Marion Bloem brengt succesboek uit 1983 voor voetlicht in Schouwburg de MeerseDoor Jaap Timmers - 26-1-2015, 17:00 (Update 26-1-2015, 17:00)
Schrijfster Marion Bloem in actie. Foto Harry Donker
HAARLEM - ,,Het is een vrienden- en familieproductie’’, vertelt schrijfster Marion Bloem over haar muzikale vertelvoorstelling ’Geen gewoon Indisch meisje’ die donderdagavond (29-1) in Hoofddorp in première gaat. Haar man Ivan Wolffers bedient de knoppen van de foto’s en filmbeelden.
Bloem bewerkte zelf haar beroemde kassucces uit 1983 over de verscheurdheid van een Indische vrouw. ’Zon’ is de naam van haar Indische ik, die het land van herkomst van de ouders koestert. ’Sonja’ heet het alter ego dat zich aanpast aan Nederland. Dat leidt tot fascinerende gebeurtenissen, conflicten en herkenning voor wie twee culturen in het hart draagt.
Muziek
Een paar dagen voor de première is Marion Bloem geconcentreerd. Ze vertelt blij te zijn met de mooie muziek van Erwin van Ligten en Patrick Drabe. Laatste voorbereidingen vergen nog wat aandacht. ,,Ik sta nu wel strak.’'
Desa's
Speels leidt ze het publiek Indonesië binnen. Ze verhaalt over de koloniale tijd en opvoeding, over het land met zijn vele gezichten, grote steden en ’overweldigende desa’s’. Beelden die het verdriet versterken van een teloorgegane droom.
Geboortegrond
Haar roman werd een groot succes, waarschijnlijk omdat de schrijfster de pijn onder woorden wist te brengen van de loodzware opdracht: het leven tussen twee culturen. ,,Je moet als meisje bewijzen dat de keus van je ouders – dat zij hun geboortegrond verlieten - de juiste was. De pijn die dat geeft kun je eerst niet onder woorden brengen, maar je voelt hem non-stop.’’
Gemis
,,Dat is herkenbaar voor veel migranten, ook voor Marokkaanse vrouwen. Sommigen kwamen na de try-outs naar me toe. Dat raakte me. Je moet zo leven naar verwachtingen. Ze hebben een harde opvoeding gehad, missen hun land van herkomst voortdurend en passen zich aan.’’ Ze zitten ook in een tijdsklem, omdat de omgeving, die zoveel eisen stelt, zelf voortdurend in verandering is. Aanpassen betekent ontkennen van gevoelens en verloochening van de eigen cultuur.
Beleefd
,,Het gevecht - de jacht naar je eigen identiteit - is universeel’’, zegt Marion Bloem. Het conflict huist in grote en kleine dingen, vertelt ze. Bijvoorbeeld in beleefdheid die haar bij de strot greep. Ze was zestien toen iemand haar vroeg of ze iets wilde eten. Ze sloeg het aanbod af, zegt ze, maar in werkelijkheid was ze heel hongerig en snakte ze ernaar. ,,Bizar, ik kan nog steeds niet makkelijk ’ja graag’ zeggen. Dat zouden mijn ouders heel erg vinden.’’
Programma’Geen gewoon Indisch meisje’, muzikale vertelvoorstelling, première donderdag 29 januari, Schouwburg de Meerse, Hoofddorp, Marion Bloem, Patrick Drabe, Erwin van Ligten, Ivan Wolffers en Huib Elenbaas, 20.30 uur, €21. T/m maart elders in het land.
Speellijst op www.marionbloem.nl en www.kikproductions.nlwww.demeerse.nl
Haarlems Dagblad