Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Aurora: Belanja

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
cybercop0

cybercop0


Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 26-01-09
Woonplaats : arnhem

Aurora: Belanja Empty
BerichtOnderwerp: Aurora: Belanja   Aurora: Belanja Icon_minitimedo 7 mei 2009 - 14:32

Na mijn vrijwilligerswerk even belanja voor thuis. Als je zonder lijstje gaat boodschappen doen moet je echt uitkijken om niet met de verkeerde dingen thuis te komen.

Sinds ik in Nederland woon heb ik geleerd altijd met een lijstje te belanja, anders pusing (duizelig).

In Indonesia kwam meestal 's ochtends de tukang sayur langs met zijn gerobak (kar). Daarop heeft hij van alles en nog wat. Groenten, vruchten, vis, kue basah (gestoomde koekjes), udang, tempe, tahu, kip, vlees per ons,en ik weet niet wat nog meer. Dan haalde de pembantu (bediende) een grote tampah en zocht dan uit wat ze nodig had voor de rijsttafel. Vaak kwam er dan nog de tukang ikan (visboer) langs, de tukang buah (vruchten verkoper).

In de middag had je weer andere verkopers : tukang roti, dan riep hij : Bood, bood, roti !
tukang Siomai (zoiets als dum sum), tukang bakso (bamisoep met balletjes), tukang sate.
Ik denk dat de meesten dat kennen. Ja, ik mis die verkopers wel.

Vooral in Surabaya, de rujak cingur (cingur is de snuit van een koe), tahua met die gembersaus (dunne tahu laagjes) In de jaren '90 had je het nog in Bogor. Daarna niet meer. Met de noorderzon vertrokken. In Indonesia zeggen ze : O, dia kena razzia. (opgepakt)

Daarom verheug ik mij altijd als ik naar Bali kan gaan. In Denpasar heb je zo'n Food Center met allerlei eten uit de provincies/steden en snacks. Jakarts heeft dat wel, maar niet zoals Bali. Ik vind die mpek-mpek van Palembang erg lekker.
Op de Pasar Malam had je ze ook, maar de saus is niet origineel.

Uit: memoires van Elaine
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Aurora: Belanja Empty
BerichtOnderwerp: Re: Aurora: Belanja   Aurora: Belanja Icon_minitimeza 6 jun 2009 - 19:54

rujak cingur....

We zaten in Pacet, en we besloten in het hotel te eten want we hadden geen zin meer om in het donker te rijden in de bergen. Al die bochten, al die smalle wegen.. je ziet niks!
Op de menukaart zag ik rujak cingur. Rujak ken ik, maar dat woordje cingur daar achter, hmmm.. ik ken dat niet. Ach, dacht ik, gewoon bestellen, we zien wel.
Het eten werd gebracht, vol verwachting keek ik uit naar de rujak.
Maar ze kwamen maar niet met het schaaltje met de mij bekende rujak. Maar er stond wel een schaaltje met iets onbekends op tafel.. gevraagd wat dat was. "Oh dat?, dat is de rujak cingur", zei de meneer van de bediening. Heel voorzichtig een schepje op mijn bord gedaan, heel voorzichtig geroken (het rook naar aarde) en toen wat geproefd...
Ik heb het opzij geschoven. Hoefde niet.. No

Naar Nederland een sms gestuurd met de vraag wat rujak cingur inhoudt.. Wah, mijn dierbare vriend heeft me uitgelachen! "Meid", zei hij, "de rujak die jij bedoelde is rujak manis. Rujak cingur is heerlijk! Met koeienneus, wang, oor..." en weet ik wat nog meer... pale

In Surabaya en omgeving zag ik overal bij eettentjes bordjes met rujak cingur. Maar IK bestel dat gerecht nooit meer lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Aurora: Belanja
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aurora: Soeharto
» Aurora: Eilandentour (2)
» Aurora: Tijdverschillen en eilandentour (1)
» Aurora: Soekarno en Soeharto
» Aurora: Een cicak- broche

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: