Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven Empty
BerichtOnderwerp: Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven   Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven Icon_minitimedi 2 dec 2014 - 12:41



Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen



Geplaatst op 01 december 2014
Laatste update 01 december, 18:53


Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven 12_bl_10 Eddie Dirven Foto Edwin Wiekens / hetfotoburo

OOSTERHOUT - Vlak voor zijn tachtigste verjaardag heeft Oosterhouter Eddie Dirven zijn jeugd in Japanse kampen en de daar opgelopen trauma's van zich afgeschreven.

In het boek Saya Anak Solo, 'Ik ben een kind van Solo' beschrijft de op Java geboren Dirven hoe hij als jongetje in 1941 met zijn uit Made afkomstige moeder in een Jappenkamp belandde.

Hoe hij daar overleefde door zich vooral gedeisd te houden en zijn emoties niet te uiten, een ervaring die later zijn karakter vormde maar ook voor lang opgeborgen trauma's zorgde.

Dirven noemt zich een 'blanke Javaan': "Nederland is mijn vaderland, Nederlands-Indië is mijn moederland. Daar voel ik mij thuis, al heb ik hier in Nederland een goed leven gehad."

Aangemoedigd door zijn kinderen en een kleinzoon zette hij met behulp van auteur Marianne Peters zijn vaak dramatische herinneringen op papier.

Het boek is verkrijgbaar via: www.boekscout.nl

Een uitgebreid verhaal over Eddie Dirven in de rubriek En Toen dinsdag in BNDeStem


bndestem.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven   Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven Icon_minitimedi 2 dec 2014 - 12:43

Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven Buk_an10

Saya anak Solo - Ik ben een kind van Solo
-  Eddie Dirven en Marianne Peters


Prijs: € 13,95
Titel: Saya anak Solo - Ik ben een kind van Solo
Auteur: Eddie Dirven en Marianne Peters
Categorie: Biografieën
Geïllustreerd: Ja
Uitvoering/formaat: Paperback A5
Aantal pagina's: 74
ISBN: 9789402212778
Verschijningsdatum: 21 november 2014

Samenvatting
Acht jaar oud was Eddie toen hij in Nederlands-Indië tijdens WOII in een Japans interneringskamp terechtkwam. Een gewoon jongetje, als zoon van een KNIL-militair opgegroeid in Solo. Toen hij bijna elf jaar oud was, werden de jappenkampen bevrijd. Maar de bevrijding betekende niet vrij zijn. De strijd die volgde tussen Indonesië en Nederland luidde een nog veel afgrijselijker periode in. Een periode van uitgespuugd worden door het land waar hij van hield. Zijn land. Nu Eddie tachtig jaar is, kijkt hij terug op zijn leven en is hij weer een kind van Solo.

boekscout
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Boek 'Blanke Javaan' uit Oosterhout over Jappenkampen / Saya Anak Solo - Eddie Dirven
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Boek 1) Indië in vervlogen tijden en boek 2) Het vergeten Indië
» "De eerste ontmoeting met de blanke man".. fake of niet?
» Nieuw restaurant in Oosterhout met Surabaya smaak.
» De boterkip van de Lachende Javaan
» Orak arik @ De Lachende Javaan

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: