Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Adriaan van Dis: 'Zonder Fort Sabina in Heijningen zou ik een heel ander boek hebben geschreven'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Adriaan van Dis: 'Zonder Fort Sabina in Heijningen zou ik een heel ander boek hebben geschreven' Empty
BerichtOnderwerp: Adriaan van Dis: 'Zonder Fort Sabina in Heijningen zou ik een heel ander boek hebben geschreven'   Adriaan van Dis: 'Zonder Fort Sabina in Heijningen zou ik een heel ander boek hebben geschreven' Icon_minitimedi 21 apr 2015 - 12:20

20/04/2015, 10:04

Adriaan van Dis: 'Zonder Fort Sabina in Heijningen zou ik een heel ander boek hebben geschreven'

"Toen ik hier kwam, zag ik het beginpunt. Hier is het allemaal ontstaan, tussen de militairen, tussen de vreemdelingen, tussen de soldaten uit België. Haar hang naar reizen, naar vreemde landen. Weg van de boeren, naar een grotere horizon achter de dijk."

Er zijn veel Van Dissen in de regio Moerdijk. Dat merkt de schrijver iedere keer als hij een lezing komt geven in de buurt. "Ik vind het wel leuk dat er mensen bij me komen die foto's en stambomen meenemen.
Iemand liet me net een foto zien van haar grootvader, ook een Van Dis. Hij lijkt sprekend op mij, maar het is niet mijn grootvader."

Gelovige tantes in Fijnaart
Van Dis groeide op in een repatriantenhuis in Bergen aan Zee, met meer families die waren teruggekeerd uit Indië. De schrijver kwam vaak bij zijn gelovige tantes in Fijnaart, omdat hij de erfenis van zijn moeder warm moest houden van haar. Zijn familie bezat veel grond in West-Brabant. "Ik zei vaak 'ik ben Indisch' tegen mijn Fijnaartse familie. En dan zeiden zij: doe normaal hè, met een Brabants accent."

Van Fijnaart herinnert Van Dis zich vooral de boerenfamilies. "Overalls die aan waslijnen hingen. We hadden ook families met een grote tuinderij met een trammetje erop. Het was voor mij wel een enge wereld. Het was een wereld van een ander accent en van grote, sterke jongens. Terwijl ik opgroeide met allemaal Indische kinderen. Voor mij was het eigenlijk het boeren-Nederland. Waar ik ook bij hoorde, maar waar ik ook wel een beetje bang voor was."

Papieren graf
"Ik denk dat de omgeving mijn moeder zeer heeft gevormd. Het was een opstandig meisje. Dat hoort misschien bij de Van Dissen uit deze streek. Dat waren ook eigenwijze, onafhankelijke geesten." Van Dis geeft zijn moeder met het boek 'Ik kom terug' een papieren graf. De schep en de pot op de cover van het boek verwijzen naar het boerenleven van zijn moeder.

Bron : omroepbrabant

zoeterwoudeonline.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Fort aan den Ham open
» Werken voor de opleiding van een ander
» Boek 1) Indië in vervlogen tijden en boek 2) Het vergeten Indië
» Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland
» 'Ik kan van heel veel een beetje'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: