Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Postzegel - het koloniale verleden

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Postzegel - het koloniale verleden Empty
BerichtOnderwerp: Postzegel - het koloniale verleden   Postzegel - het koloniale verleden Icon_minitimedi 11 sep 2012 - 10:15

Postzegel - het koloniale verleden

Postzegel - het koloniale verleden 09_pzn11

50 jaar geleden hield 'Nederlands' Nieuw-Guinea op te bestaan. Nederland had in 1949 de onafhankelijkheid van de Indonesische archipel moeten accepteren, waarmee er een einde kwam aan 'Nederlands(ch) Indië'. Maar het aan de periferie van die archipel afgelegen en etnisch heel anders bevolkte Nieuw-Guinea werd daar buiten gehouden. Na het ophouden van de postzegels van Nederlands-Indië, verschenen vanaf 1950 postzegels voor Nederlands Nieuw Guinea (NGG), inclusief een portret van koningin Juliana.

Een band van Nederland met de Papoea-bevolking werd ook met bijzondere postzegels benadrukt. Je kijkt nu raar op bij een serie uit 1953 waarmee NNG-bewoners gevraagd werd via toeslagzegels de Nederlandse watersnoodslachtoffers te helpen.

In 1961, als het conflict met Indonesië over NGG al hoog is opgelopen, wordt de Nieuw Guinea-Raad opgezet, een soort lokaal parlement. Begin 1962 wordt de Papoea's nog gevraagd de zilveren bruiloft van Juliana en Bernhard te vieren.

Ondertussen nemen de Indonesische aanspraken in gewelddadigheid toe. Nederland krijgt geen steun van de internationale gemeenschap. Een kort overgangsbewind van de Verenigde Naties (UNTEA, leidend tot opdrukken op NNG-postzegels) blijkt vooral een operatie om gezichtsverlies van Nederland nog beetje te beperken.

Volkskrant 8-9-2012
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Postzegel - het koloniale verleden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Postzegel - het koloniale verleden   Postzegel - het koloniale verleden Icon_minitimewo 12 sep 2012 - 4:45

Quote:....Je kijkt nu raar op bij een serie uit 1953 waarmee NNG-bewoners gevraagd werd via toeslagzegels de Nederlandse watersnoodslachtoffers te helpen....

Nu zowat alles gedigitaliseerd is/wordt en Neerland's Topsecrets en Duister Verleden (na verjaring) geopenbaard is/wordt, kijk ik nergens meer raar van op.


Waar ik echter wel raar van opkijk, is:

De Volkskrant journalist/-e die dit artikeltje heeft geproduceerd, had m.i. eerst de historie onder de loep moeten nemen, alvorens een rare "eureka" kreet de lucht in te slingeren (Goed van me, heb ik helemaal uitgedokterd die steun via toeslag, dacht meneertje journalist/mevrouwtje journaliste), want:

Nederlands Indië had op 29 mei 1861 (92 jaren eerder) Glds 27, 751, 05 bij elkaar gelapt t.b.v Steun aan Nederland Watersnoodramp Midden Nederland.

Bron: Javabode 1-6-1861 op te roepen via www.kb.nl

geek
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Postzegel - het koloniale verleden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tineke Bennema over het koloniale verleden
» Koloniale verleden centraal bij Remember Day Parade
» Het koloniale verleden van Diederik van Vleuten: Ik verdoezel niks
» Wieteke van Dort: Doe niet moeilijk over koloniale verleden
» Het koloniale beschavingsoffensief - R. Raben

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: