Britse oma berust in executie: Hopelijk is het snel voorbij Graziella Gioia
29-4-15 - 11:27
Lindsay Sandifort is ter dood veroordeeld in Indonesië
© anp. De 58-jarige Lindsay Sandifort uit de Britse plaats Cheltenham zit vast in Indonesië voor drugssmokkel. Ze vreest dat zij de volgende is die geëxecuteerd wordt, maar heeft zich neergelegd bij haar lot.
De grootmoeder was bevriend met Australiërs Andrew Chan (31) en Myuran Sukumaran (33) die gisteren zijn geëxecuteerd. Volgens de vrouw waren dat goede mannen. ,,Ik kende de mannen niet toen ze tien jaar geleden de misdaad begingen. Het enige wat ik kan zeggen is dat toen ik ze kende Andrew en Myuran goede mannen waren en goede invloed hadden op veel mensen. Ook op mij'', vertelt de gevangene aan de
Daily Mail.
,,Als ze hier al iemand doden die zo goed doet als Andrew, welke hoop heb ik dan nog? Ik wil dat het voorbij is. Ik wil het opgeven.''
Lindsay zit al sinds 2012 vast in de Indonesische gevangenis voor het smokkelen van ruim 5 kilo cocaïne. Ze heeft altijd volgehouden dat ze dit deed om haar kinderen te beschermen. Andrew en Myuran zitten vast sinds 2005, ook voor het smokkelen van drugs, en hielpen de vrouw met haar moeilijke tijd in de gevangenis en het accepteren van haar lot. Het is nog niet bekend wanneer Lindsay zal worden geëxecuteerd.
ExecutieVoordat Andrew naar het executie-eiland werd overgebracht, vertelde hij Lindsay dat hij zich had overgegeven aan zijn toekomst. ,,Ik ben niet bang om dood te gaan, maar ik ben bang voor het doodgaan. Ik ben bang voor de schoten en bang dat het geen snelle dood zal zijn'', vertelde hij volgens Lindsay.
Vannacht is hij geëxecuteerd, samen met zijn landgenoot Myuran. De families brachten naar aanleiding van zijn dood een officieel statement naar buiten: ,,Vandaag verloren we Myuran en Andrew. Onze zonen, onze broeders. In de tien jaar dat ze vastzaten, hebben ze er alles aan gedaan om goed te doen. Ze vroegen om genade, maar die kregen ze niet. Ze waren dankbaar voor alle steun. Ook wij zijn voor altijd dankbaar.''
Naast de twee Australiërs zijn ook de Indonesische Zainal Abidin, de Braziliaanse Rodrigo Gularte, de Nigeriaanse Sylvestesr Obiekwe Nwolise, Raheem Agbaje Salami en Okwudili Oyatanze en de Geniaanse Martin Anderson geëxecuteerd.
Volgens de lokale autoriteiten zijn de executies zonder problemen verlopen.
Amazing GraceVolgens een verslaggever van de Sydney Morning Herald zouden de acht veroordeelden voor hun executie 'Amazing Grace' hebben gezongen. Het gezang stopte pas toen de beulen hen executeerden.
De acht mensen hebben geen blinddoek gedragen tijdens de executie.
AD