Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

'Ik kan van heel veel een beetje'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'Ik kan van heel veel een beetje'  Empty
BerichtOnderwerp: 'Ik kan van heel veel een beetje'    'Ik kan van heel veel een beetje'  Icon_minitimeza 18 jan 2014 - 17:07

zaterdag 18 januari 2014 12:38

'Ik kan van heel veel een beetje'  Z1vj

Hans Huizing, multifunctioneel

GRAVE - Wie in Grave aan Hans Huizing denkt, ziet een kleine man met een muts. Een ander ziet iemand op skeelers. Of op schaatsen. Op de racefiets. Cartoons maken. Of logo’s, emblemen, vlaggen ontwerpen. Zijn vrouw Monique ziet hem als huisman, Indische gerechten kokend. Een vat vol creativiteit, met een groot hart.

Hans Huizing is geboren in Apeldoorn. Een gezin, waarvan de vader KNIL-officier was, en dat na de politionele acties in Nederlands-Indië, naar Nederland moest vluchten. Het gezin verhuisde met de zes kinderen naar Grave. Hans was drie en is altijd in Grave blijven wonen. Hij volgde lager en voortgezet onderwijs in Grave, en moest toen kiezen. Hij was een verwoed sporter met een zeer kunstzinnig hart. CIOS of Kunstacademie. Vader Huizing, een begaafd kalligraaf, maakte voor Hans de keuze. Kunstacademie in Den Bosch: “Ik was er de jongste leerling. Wat heb ik daar veel geleerd. Illustraties maken in diverse vormen en technieken. Grafische vormgeving. Ik heb fotografielessen gehad van Wim Noordhoek en Emiel Coppens. Maar het allerbelangrijkste is, dat ik heb leren kijken. Ik heb daar nog dagelijks profijt van.”

Jobhopper
Bij toeval raakte Hans aan het werk op het Stadhuis in Grave. Interne zaken. Een heel verschil met de Kunstacademie. Maar toch: “Men kende mijn tekeningen en ik mocht een tekening maken van oud-premier Jan de Quay en zijn vrouw. Mooi om zo’n uniek paar van heel dichtbij te ontmoeten. Na twee jaar had ik alle paperassen van het stadhuis wel gezien en kon aan de slag bij de Gelderlander Vakpers. Als vormgever en illustrator. Eén groot feest was het daar. Gezelliger kun je het niet bedenken. En toch werd er hard en goed gewerkt. Toen ik daar vertrok, werd ik jobhopper avant la lettre. Achtereenvolgens bij Reclamebureau DSO in Wijchen, Gijs van Duren design studio in Velp, Ontwerpbureau JVHP in Eindhoven, Hilversum Repeat Design en het Effect Team in Nijmegen. Ik wil altijd het beste uit mezelf halen. Dat kan alleen als je dingen hebt gedaan. Vooral doen. Doen waar je hart ligt.”

'Ik kan van heel veel een beetje'  Llul

Ondertussen voetbalde hij bij GVV’57 de sterren van de hemel. Hans begon zijn eigen bedrijf. Schilderde reclameborden bij zijn moeder in de keuken. Iedereen wist hem te vinden: “Ik heb foto’s afgedrukt en verkocht. Veel kinderportretten gemaakt. Maar ook karikaturen voor feest- en bruidsgidsen. Geboortekaartjes ontworpen. Een maandelijkse cartoon van een GVV-speler. Alles wat met creativiteit te maken had heb ik gedaan. Dus toen maar mijn eigen bedrijf begonnen. Met de dingen die ik zojuist genoemd heb. Maar ook met grote klanten. Het Warme Bakkers Gilde, Fuji, Rank Xerox. Het liep lekker. Ik heb altijd in mezelf geloofd, maar ik ben ook flink op mijn bek gegaan. Zoals bij de man die aanbelde. Zag er niet uit. Ik vertelde hem dat ik geen tijd had. Bleek later dat het een miljonair was, met een enorme opdracht. Maar goed. Weer wat geleerd.” Toen het digitale tijdperk aanbrak en alles geautomatiseerd werd, moest Hans afhaken. Tijd voor nieuwe wegen: “Ik kan van heel veel een beetje. Dat scheelt. Bovendien huppel ik door het leven.”

Gezin
Na een gedetailleerde en uitgebreide zoektocht naar de ware liefde, is Hans samen gaan wonen met Monique Koolen. Ze kregen twee kinderen. Kevin, inmiddels 22, heeft de artistieke genen van zijn vader. Hij studeert aan de Rock Academie in Tilburg en maakt tracks onder de naam Buda Kid. Hans vertelt het met trots. Net als over de plannen van dochter Roza (13): “Die weet nu al dat ze naar de Kunstacademie gaat. Ik vind de tekeningen die ze nu maakt geweldig.” Monique werkt in Tilburg en is iedere dag laat thuis. Hans is hierdoor ook huisman geworden. Met alle verplichtingen van dien. Zijn Indische gerechten zijn inmiddels alom bekend.

Leraar, coach
“Alle visies en vaardigheden, die ik voor mezelf heb ontwikkeld, wil ik ook aan anderen doorgeven. Daarom ben ik de kant van het onderwijs ingegaan. Ik werk als docent Beeldend bij Muzelinck in Oss. Ik verzorg tekenlessen voor het Jeeloproject van basisschool Hartenaas, en heb daar ook een tekenclubje. Ik ben schaats- en skeelerdocent aan de Radboud Universiteit, schaatsinstructeur bij DuoSport, bij de Liemers en de Nijmeegse Schaatsvereniging”. Hij ziet me alle tijd daarvoor benodigd uitrekenen: “Als je iets doet wat je leuk vindt, kun je veel. En ik zorg wel dat het leuk is, want humor is de kurk waarop mijn leven drijft. Er wordt hard gewerkt en veel gelachen”. Als je bedenkt dat Hans, ter consolidering van zijn eigen conditie, wekelijks een paar honderd kilometer skeelert, mag je spreken van een druk bestaan. Ook voor goede doelen zet hij zich graag in. Afgelopen jaar skeelerde hij voor KiKa een 24-uursrace. “Ik voel me betrokken bij groeperingen die het moeilijker hebben dan ik.”
Het allermooiste voor Hans is toch wel het schaatsen op natuurijs: “Dan ben ik voor niemand te bereiken. Zelfs niet voor Doutzen Kroes.”

Freddy Klooté
arenalokaal.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Jacko en heel veel Jantjes
» Heel veel oude films Nw.-Guinea online
» Wat ik écht ben, weet ik héél zeker