Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Wat betekent orang bule.

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Kupang




Aantal berichten : 82
Registratiedatum : 19-01-09
Leeftijd : 63
Woonplaats : Vlaardingen/NL

Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Wat betekent orang bule.   Wat betekent orang bule. Icon_minitimedo 7 mei 2009 - 20:49

L.S.;

Zoals velen weten wordt een buitenlander;m.n. die vh blanke ras,in Indonesie betitelt als orang bule.
Mijn vrouw zei me,dat dat vroeger mn werd gedaan voor de Amerikanen.Ik dacht toen,dat het te maken heeft met het Engele woord voor stier:bull.Amerikanen worden ook wel een beetje geassocieerd met cowboys,die zich bezighouden met veeteelt.
Dus:een veeman=cowboy-orang bule.
Nu lees ik,dat in midden-Java het woord voor albino bule is.Dat zijn die albino's o.a.,die een zekere sacrale status hebben aan de midden-Javaanse vorstenhoven,omdat ze een wat afwijkende menssoort zijn.
Mijn vraag is nu:is de eerste veronderstelling de juiste of de tweede.
Dank U voor Uw reactie.

Hoogachtend:
DP Tick
Terug naar boven Ga naar beneden
http://kerajaan-indonesia.blogspot.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat betekent orang bule.   Wat betekent orang bule. Icon_minitimevr 8 mei 2009 - 5:08

Donald:

Volgens EU Dict (Kamus Indonesia-Inggris)
Bule of Balar = Albino.


Een fragment uit het NRC van 27 mei 1999 (!!) ...Bijna 10 jaren geleden d.d.:

(..)Is in het bovenstaande in zeker opzicht sprake van een stijging in appreciatie, hier komt men ook woorden tegen die juist een daling daarvan betekenen. Het woord bule is goed voorbeeld. Het betekent in feite 'albino' en dat is geen compliment want deze blonde mensen met rode ogen en een roze sproetige huidskleur behoren niet per se tot de allerschoonsten van de schepping. Die naam geeft men tegenwoordig als groepsnaam aan blanken. Ze raakt steeds meer in zwang en is wat gevoelswaarde betreft vergelijkbaar met nigger, een naam die zoals bekend door negers niet erg op prijs wordt gesteld.

Gr/H
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat betekent orang bule.   Wat betekent orang bule. Icon_minitimevr 8 mei 2009 - 10:50

Bule , is de vereenvoudiging van het woord bulai.
Heeft 2 betekenis , blanken en albino (kamus Bahasa Indonesia - A Teeuw).

Kamus Bahasa Sunda : Mensen met witte huidskleur zoals de Europeanen .
Het betekent ook albino .
Waarschijnlijk zal het ook dezelfde zijn bij een Kamus Bahasa Jawa.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat betekent orang bule.   Wat betekent orang bule. Icon_minitimevr 8 mei 2009 - 19:37

In mijn kamus kosmos mini woordenboek staat bij bulé: albino; blanke, Europeaan.


sunny
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kupang




Aantal berichten : 82
Registratiedatum : 19-01-09
Leeftijd : 63
Woonplaats : Vlaardingen/NL

Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Orang bule   Wat betekent orang bule. Icon_minitimezo 10 mei 2009 - 21:44

Geachte mensen;

Dus mijn gedachte,dat het met bull te maken had wa dus wat voorbarig.Ook trouwens wordt meestal orang bule(ik ben zelf Indo,doch ook bule genoemd)een beetje gekscherend gebruikt.Beetje plagerig,maar niet echt kwaad overkomend.
Ik ben zo ie zo niet zo lichtgeraakt qua betitelingen.
Vreemd,dat ik dat pas na 8 jaar van reizen door flinke delen v Indonesie tegenkwam.Misschien omdat ik mij voornamelijk in NTT en O-Borneo heb opgehouden,waar je het vrijwel niet hoort.
Op Java en Bali(waar ik dit jaar m.n. was)hoor je het vaak.Mijn vrouw is thans nog tijdelijk in Balikpapan/O-Borneo en daar schijnt het wel gebruikt te worden,doch dan een beetje voorzichtig.Zoiets als:een persoon in de klad vraagt,waarom is Uw zoon wat lichter,als andere kinderen.Mijn vrouw antwoord dan lachend:ja,wat denk je???Mijn man is een orang bule.En dan volgt hard gelach.
Tsja,nigger wordt nooit zo gebruikt in NL.Die zwarten wel eens in enkele gesprekken in de huiselijke kring,doch meestal toch wel is geleerd die mensen te betitelen als Surinamers.Antilianen,Kaapverdieers,etc.
Ik weet niet,hoe de Indischen bij hun komst in NL in de jaren 50 werden betiteld.Die bruintjes?Nu wordt er in mijn familie(Nederlandse moeder/vader v Java)alleen maar bepraat over Indischen.
Wij zijn wat betreft zulke zaken niet zo hard in de mond als de Amerikanen.Wellicht onze Calvijnse inslag,dat altijd beschaafdheid en v alles het goede laten zien/ombuigen naar voorstaat.

Ook beter.
Ik houdt als Nederlanders en Indo niet van dat gebral.

Sorry,doch zo is het.

Hoogachtend:
D.P. Tick
Terug naar boven Ga naar beneden
http://kerajaan-indonesia.blogspot.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat betekent orang bule.   Wat betekent orang bule. Icon_minitimema 11 mei 2009 - 0:32

Calvijnse inslag dan? Altijd gedacht dat dat heertje zeer 'puretanical'was, recht opzitten met de knietjes bij elkaar en gestijfde kraagjes enz, en de dames met enkel lange zwarte jurken met glimmende knoopjes er op, van de keel naar de voeten, of heb ik dat verkeerd? groetjes si kesas
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wat betekent orang bule. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat betekent orang bule.   Wat betekent orang bule. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat betekent orang bule.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat betekent godsdienstvrijheid in Indonesië?
» Beer & Baconless: Mr Bule Flees Ramadan
» In elke cultuur betekent het begrip 'waarheid' iets anders
» Kumpulan Orang Tua (in) Raffy
» Koningsdag en Orang malu

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: