eigenlijk raar, want het gebeurt zo vaak dat er buitenlandse journalisten in Papoea worden vastgehouden. Het is mijn collega van de Volkskrant al twee keer overkomen (en die kon ik dus mooi om advies vragen). Indonesië wil niet dat buitenlandse journalisten de regio bezoeken.

Gewoonlijk moeten correspondenten een speciale vergunning hebben om er als journalist te werken. Een volstrekt obscure zaak: als correspondent krijg je nooit te horen dat een vergunning nodig is of hoe je die kunt krijgen. Bijna niemand krijgt hem ook. Maar als je naar Papoea gaat zónder zo’n vergunning, loop je dus een groot risico te worden ingerekend. Overigens moeten ook toeristen op Papoea allerlei papierwerk regelen voordat ze bepaalde regio’s mogen bezoeken.

Deze vergunningplicht voor correspondenten is heringevoerd onder de huidige president (en oud-generaal) Susilo Bambang Yudhoyono. Onder Megawati en Wahid mochten buitenlandse journalisten Papoea nog wel in. Human Rights Watch schreef al in 2006 dat het zich zorgen maakt over deze ‘terugkeer naar het tijdperk van autocratie’. De organisatie maakt zich zorgen dat door het gebrek aan pers de strijdkrachten kunnen denken dat ze ongestraft kunnen doen wat ze willen in de provincie.

Wij dachten nu geen vergunning nodig te hebben, omdat we schriftelijke toestemming hadden van minister Bakrie om verslag te doen van de reis van Nicolaas Jouwe naar Papoea, waar ik dit verhaal over schreef. Maar toen Jouwe dinsdag onverwachts Papoea moest verlaten, hield die toestemming volgens de immigratieautoriteiten blijkbaar dus op.

Voor de Papoea’s zelf is het allemaal niets nieuws, dit soort intimidaties. Toen ik gisteren op het vliegveld van Sentani stond, belde ik nog even met een mensenrechtenactivist die ik daar had gesproken. ,,Ik zei het toch?”, zei hij. ,,Nu heb je zelf kunnen ondervinden hoe het apparaat ons hier intimideert.”


NRC - weblog Jakarta
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimevr 27 maa 2009 - 20:57

Nederlandse journaliste Indonesië uitgezet

(Novum) - De Nederlandse journaliste Babette Niemel wordt Indonesië uitgezet. Of ook leden van haar cameraploeg moeten vertrekken, is nog onduidelijk. Dat heeft producent Interakt, waarvoor Niemel een documentaire maakte, vrijdag laten weten.

Vermoedelijk stapt Niemel zaterdagmiddag op het vliegtuig, zegt producent René Mendel. In de loop van zondag of maandag komt zij vervolgens aan in Nederland. Voor twee Nederlandse leden van de cameraploeg van Niemel dreigt ook uitzetting. Zij wonen echter al jaren in Indonesië, vertelt de producent. Voor de geluidsman zou inmiddels zijn bedongen dat hij kan blijven. Wat met de cameraman gaat gebeuren, is nog onzeker. "Wij zijn nog bezig te proberen te voorkomen dat hij wordt uitgezet."

Niemel werd afgelopen week aangehouden, volgens Mendel omdat zij en haar ploeg in de Indonesische provincie Papoea filmmateriaal hadden geschoten waar de autoriteiten niet blij mee waren. Behalve Niemel en haar ploeg werd ook correspondent van NRC Handelsblad Elske Schouten opgepakt.

De Nederlanders volgden de verrichtingen van oprichter Nicolaas Jouwe van de Vrij Papoea Organisatie die naar Papoea was teruggekeerd. Toen Jouwe eerder dan gepland weer uit Papoea vetrok, verviel daarmee ook de toestemming van de journalisten om daar te werken. Toen zij aanwezig waren bij een demonstratie voor onafhankelijkheid in de provinciehoofdstad Jayapura werden ze opgepakt.

Na twaalf uur te hebben vastgezeten, werden de journalisten vrijgelaten. Schouten mocht van de Indonesische autoriteiten terug naar Jakarta, maar de andere drie moesten in de oostelijke provincie Papoea blijven. Hun paspoorten waren volgens Mendel afgenomen. Hoewel ze in een hotel mochten overnachten, moesten zij zich de afgelopen dagen wel steeds melden op het politiebureau, laat de producent weten.

Niemel heeft volgens Mendel een rode stempel in haar paspoort gekregen. "Dat betekent dat zij een tijdje niet meer naar Indonesië mag terugkeren."

Het eerste deel van de documentaire van Niemel is inmiddels uitgezonden door de Ikon. Algemeen directeur Martin Fröberg laat weten dat deze week is besloten ook het vervolg uit te zenden.

Trouw, 27 maart 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitimezo 29 maa 2009 - 8:29

Twee van de 3 journalisten , Niemel.G .Babetti , Director of Dutch Television was Indonesia binnengekomen met toeristenvisum VOA nr CA 3364525 en PM Smith met Visa D212(Multiple Visa) zullen na gedeporteerd te zijn in een black list worden opgenomen.
Hun vlucht wordt a.s vrijdag gepland.

De derde persoon R.J.H Eigman , houder van een KITAS wordt aan de autoriteiten op Bali overgedragen.
Hij is werkzaam als sociaal werker op Bali.

Bron : Antara. 27-03-2009
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)   Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten) Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nederlandse journalisten vast in Papoea (en weer vrijgelaten)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Buitenlandse journalisten mogen weer naar Papoea
» Beantwoording vragen over de opgepakte Nederlandse journalisten in Papoea
»  Papoea-activist Filep Karma vrijgelaten
» Franse journalisten opgepakt in Papoea
» Nederlandse toerist vast op Bali

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: