Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Dick Büchel van Steenbergen (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Dick Büchel van Steenbergen (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede Empty
BerichtOnderwerp: Dick Büchel van Steenbergen (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede   Dick Büchel van Steenbergen (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede Icon_minitimevr 4 sep 2015 - 11:54



Waalrenaar (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede

Geplaatst op 04 september 2015
Laatste update 04 september, 11:56


HILVERSUM/WAALRE - Dick Büchel van Steenbergen (95) uit Waalre heeft vrijdagochtend het Oorlogsherinneringskruis en het Ereteken voor Orde en Vrede uitgereikt gekregen.

Luitenant-generaal Bart Hoitink, Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht. speldde hem de decoraties op tijdens een speciaal daarvoor belegde bijeenkomst op landgoed de Zwaluwenberg in Hilversum. Hiermee kreeg de oorlogsveteraan zo'n zeventig jaar na dato alsnog de erkenning en waardering voor zijn inzet voor het vaderland. Hoitink: "Het is onvoorstelbaar wat u hebt gedaan en hebt meegemaakt. Ik ben blij dat ik u deze onderscheidingen alsnog mag uitreiken op een wijze die recht doet aan uw verdiensten." Buchel die met familie bij de Inspecteur-Generaal te gast was bleef nuchter onder de uitreiking en de vele lofuitingen. "Ik voel me helemaal geen bijzonder mens." Toch was de veteraan wel degelijk gelukkig met de erkenning. "Ik was teleurgesteld dat de onderscheidingen destijds alleen zijn opgestuurd maar nooit zijn uitgereikt.

Buchel vocht als KNIL-militair in Nederlands-Indië tegen de Japanners. Hij werd in maart 1942 krijgsgevangen genomen en in Japan te werk gesteld. Hij overleefde de aanval met een atoombom op Nagasaki op 9 augustus 1945. Buchel stond hemelsbreed op twee kilometer afstand van de plek waar de bom insloeg. Voor Buchel was de capitulatie van Japan die daarop volgde niet het einde van de oorlog. Nadat hij in Australië was aangesterkt, keerde hij in 1945 terug naar Nederlands-Indië waar hij deelnam aan de politionele acties.

ED
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Dick Büchel van Steenbergen (95) krijgt 70 jaar na dato Oorlogsherinneringskruis en Ereteken Orde en Vrede
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Veteranen onderscheiden met Ereteken voor Orde en Vrede
» Het Ereteken voor Orde en Vrede uitgereikt aan de heer Simons
» Kleindochter krijgt postuum ereteken van grootvader
» 19 jan. 1988 - Censio bundelt ‘Indisch gevoel’ 40 jaar na dato
» Moslimextremist krijgt 18 jaar cel

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: