Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Empty
BerichtOnderwerp: Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki    Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Icon_minitimezo 9 aug 2015 - 9:15

Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki


Laatste update: 09 augustus 2015 11:09

Japan heeft zondag de slachtoffers van de atoombom op Nagasaki herdacht. Het is precies zeventig jaar geleden dat de Amerikanen de kernbom op de stad gooiden.
Om 11.02 uur (Japanse tijd), het precieze tijdstip waarop de bom ontplofte, werd een minuut stilte gehouden.

Daarna hielden de burgemeester van Nagasaki en de Japanse premier Shinzo Abe een toespraak. Er waren vertegenwoordigers van 75 landen aanwezig.

Burgemeester Tomihisa Taue benadrukte in zijn speech dat de herinneringen aan de atoombom en de Tweede Wereldoorlog moeten worden doorgegeven aan de volgende generaties.

Ook riep hij de overheid op goed na te denken over de inzet van militairen in het buitenland.


Aanvallen
Taue doelde daarmee op plannen van de regering die het Japan mogelijk maakt zich niet alleen te verdedigen, maar waar nodig ook andere landen te kunnen aanvallen.

Veel Japanners hebben daar kritiek op, omdat sinds de Tweede Wereldoorlog erg wordt gehecht aan het pacifisme.

Premier Abe zei dat Japan wil proberen een leidende rol te spelen in het realiseren van een wereld zonder kernwapens, aldus Japanse media.

Video: Atoombomanimatie op herbouwde kathedraal Nagasaki

Bom
Nagasaki werd op 9 augustus 1945 gebombardeerd. Door de bom Fat Man kwamen meer dan 70.000 mensen om het leven.

De Amerikanen wilden eigenlijk de stad Kokura bombarderen, maar dat ging op het nippertje niet door vanwege slecht weer.

Drie dagen voor Nagasaki hadden de VS ook al een atoombom op Hiroshima gegooid. Daarbij werden zeker 140.000 mensen gedood.

Foto's en videos bij Nu.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki    Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Icon_minitimezo 9 aug 2015 - 23:06

Natuurlijk is het triest dat er zoveel slachtoffers aan Japanse kant vielen, maar vergeet niet dat alleen al in de tweede Japans - Chineze oorlog (1937-1945) alleen al honderd keer meer Chinezen door de jappen werden vermoord.
Als de rest van de japanse moorden worden meegeteld dan zijn het circa een miljoen keer meer slachtoffers door de japanse moordmachines! (schattingen van de japanse moorden lopen tussen 100 en 200 miljoen slachtoffers!).
Waarom wordt hier (vrijwel) nooit aandacht gegeven?
Omdat de atoombom iets spectaculairs is?
Heeft dat meer nieuwswaarde dan het leed dat alle nabestaanden van de Japanse moordpartijen?



DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki    Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Icon_minitimedi 11 aug 2015 - 7:56





Hi bro K'nijn, "Omdat de atoombom iets spectaculairs is?" vraag je, niet alleen om beide ontploffingen, maar ook om de afschuwelijke 'aftermath', dat burgers daar voor menig jaar na het bombardement aan leden, verminkingen, radiatie ziekte en al de andere narigheden van dien. Volgens mij was deze gebeurtenis en ja alle beestelijkheden die gedurende alle oorlogen bedreven zijn, het hoogte-punt van verdorvenheid van onze species, als een leger de andere van kant maakt is al erg genoeg, maar voor de regeringen betrokken en diegenen die het bevel hebben is dat nooit genoeg. Hoog tijd om voor die lui de Quran te lezen, het vertelt ons dat als je oorlog voert, versla je vijand maar spaar de burgerij ( vrouwen,kinderen, oudjes etc) en dat is nergens gedaan, 't geeft niet aan welke kant je staat! Peace and blessings uopn you and your family,groetjes.


siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki    Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Icon_minitimedi 11 aug 2015 - 22:53

Ja Om Kesas, elke oorlog is vreselijk, het zijn bijna altijd politici en mensen met politieke ideetjes, zij willen zelf de macht hebben en als ze vinden dat daar een oorlog voor nodig is dan doen ze dat.
Wat in japan gebeurt is met de atoombommen is vreselijk erg voor al die onschuldige mensen, maar wat de japanse machthebbers gedaan hebben is no heel veel erger en dat wordt vaak verzwegen!
Als de Amerikanen de bommen (die eigenlijk voor Duitsland bedoeld waren, maar niet op tijd klaar waren en ondertussen was de oorlog met Duitsland al gestopt), niet gebruikt hadden in japan, dan konden de japanse moorden nog doorgaan.
Het is eigenlijk een zegen dat de bommen tegen japan gebruikt werden, want de Amerikanen hadden de jappen gewaarschuwd om te stoppen met de oorlog.
Japan wilde dat niet !!!
Ik heb mijn beide opa's verloren in de oorlog. Als de oorlog nog wat langer geduurd had, dan was mijn vader ook overleden.
(mijn Indo moeder is niet gevangen genomen, ze moest maar zien hoe ze aan eten kwam voor haar twee kinderen - mijn oudere zus en ik- en voor haar zelf en haar Indo moeder).
Gelukkig was ik nog te klein (ik ben in de oorlog geboren, net als bro Henri) om het bewust mee te maken.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki    Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki  Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Japan staat stil bij atoombom op Nagasaki
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Atoombom viel 68 jaar geleden op Nagasaki
» Sta nu eens stil bij de oorlog als erfenis
» Nederlandse overlevenden atoombom Nagasaki vertellen over gruwelijke ervaringen
» Japan herdenkt atoombom op Hiroshima
»  Onthulling herdenkingsmonument slachtoffers Fukuoka-2 in Nagasaki

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: