Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen Geplaatst op 01 december 2014
Laatste update 01 december, 18:53
Eddie Dirven Foto Edwin Wiekens / hetfotoburo
OOSTERHOUT - Vlak voor zijn tachtigste verjaardag heeft Oosterhouter Eddie Dirven zijn jeugd in Japanse kampen en de daar opgelopen trauma's van zich afgeschreven.
In het boek Saya Anak Solo, 'Ik ben een kind van Solo' beschrijft de op Java geboren Dirven hoe hij als jongetje in 1941 met zijn uit Made afkomstige moeder in een Jappenkamp belandde.
Hoe hij daar overleefde door zich vooral gedeisd te houden en zijn emoties niet te uiten, een ervaring die later zijn karakter vormde maar ook voor lang opgeborgen trauma's zorgde.
Dirven noemt zich een 'blanke Javaan': "Nederland is mijn vaderland, Nederlands-Indië is mijn moederland. Daar voel ik mij thuis, al heb ik hier in Nederland een goed leven gehad."
Aangemoedigd door zijn kinderen en een kleinzoon zette hij met behulp van auteur Marianne Peters zijn vaak dramatische herinneringen op papier.
Het boek is verkrijgbaar via: www.boekscout.nl
Een uitgebreid verhaal over Eddie Dirven in de rubriek En Toen dinsdag in BNDeStem
bndestem.nl