Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitimevr 10 apr 2009 - 14:23

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) - Bali Indonesië
Gepost op 10 april 2009

Zowel de inwoners als de toeristen ontsnappen er niet aan: niet van je kamer af, gordijnen dicht, geen radio, geen tv, zachtjes praten... dit jaar was dit op 26 maart, en dat was dus niet echt een leuke vakantiedag (en dat is een understatement) zeker als je het van te voren niet weet….(en veel mensen inclusief mijzelf wisten dit niet).
Deze dag wordt ook wel Dag van de Stilte genoemd: Bali moet een geheel verlaten indruk maken waardoor niemand zich op straat mag bevinden. Vooral de boze geesten mogen niemand zien. Het nieuwjaar, dat Nyepi genoemd wordt, is een van de meest belangrijke religieuze gebeurtenissen voor Balinese Hindoes. Dit jaar begon het Saka jaar 1931. Ook het openbaar vervoer en het vliegveld moeten er op nieuwjaarsdag aan geloven. Het is zelfs verboden om vuren aan te steken en lampen te ontbranden.
Het eiland wordt traditioneel bewaakt door veiligheids-mensen, Pecalang, om er zeker van te zijn dat iedereen zich aan de regels houdt.
Vergelijkbare rituelen worden gehouden onder de Hindoeistische bevolking op het eiland Lombok en in de hoofdstad Jakarta.
In 2010 zal Nyepi vallen op dinsdag 16 maart.

Columbus Magazine
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitimevr 10 apr 2009 - 19:03

....zeker als je het van te voren niet weet….(en veel mensen inclusief mijzelf wisten dit niet).....


Tolol, goblok, dablek.
Als je naar een land toe gaat voor vakantie of wat dan ook, dan moet je je van te voren een beetje inwerken/inbeelden/inleven wat betreft de cultuur, de mensen en alles wat er mee samenhangt.
Zoiets heet: Respect hebben voor het land en de mensen waar je een poosje te gast bent. Twisted Evil

Gr/ Raden Cingur Codot.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitimeza 11 apr 2009 - 0:14

Helemaal mee eens Raden Cingur. Maar.......ook al weet je het niet, dan is het een mooie dag om tot bezinning te komen, te lezen, te.....etc.......

roosje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
bartbesar

bartbesar


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 04-01-09
Leeftijd : 75
Woonplaats : velp (gld)

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: waarom dan tolol   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitimezo 12 apr 2009 - 12:48

Hallo Raden Cingur,

Waarom meteen tolol en dergelijke,ik zou mij er wel in verdiepen maar als je er met vakantie toevallig een weekje bent,moet je dan alles weten?
En waarom heb je dan meteen dan geen respekt voor de mensen daar.
Hoeveel weten mensen uit andere landen van Nederlandse gebruiken en dergelijke ,zelfs mensen die zich hier voor goed willen vestigen,weinig tot niks.
Ook de indische mensen die hier kwamen wonen niet,maar dit heeft met respekt niks van doen.

Maar het zou wel verstandig zijn je in een vreemd land te verdiepen.

groetjes Bart
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitimezo 12 apr 2009 - 13:53

Hallo Bart,

dank je wel voor je comments en interesse in het lezen.

Je hoeft inderdaad niet ALLES te weten over een land, waar je naar toe gaat, maar wel het hoognodige om in elk geval de mensen en de cultuur te kunnen respecteren.
Wat betreft Indonesia. Het land dat eeuwen lang onder Nederlands beheer stond en waar m.i. toch nog ergens een aparte binding mee bestaat? Of is het verleden van Indonesia (Nederlandsch Indie) totaal weggevaagd?
Ik ben sterk voor het feit, dat Indonesia toch wel een aparte plaats inneemt in de relatie tot Nederland en zeer zeker als je daar naar toe gaat.

Overigens ben ik het volledig met je eens, dat héél véél buitenlanders, die naar Nederland zijn gekomen, bitter weinig over Nederland en de cultuur af weten. In mijn optiek eveneens een verkeerde mentaliteit van hen.
Alhoewel ik er een kleine noot bij plaats: Héél véél van deze mensen zijn of asielzoekers, of uit één of ander gehucht uit hun land gevlucht met zeer weinig voorlopleiding, dus voor hen heel moeilijk om de cultuur van een ander land alvast op voorhand te leren kennen. Ik zeg expliciet: Velen en niet Allen.

Het ligt dan aan de verantwoordelijken hier in Nederland, dat zij een beter toezicht houden op het "inkomend" volk, zonder voorkennis e.d. van Nederland.


In het geval van de toerist uit het bovenste artikel: Ik neem aan dat de heer of dame, die het artikel schreef en zichzelf schaarde onder de onwetenden, wel degelijk een goede basis voorlopleiding heeft genoten. In elk geval: goede mogelijkheden heeft gehad om zich een reisje naar Bali te kunnen permitteren, dus daar mag dan toch wel iets van verwacht worden?


Tja en dan je voorbeeld van de Indische mensen die hier kwamen.
Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met de geschiedenis en voorgeschiedenis van het Indisch gebeuren, maar een dsicussie daarover op dit luchtige forum, lijkt me niet op zijn plaats.
Ik ben zelf een Indo en was wel degelijk voorbereid op de gewoontes en cultuur van Nederland en perssoonlijk heb ik me ook altijd getracht te gedragen als een Nederlander en de Nederlandse cultuur te respekteren, gewoon uit respect voor Nederland.
Ondanks mijn keurig respektvol streven en gedrag in Nederland naar Nederland toe, ben ik helaas menig keer ten onrechte letterlijk uitgemaakt voor de welbekende termen, die men de Indische man en/of vrouw maar al te graag naar het hoofd slingerde.

Ik wou het hierbij graag laten wat betreft het Indisch gebeuren.

Ik wens je nog een prettige Pasen toe en groetjes/Hans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
bartbesar

bartbesar


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 04-01-09
Leeftijd : 75
Woonplaats : velp (gld)

Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitimema 13 apr 2009 - 19:05

Hallo Raden Cingur,

het is dan mischien een luchtig forum,maar een serieuze discussie moet toch kunnen met wederzijds respekt.
ik ben redelijk op de hoogte van de indische geschiedenis,heb mij er ook regelmatig in verdiept.
Mijn schoonfamilie komt uit Indonesie,ben er zelf al vaak geweestmeestal 5 tot 6 weken of iets langer.
Ondanks de nu nog vele misstanden in dat land waar ik mijn ogen niet voor sluit mag ik er graag komen.
Niet meer die toeristische dingen,maar bij de "gewone man"zoals ik zelf ook ben,dat boeit mij zeer.
In de kampong is ook het echte Indonesie voor mij,nu vraag ik het niet meer omdat ik nu wel weet hoe ik mij daar gedragen moet,maar in het begin heb ik dat veel gedaan gewoon om mij een beetje te houden aan de zeden en gewoontes in dat land.
maar ja ik ben en blijf een belanda en daar kan ik niks aan veranderen.

verder een prettige dag toegewenst.

groetjes Bart.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)   Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet) Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vermijdt Bali op het Hindoeistische nieuwjaar (of juist niet)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Chinees? Indisch? Gezond? of juist niet...?
» 21 april 2013: Lezing ‘Bali. Een hindoeïstische enclave’
» Bali nog niet rabiësvrij
» Noord-Bali, heel zo gek nog niet
» Corendon niet meer met Qatar Airways naar Bali, wel met KLM

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Reizen :: Reisverhalen-
Ga naar: