Dagboek Indonesië: de drie zusters van Arma
Filmmaker Marijn Poels maakt in opdracht van L1 een zevendelige documentairereeks: L1mburg Helpt. Een reis om de wereld op zoek naar de passie, gedrevenheid en motivatie van Limburgers die lokale ontwikkelingsinitiatieven steunen.
Marijn houdt een dagboek bij. De nieuwe documentaire-reeks L1mburg Helpt wordt vanaf mei 2015 wekelijks uitgezonden op L1.
Op mijn blote voeten balanceer ik over de smalle kleiranden van de grote rijstvelden. Ergens op het platteland tussen Surabaya en Malang, op het eiland Java. Voor me loopt een non met mijn statief in haar handen. Af en toe kijkt ze om en grinnikt ze. De zuster behoort tot de orde van Arma. Opgericht door de uit Limburg afkomstige missionaris Paul Janssen. Hij kwam vijftig jaar geleden in Indonesië terecht.
De randen van de rijstvelden zijn door de regenval erg glad. Ik verstap me en glijd nogal ongelukkig de waterige rijstvelden in. Nog net op tijd krijg ik de balans terug zodat ik niet verder dan tot aan mijn knieen in de modder sta. Mijn camera gelukkig droog gehouden. De zuster komt bezorgd naar me toe en trekt me eruit. “Alles oké?”, vraagt ze met een zachte stem. Nog geen minuut later staat er een andere zuster aan de rand klaar met een tuinslang om mijn broek vol modder af te spoelen. Een derde non komt uit een gebouw met een glaasje water voor me. Ze verontschuldigt zich dat ik de blubber ingleed. “Geen probleem! Gebeurt vaker”, zeg ik. Niet veel later staan de drie zusters gebukt voor me mijn broek schoon te maken, of ik dat nu wil of niet. Ik realiseer me dat dit misschien wel het meest opmerkelijke filmteam is wat ik ooit had.
lees verder bij L1
Marijn Poels
Indonesië
december 2014