Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

  Generatie die Jappenkampen overleefde verdwijnt langzaam

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

 Generatie die Jappenkampen overleefde verdwijnt langzaam Empty
BerichtOnderwerp: Generatie die Jappenkampen overleefde verdwijnt langzaam    Generatie die Jappenkampen overleefde verdwijnt langzaam Icon_minitimevr 14 aug 2015 - 13:32


Generatie die Jappenkampen overleefde verdwijnt langzaam

REGIO | 13 augustus 2015 | 1 | Door de Dichtbijredactie, Carel le Brun (Heemsteedse Courant)



HEEMSTEDE - "De generatie die in de kampen in Nederlands-Indië zat, verdwijnt. Het is belangrijk dat die mensen in beeld worden gebracht en hun verhalen worden opgeschreven. "

Aan het woord is Edith Lambermon die in het Raadhuis de fotoserie toont 'Heemstedenaren onder Japanse bezetting'. De moeder van de fotografe die in 2011 overleed, werd tijdens de Tweede Wereldoorlog ook geïnterneerd in Nederlands-Indië door de Japanse bezetter.

De fotografe zelf groeide op in Heemstede en besloot een aantal portretten te maken als afstudeerproject voor de Vakopleiding Fotografie. De huidige expositie met zestien portretten is daar een uitbreiding van. Lambermon bezocht de op leeftijd zijnde overlevenden van de kampen en tekende hun belevenissen op. Die verhalen zijn naast de portretten te lezen. Tien geportretteerden wonen in Heemstede. "Ik hoop dat mensen door de foto's op zoek gaan naar dit stuk van de geschiedenis," zegt Lambermon.

In aanwezigheid van twaalf afgebeelde personen, opende wethouder Christa Kuiper (CDA) de tentoonstelling op dinsdag 11 augustus die al eerder te zien was in de bibliotheek.

De Heemsteedse Heleen Smit-Scheffener (1932) vertelt over haar ervaringen met het kampleven en de moeilijke periode in de jaren na aankomst in Nederland. Zij was negen jaar toen de oorlog uitbrak, haar vader werd opgepakt en op transport gesteld. De rest van het gezin werd later geïnterneerd. Naast de vele ontberingen, heeft mevrouw Smit-Scheffener ook goede herinneringen aan het kampleven. "Al die vrouwen met kinderen zorgden ook voor gezelligheid," zegt zij. De vele speelvriendjes miste zij toen het gezin na de bevrijding naar Nederland vertrok.

De beginjaren op de Crayenesterschool, vielen haar zwaar. "Wij hadden te weinig kleding en voedsel, de huisvesting was te krap en de Nederlanders hadden hun eigen ellende net achter de rug. Op school liep ik achter met de lesstof en ik kreeg veel strafwerk vanwege mijn onrustige gedrag. Eigenlijk viel die periode mij nog zwaarder dan het verblijf in de kampen."

De expositie valt samen met de bevrijding van de kampen. Die vond in Nederlands-Indië plaats op 15 augustus 1945. In de Burgerzaal van het Raadhuis is de fototentoonstelling tot zaterdag 29 augustus 2015 te zien.

Dichtbij
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Generatie die Jappenkampen overleefde verdwijnt langzaam
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het verhaal van een Sliedrechtse moeder die met haar vijf dochters de Jappenkampen overleefde
» Russisch vliegtuig verdwijnt van radar
» Ik overleefde de atoombom: NPO 2, 27 september, 18.35 uur
» Met tekenen overleefde Tineke jappenkamp
» Honderdjarige Alida overleefde ‘Jappenkamp’

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: