Molukse kok verovert harten van Bredase smulpapen De mensen van Senang Makan, vlnr Cees Venderbos, Chesron Nanuru en Corrie
Auteur: Freek de Swart | 24/07/2014 Tijd: 16:23
BREDA - Het buurthuis Scheldestraat nieuwe stijl krijgt steeds meer vorm. Sinds twee maanden kan er ook lekker Moluks gegeten worden dankzij kok Chesron Nanuru. "Elke wijk verdient zo'n plek."
Voor het interview wil Chesron wat recht zetten. Het restaurant heet Wijkrestaurant 2 en niet Senang Makan zoals veel mensen denken. Dat laatste is de naam van zijn cateringsbedrijf. Volgens eigenaar Cees Venderbos van buurthuis Scheldestraat is die naam Wijkrestaurant 2 weer een verwijzing naar de oorspronkelijke naam: wijkrestaurant Wijkrestaurant.
Welke naam dan ook, het nieuwe restaurant pas precies bij het doel dat Venderbos voor ogen heeft met het buurthuis. "Ik vind dat er in elke wijk een plaats moet zijn waar mensen samenkomen, een kok als Chesron helpt hierbij enorm.” Het buurtcentrum draait momenteel qua omzet ongeveer break-even. Voor Cees is dat overigens van minder belang. "Ik haal mijn winst uit mensen als Chesron aan het werk te zien met iets waar ze talent voor hebben."
Cateringbedrijf Senang Makan ontstond nadat het bedrijf waar Chesron werkte failliet ging. Aangezien hij al veel kookte voor vrienden en ook horeca-ervaring had besloot hij voor zichzelf te beginnen. De eerste opening van het wijkrestaurant herinnert Chesron als erg spannend. "Het was heel erg druk waardoor mensen heel lang op hun eten moesten wachten. Ik kon die avond wel janken ja, maar koken met verse ingrediënten kost nu eenmaal tijd."
Toch bleven de mensen terugkomen, iets dat volgens Cees laat zien hoeveel krediet Chesron heeft. Iets dat de kok zelf ook beaamt. "Vooral het Molukse publiek is erg kritisch als het om de eigen keuken gaat, dus ik ben gelukkig en dankbaar dat ze steeds terug blijven komen." De moeder en oma van Chesron staan binnen de Molukse gemeenschap bekend om hun kookkunsten. De moeder van Chesron helpt soms ook mee, net als de 73-jarige Corrie. "Voor mensen als Corrie die niet stil kunnen zitten is een buurthuis als dit zo belangrijk", aldus Venderbos.
In de twee maanden dat Wijkrestaurant 2 open is heeft Chesron de menukaart al flink aangepast. Mensen krijgen nu eerst een voorgerecht, zodat ze binnen een kwartier al iets hebben om te proeven. Verder verdwenen de Nederlandse gerechten van de kaart wegens te weinig animo en werd de kaart wat verfijnder. "In het begin bestelde mensen vooral simpele bami en nasi, dan voelde ik me soms weer net een productiekok." De veranderingen zorgen ook voor een ander publiek. Waar vroeger vooral maaltijden werden opgehaald blijven mensen nu eten.
Het meest trots is Chesron op de Senang Makan speciaal. Dat is rundvlees met gele rijst en boontje. De spek met saté is weer erg geliefd bij de gasten. "Dat is een gerecht van mijn oma dat ik gefinetuned heb naar de huidige tijd. Mensen voelen zich echt in Indonesië als ze dat eten." Of Chesron in de toekomst wil uitbreiden weet hij nog niet. Voorlopig is hij nog druk bezig met het verpersoonlijken van de menukaart. Heel erg ver vooruit kijken doet hij overigens niet. "Ik ben ook maar een gewone jongen uit de volkswijk die zijn brood wil verdienen."
BredaVandaag