Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimedi 17 feb 2015 - 10:52



Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?

Gepubliceerd: 17 februari 2015 08:02


Topman Abraham Samad van de anticorruptiecommissie in Indonesië is door de politie beschuldigd van valsheid in geschrifte. Hij is de tweede man in een hoge positie binnen de commissie die wordt verdacht van fraude.

De politie maakte dinsdag tijdens een persconferentie bekend dat Samad wordt verdacht van het vervalsen van een document in 2007.

Bambang Widjojanto, die onder leiding van Samad bij de commissie werkt, werd vorige maand al door de politie aangewezen als verdachte van een fraudezaak uit 2010. Hij wordt beschuldigd van meineed. Over beide zaken zijn geen verdere details vrijgegeven.

De anticorruptiecommissie en de politie ruziën voortdurend met elkaar. De politie geldt als een van de corruptste instellingen in Indonesië. Zij heeft de bevoegdheid individuen van zaken als corruptie te beschuldigen zonder dat nader toe te lichten.
Widodo wil corruptie bestrijden

President Joko Widodo werd vorig jaar onder meer gekozen omdat hij beloofde de corruptie hard aan te pakken. In januari kwam hij in de problemen toen hij driesterrengeneraal Budi Gunawan voordroeg als hoofd van de politie.

Het bureau dat is belast met de uitroeiing van de corruptie in Indonesië, beschuldigde Gunawan ervan dat hij er in een eerdere functie verdachte bankrekeningen op na zou hebben gehouden. Een rechtbank bepaalde maandag dat de beschuldiging niet houdbaar is. De president heeft Gunawan nog niet benoemd.

Indonesië staat te boek als een van de meest corrupte landen, volgens de graadmeter van Transparency International. Op de ranglijst, van minst corrupt naar meest corrupt, staat het land op de 107e plek van de 175 onderzochte landen. Meest corrupt zijn Somalië en Noord-Korea.


z24.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimedi 17 feb 2015 - 11:02


  • Politie Indonesië pakt hoogste corruptiebestrijder hard aan
    NOS, 17-02-'15  07:59

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimedi 17 feb 2015 - 21:23



.....Op de ranglijst, van minst corrupt naar meest corrupt, staat het land op de 107e plek van de 175 onderzochte landen. Meest corrupt zijn Somalië en Noord-Korea....

Op welke plaats staat Nederland? albino jocolor geek scratch wistle
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimewo 18 feb 2015 - 1:12

Bro Henri vraagt zich af waar Nederland op de lijst van corrupte landen staat.....

Nou, dat hangt denk ervan af hoe de corruptie wordt gemeten, of zoals mijn vader (werkte in de bouw, heeft helaas het onderzoek naar de bouwfraude meer meegemaakt omdat hij was overleden) altijd zei:
In Indonesië gaat de corruptie (meestal zichtbaar) boven tafel en in Nederland onder tafel (vrijwel onzichtbaar).
Hij was het altijd oneens als mensen zeiden dat Indonesië erg corrupt was en Nederland niet, hij wond zich daar erg over op.
Ik denk dat mijn Pa weleens gelijk heeft gehad, hier is het moeilijk bewijsbaar en in Indonesië is het vaak openlijk en zichtbaar.
Voorbeeldje:
Eind zeventiger jaren reisde ik voor een adoptie instelling naar Jakarta om een geadopteerde baby voor een Haarlemse familie op te halen. Aan het eind van de procedures (o.a. rechtbank etc.) ging ik als laatste formaliteit naar de Nederlandse ambassade om een uitreisvisum voor de baby aan te vragen.
Ik was daar samen met en Nederlandse man die dezelfde aanvraag ging doen voor zijn net geadopteerde kind (ook een baby).
Wij kregen beiden openlijk te horen dat er omgerekend 15 gulden extra betaald moest worden om de aanvraag in behandeling te nemen. En ach ik ben geboren en deels getogen in Indonesië, dus betaalde ik.
Die echte kaaskop vertikte dat, hij vond dat corruptie.
Na een tijdje wachten kreeg ik het gevraagde papiertje en hij niet: het was erg druk, druk, kom morgen maar weer lang werd hem verteld.
Hij, die Hollander, zag kans om met een consul te praten en die zei tegen hem: man, betaald nou maar gewoon.
De beste man werd woedend en zei: ook jij consul bent dus net zo corrupt als het personeel hier.
Enfin ongeveer een week later ging ik weer terug met 2 baby's en toevallig kom ik dezelfde man in het vliegtuig tegen.
Hij had geen kind bij zich, zo principieel was hij! Hij was elke dag teruggegaan,maar nog was er nog geen tijd, dus kom morgen maar terug, zijn terug reis ticket verliep, dus moest hij terug naar Holland. Ik dien een klacht in als ik terug ben in Nederland, zei hij (helaas weet ik niet hoe dat verder afgelopen is).
Natuurlijk weet ik dat de 15 gulden extra gewoon smeergeld is, maar 's lands eer, 's lands wijsheid.
Ik logeerde bij onze oude buren en die raadde mij aan om wat Rp's  in mijn paspoort te stoppen om eventuele problemen te voorkomen. Ook bij de terugreis werd mij bagage gewogen en mijn buurvrouw wist precies de "tarieven" voor het overgewicht. Dus weeg het thuis en stopt dat geld bij je ticket zei ze.
Ik had 3 kg teveel, het werd gewogen en de 3 kg extra werd niet vermeld, wel was het geld weg.
Er zit dus meer lading in het vliegtuig dan op de ladinglijst staat, dus vroeg ik aan mijn zwager (broer van mijn vrouw, die gezagvoerder was bij de KLM en vaak vloog op Indonesië) of hij wist dat het vliegtuig eigenlijk zwaarder beladen was of dat geen probleem was.
Nee, zei Kees, uit ervaring weet ik bij het opstijgen hoeveel extra gewicht geladen is, dus als ik de beladingsdocumenten krijg en in zie, weet ik hoeveel brandstof ik extra nodig heb. In allerlei landen wordt gesjoemeld, ik heb er geen probleem mee zei Kees.
Zo kan ik best nog wat meer vertellen.
Mijn pa (geboren in Haarlem, getogen in Nederlands Indië en Indonesië) en zijn broer (geboren en getogen in Indonesië - Madura-, zat in de autobranche ) schepten tegen elkaar op waar hier in Nederland de meeste corruptie was.
De einduitslag weet ik nog steeds niet, zij werden het nooit eens met elkaar: de bouw of de autowereld, wel waren zij het roerend met elkaar eens dat het hier barstte van de (moeilijk zichtbare) corrupte en dat niet onderdeed voor Indonesië.
Zoals ik al eerder schreef: hoe meet je corruptie?


Dk
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimewo 18 feb 2015 - 2:39





Ha die brer K'nijn! Een mooi relaas van je ervaringen met de ambasade in Jakarta, maar het bracht wel een vraagje of twee op in m'n stoffige boven-kamer,bij voorbeeld hier als je met de ambassades wat te maken hebt, verlengen van paspoorten, visas en dergelijke, hebben ze gebruikelijk tarieven, als je het niet bepaald meteen nodig hebt duurt het mischien enkele weken voor dat je het krijgt voor een zeker bedrag dat je moet betalen bij aanvraag, als je het nodig hebt in zeg een week of twee, word het bedrag weer wat hoger wat je betalen moet, en zeg in 24 uur dan word het bedrag dat gevraagd word niet mals. Gebruikelijk in ambassades word er een rekening uit geschreven als bewijs dat je betaalt hebt, was dat bij jouw ook het geval? Als dat niet het geval was zou ik zeggen dat er wel degelijk corruptie in betrokken was, maar met ambassade personeel, die krijgen toch wel goed betaald vergeleken met wat de locals in de hand krijgen! Zo met die andere knaap.., mischien een echte krenteweger h`e, een ras echte orang belanda die geen veertien piek meer wilde uit geven voor dat kleine kind ottenooije!!

groetjes dari hiero

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimewo 18 feb 2015 - 2:58

Beste Om kesas,

De buurvrouw waar ik logeerde vertelde mij dat ik wat extra moest betalen om de benodigde stempels en papieren te krijgen.
Overigens was het personeel aan de balie gewoon een lieve Indonesische vriendelijke dame.
Ik zag ook wat er gebeurde: mijn aanvraag werd bovenop de stapel gelegd en van die totok helemaal onderop.
Ja, zo werkt het gewoon, ik heb daar geen moeite mee, die eenvoudige lieve dame zal het extra geld wel nodig gehad hebben.
Kijk de corruptie va die hoge heren vind ik verschrikkelijk, die zijn al zo erg rijk.
Maar corruptie bij gewone Indonesiërs heb ik geen moeite mee, het verschil tussen arm en rijk is enorm groot!
Ik hou van mijn geboorteland (is alweer 70 jaar geleden), vooral voor de gewone mensen. Ik ben dankbaar dat ik in Indonesië geboren ben en daar een tijd heb mogen wonen. Het is de schuld van de Nederlandse politici dat ik nu in Nederland woon, ik had liever in Indonesië gebleven, maar helaas kon dat niet....


Dk
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimewo 18 feb 2015 - 9:05

Was er niet recentelijk iets op TV over het item "overwicht" bij de luggage en ticket balie ?
Of spoken er weer waanbeelden door menne zatte kop (wegens carnaval en de uitbundige hoeveelheid tuak en sake)

bier1
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimewo 18 feb 2015 - 9:21

Hoe meet je corruptie ?
In Indonesia kennen ze de woorden Tanpa pamrih ( is Javaans) .
Als je bij een ambtenaar/persoon die op grond van zijn functie  van te voren  iets moet sogok ( omkopen, met envellop onder de tafel) om je aanvraag voor vergunning soepeler laten verlopen of zelfs kan krijgen terwijl je in feite niet mag krijgen dan is er sprake van corruptie .

Als je pas later "iets" geeft aan de betrokken ambtenaar/persoon dan is het  ook een soort corruptie , want die ambtenaar kan zich verplicht voelen om iets terug te doen (m.a.w gecorrumpeerd).

Het verhaal van gecompromitteerde personen - leiders ( KPK, Politie, Rechterlijke macht etc ) is een (indirecte) bewijst dat men in het verre verleden iets hadden gedaan die niet volgens de regels was , en nu tegen hun werd gebruikt .
Zie voorbeeld  het lot van de oude KPK voorzitter Antasari,  http://en.wikipedia.org/wiki/Antasari_Azhar

Het is echt moeilijk om schoon te blijven zoals mijn naamgenoten het zeggen (eerste generatie ambtenaren in de jonge republik , gelukkig waren ze armoedzaaier gebleven toen ze met pensioen waren.Dus zijn ze eerlijk , of te bang om met de circus mee te doen.
Ik weet wel dat ze hoge salarissen hebben.
Voor al mensen die tekenbevoegdheid hebben, mede kunnen beslissen over de aanvraag van vergunningen ( stadhuis, parlement -de diverse commissies) etc.

Zie de parodie film van Eddy Murphy The Distinguish Gentleman , via you tube te bekijken).
https://www.youtube.com/watch?v=8_8F0FNSZaI
Het is publiek geheim dat veel parlementsleden roomboter op hun hoofd hebben .
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimedo 19 feb 2015 - 8:42

OmSid nulis:.... Het is publiek geheim dat veel parlementsleden roomboter op hun hoofd hebben ...


Wah, mahal banget loh pakai roomboter. Lebih murah pakai minyak keletik. jaja
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitimedo 19 feb 2015 - 11:20

Henri R. Cingoor schreef:


Wah, mahal banget loh pakai roomboter. Lebih murah pakai minyak keletik. jaja

Loh, OmSid moet ook mee doen met de tijd.
Straks krijg hij vragen van mensen die minyak keletik of minyak (D)Jelantah niet kennen.
( volgens wiki: Minyak jelantah (bahasa Inggris: waste cooking oil) adalah minyak limbah yang bisa berasal dari jenis-jenis minyak goreng )
Eigenlijk afval bakolie ,je kan de resten van bakolie die gebruikt werd om ikan peda/asin te bakken op je hoofdhuid smeren , schijnt goed voor de haargroei te zijn .

Wijlen mijn oom (jongere broer van mijn moeder) was Directielid van de grootste staatsrederij  , en op grond van zijn achtergrond (Kapitein GHV uit de KPM/Djakarta lloyd ? periode ) en op voorspraak van Golkar lid van de MPR geworden .
Nou mijn moeder gaf hem soms tunjangan  na dat hij gepensioeneerd was,hij  kon moeilijk rondkomen van zijn pensoen
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?   Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Indonesische corruptiebestrijder zelf opgepakt voor fraude, maar is de politie te vertrouwen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische bisschop stapt op na schandaal over affaire en fraude
» Indonesische terrorist opgepakt in Pakistan
» Surseance voor Haags restaurant Sarinah. maar krijgt kans voor doorstart!
» 'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid'
» Opgepakt en kaalgeschoren: Indonesische islam drukt punkjongeren de kop in

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: