Moeilijke toiletgang in Sumatra===============================================================================
Moet effe glimlachen toen ik dat las.
Kan me best voorstellen dat mbak Riny de bibberatie kreeg als ze een gewone Indonesische kakus( kak hus) in Sumatra ( waar, Padang area ?) of in de kleinere steden tussen Padang en Medan ziet.
Dat heb ik zelf ook , terwijl ik van daaro(Indonesia ) kwam.
Maar al gewend met een Europese toiletpot ( duduk) waar je lekker met je bips kan zitten .
Het hoeft niet een Grohe of design toiletpot te zijn met eigen verwarmde fonteintje(1) , van Gamma of Praxis mag ook
In Indosenia ben ik ook gewnd van kleins af om in een toilet "belanda" te gebruiken .
Toen ik voor het eerst naar Sumatra ging met een sobat ( dus 2 nog fitte vrijgezellen -hoop mijn njonja dit niet leest;) ) hebben we in de sea food restaurant Nelayan gegeten , pal voor de strand van Padang.
Ambiance is goed, er komen ook bule (katanya) toeristen , op dat moment domestic toeristen.
De pramusaji, meisjes zijn jong en vriendelijk , willen ook op de foto met die 2 aardige Om Om .
Toilet is super schoon voor Indonesische of provinciale begrippen. mss omdat ook bule toeristen komen eten ?
Een paar jaar later kwam ik weer terug met nyonya en junior.
La illah, die 2 verdiepingen seafood restaurant was en bleef(?) een ruine ( aardbeving van Padang).
Dus we zoeken naar een andere strand restaurant, is ter niet yang mooi en netjes , alleen een paar warung strandjes .
De prijzen zijn ook pittig , maar ya je hebt trek in vers gegrilde vis (siput=sea food), dus gewoon zitten en niet zeuren.
Tot dat ik naar de kamar kecil moet(toilet-kakus), normaal gesproken ga effe net doen of ik wil roken en dan in het donker effe plassen, de oceaan is toch groot ?
Toen kenniet, want de warungs zitten aan elkaar geplakt, dus moet ik een weg oversteken(donker weg) naar het huis van de uitbater van de warung.
Moet ik
ke belakang ( naar achteren)*1 , niet alleen dat maar ook een smalle betonentrap naar beneden, en donker seh.
Ben gewoon bang dat ergens een
genderuwo of een mooie
kuntilanak op mij staat te wachten.
Wat erg is, in de kakus ister geen lamp of lampu templek , dus effe mijn aansteker gebruiken.
Maar wel bak water met gajung om te tjebokken.
Zie ik een donkere gat in de grond met 2 plateau waar ik mijn Bally schoenen( niet waar heb ik niet) kan plaatsen .
Nou ik had het niet meer, want ik kan niet meer djongkokken , mijn knieen is niet zo soepel meer zoals toen ik 20 was .
En dan die donkere gat, ik zie me al , je gaat half djongkokken en dan komt zo'n grote rat of alligator die bepaalde edele delen gaat tjaplokken .
Lees je de volgende in de Padangse Courant dat een turis dari Belanda zijn dinges had verloren toen hij door een rat werd aangevallen tijdens een sanitaire stop.
*1 In Ollanda van nu zijn de kakus aan de voorkant, vaak naast de ingang .
Genderuwo= een soort enge geest
Kuntilanak= is een gestorven zwangere vrouw die mannen lastig vallen cq verleiden.
( Uitleg is voor de jonge lezers
)
Gajung = een water schep van een half klappernoot of de moderne plastic versie (made in China).
Tjebok : je bips met water schoonmaken
Tjaplok= een hapje neemt.
Een andere verhaal: In Grand Indonesia Kempinski Jakarta zijn de openbare toiletten super schoon.
Bij elke rest room ( zo heten ze tegenwoordig) heb je hun eigen medewerker die alles schoonmaakt .
Ben een keertje nieuwsgierig geworden, kijken naar een knopje van de automatische Tjebok apparaat.
Ik dus dichterbij kijken met mijn snuffert , en kon niet laten om dat knopje of hendel te drukken.
Nou , kreeg toch een lading water op mijn gezicht (wacht kampungan dese)