Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Stichting Help Flores!

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Stichting Help Flores! Empty
BerichtOnderwerp: Stichting Help Flores!   Stichting Help Flores! Icon_minitimewo 24 okt 2012 - 8:31


Nunspeter helpt 1.300 kinderen op Flores aan schoolboeken

24-10-2012 00:00


NUNSPEET - Komende donderdag - 25 oktober - viert Stichting Help Flores! haar eenjarig bestaan. Deze stichting heeft al heel wat bereikt op het Indonesische eiland, onder meer door de kinderen van vijf basisscholen te voorzien van schoolboeken. "Geweldig om te zien hoe blij we die kinderen kunnen maken'', aldus de Nunspeetse Fred van der Beek. Stichting Help Flores! is opgericht door Herbert van Loon, een vriend van Fred van der Beek. ''Herbert heeft als HTS-student in 1997 geholpen bij de wederopbouw van een ziekenhuis in Lela, een klein dorp op Flores. Dat ziekenhuis was vijf jaar eerder grotendeels verwoest door een aardbeving'', vertelt Van der Beek. ''In 2011 is Herbert weer naar Flores gereisd en toen zag hij dat het ziekenhuis niet optimaal functioneerde.'' Zo bleek de tandartsstoel kapot, evenals de operatielampen. ''Daardoor kan er al jarenlang niet meer geopereerd worden. Een ander probleem is de verouderde generator, die regelmatig uitvalt.''

In het vliegtuig op weg naar huis kreeg Van Loon het idee om Stichting Help Flores! op te richten. ''Toen Herbert mij vroeg om als bestuurslid bij de stichting te komen, hoefde ik daar niet langver na te denken. Wij hebben het zo goed in Nederland, terwijl de mensen daar zoveel hulp kunnen gebruiken'', aldus de 37-jarige Van der Beek. ''Daarvoor wil ik me voor meer dan 100 procent inzetten.''

Op 25 oktober 2011 werd de stichting officieel opgericht door de broers Herbert en Elmar van Loon en Fred van der Beek. ''Ons doel is om de bevolking te ondersteunen in de regio Sikka, waarin ook het dorp Lela ligt. Dit willen we doen door middel van kleinschalige projecten. Daarbij kunnen donateurs kiezen voor het project dat hen het meest aanspreekt'', vertelt Van der Beek, in het dagelijks leven vertegenwoordiger in hout en bouwmaterialen bij Verdouw Bouwproducten.

''Door mijn werkzaamheden als vertegenwoordiger kom ik veel in contact met mensen. Zodoende probeer ik sponsors en donateurs te vinden. Daarnaast probeer ik te helpen bij de zoektocht naar fondsen en stichtingen die onze projecten kunnen en willen ondersteunen.''

Het eerste project dat de stichting gerealiseerd heeft, is de aankoop van ruim 9.000 schoolboeken. Hierdoor hebben zo'n 1.300 kinderen van in totaal vijf basisscholen op Flores voor het eerst in hun leven schoolboeken, voor meerdere vakken. Van der Beek: ''Voorheen hadden alleen de juf en de meester een boek. Als ik foto's zie van de kinderen met hun gloednieuwe boeken, krijg ik echt een brok in mijn keel. Geweldig om te zien hoe blij we de kinderen en mensen op Flores kunnen maken. En wij maar klagen hier in Nederland, met al onze luxe…''

Welke projecten staan er verder op stapel? ''We hebben van 22 nieuwe basisscholen een aanvraag liggen voor schoolboeken'', vervolgt Van der Beek. ''Een ander project is de nieuwe tandartsstoel. Verder zijn we geld aan het inzamelen voor een generator en operatielampen voor het ziekenhuis. Inmiddels hebben we 15.500 euro bijeen, dankzij bijdrages van fondsen, het bedrijfsleven en particulieren. We hopen het resterende bedrag van 13.500 euro binnenkort te realiseren. Dan kan er eindelijk weer geopereerd worden en is het ziekenhuis altijd verzekerd van stroom.''

Het werk voor Stichting Help Flores! - op zijn vrije avonden en in de weekenden - geeft Fred van der Beek veel voldoening. ''Ik ben trots op alles wat we tot nu toe bereikt hebben. In deze tijd is het niet makkelijk om donateurs te vinden. Desondanks hebben we inmiddels al het schoolboekenproject kunnen realiseren. Hopelijk zal het volgende afgeronde project niet lang op zich laten wachten. We zetten ons volledig in om te zorgen dat het ziekenhuis in Lela weer 100 procent functioneel wordt. Dat draagt eraan bij dat de mensen op Flores een beter en gezonder leven kunnen krijgen. We vinden het overigens belangrijk om niet alleen te zorgen voor financiële en materiële ondersteuning. Stichting Help Flores! wil ook zorgen dat er kennis wordt doorgegeven. Dat maakt dat de geboden hulp blijvend kan zijn.''

www.helpflores.com / rekeningnummer 50.25.82.383, t.n.v. Stichting Help Flores!


Veluweland.nl


Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Stichting Help Flores! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Stichting Help Flores!   Stichting Help Flores! Icon_minitimewo 24 okt 2012 - 8:32


Drontenaar geraakt door Flores

Auteur: door Henriët Dijk | woensdag 24 oktober 2012 | 06:55


Stichting Help Flores! 10_flo10
Dankzij een gift van een schenker die anoniem wil blijven, kon de Dronter stichting Help Flores! een bijdrage doen voor ruim negenduizend schoolboeken voor vijf basisscholen. Het volgende project is het ziekenhuis in het dorp Lela, waarvoor onder andere nieuwe operatielampen nodig zijn. eigen foto


Het Indonesische eiland Flores loopt als een rode draad door het leven van Drontenaar Herbert van Loon.
Hij werkte er als hts-student, deed het aan op huwelijksreis en bezocht het met zijn vader. Dat laatste bezoek, vorig jaar, leidde tot de oprichting van stichting Help Flores!, die morgen haar éénjarig bestaan viert.

Een feestje waard, want de stichting heeft haar eerste, geslaagde project afgerond. Vijf basisscholen in de regio Sikka op Flores hebben negenduizend schoolboeken gekocht, na een bijdrage van de stichting. "Voorheen hadden alleen de juf en meester een boek. Nu hebben alle ruim 1300 leerlingen ieder zeven boeken voor verschillende vakken", aldus de 37-jarige Herbert van Loon. Samen met zijn broer Elmar en vriend Fred van der Beek richtte hij de stichting op.

De Drontenaar had in 1997 zijn eerste kennismaking met Flores. Toen hielp hij als hts-student vier maanden bij de wederopbouw van het Sint Elisabeth ziekenhuis in het dorp Lela, dat in de regio Sikka ligt. Op huwelijksreis - in 2000 - keerde hij samen met zijn vrouw Rosa terug. "Twee maanden voordat ik naar Flores ging, had ik Rosa ontmoet. We hebben toen veel geschreven en op papier onze relatie uitgebouwd. Ik wilde het dus graag mijn vrouw laten zien. Het heeft mij als persoon veranderd", vertelt Van Loon, die nu projectleider in de bouw is. "Ik ging daar als student naar toe van 'even' dat ziekenhuis de grond uit stampen. Na een week kon ik de planning al in de prullenbak gooien. In de westerse wereld maken we elkaar soms wel eens gek met ons gehaast. Daar is dat veel minder. Dat zet je wel aan het denken."

In 2000 zag het stel dat het ziekenhuis goed draaide. Toen Van Loon in 2011 met zijn vader er kwam, zagen ze een hospitaal in licht verval. De Duitse non die de zaak runde - en financieel gesteund werd vanuit haar moederland - was vertrokken. "Overheden geven minder geld omdat het katholiek is", aldus Van Loon. De optelsom: een stroomgenerator die regelmatig uitvalt, kapotte operatielampen en een kapotte tandartsstoel. "Een vrachtwagenchauffeur die ik kende van mijn stage daar heeft sinds 2005 last van zijn knie. Die kan nu niet werken omdat er niet wordt geopereerd. Terwijl hij dus wel graag wil. Zoiets komt in Nederland niet voor", vertelt Van Loon.

Zijn eerste impuls was om de portemonnee te trekken en zelf die operatielampen te kopen. Zijn vader temperde hem. Het enthousiasme werd gebundeld in de stichting. Dankzij particuliere giften en fondsen zit Help Flores! inmiddels op de helft van de benodigde 29.000 euro. Dat geld is bedoeld voor het verbeteren van het ziekenhuis.

Stentor
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Stichting Help Flores! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Stichting Help Flores!   Stichting Help Flores! Icon_minitimewo 24 okt 2012 - 8:37


jaja misschien leuk om nog eens te bekijken:

foto's van huisnijverheid van de Sikka's op Flores
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Stichting Help Flores! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Stichting Help Flores!   Stichting Help Flores! Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Stichting Help Flores!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rondreis over Flores (1) - Flores Indonesië
» Lombok en Flores
» Fundraising in Kampen voor project op Flores in Indonesië
» Ash from Mt. Rokatenda covers Flores
» Flores, eiland van tradities en ceremonies

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: