Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië  Empty
BerichtOnderwerp: Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië    Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië  Icon_minitimedo 17 sep 2015 - 20:50



Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië

Door Erik Feenstra op 16 september 2015 om 15:17 , in de categorie Azië.

Ook dit jaar hebben delen van Zuidoost Azië te dealen met zware smog vanwege bosbranden in Indonesië. Op Borneo en Sumatra worden ieder jaar rond deze tijd illegaal grote stukken oerwoud in brand gestoken, om nieuwe plantages te creëren voor palmolie en papier. Als er niet wordt ingegrepen, is in 2030 driekwart van het bosgebied op Borneo verdwenen, aldus het Wereld Natuur Fonds.

Normaal gesproken valt er in Indonesië veel regen, maar door El Niño is het op dit moment extreem droog in Zuidoost Azië en Australië. Een dikke laag smog blijft als een vuile deken hangen boven Sumatra, delen van Maleisië en de stadstaat Singapore en is zelfs vanuit de ruimte te zien. De luchtvervuiling heeft gevaarlijke waarden bereikt, scholen zijn gesloten, vluchten geannuleerd en duizenden mensen zijn ziek geworden. Jakarta heeft de noodtoestand uitgeroepen in de provincie Riau op Sumatra en troepen gestuurd om de branden te blussen, maar tot nu toe zonder resultaat.

wereldnieuws.blog.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië    Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië  Icon_minitimeza 3 okt 2015 - 20:01

Maleisië bedekt met dak van rook

Al een maand lang wordt mijn uitzicht in Kuala Lumpur ernstig verstoord. Niet door de zoveelste hoge flat die gebouwd wordt, maar door de enorme "haze" die in de lucht hangt. De reden? Bosbranden op Sumatra.

Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië  1zqv5ew
Mijn uitzicht in Kuala Lumpur... © Lena Maes

Lena Maes
MO*wereldbloggers
Auteur in Maleisië
2 oktober 2015

En die bosbranden zijn geen natuurverschijnselen. De bosbranden worden al jaren rond deze tijd aangestoken door machtige bedrijven, die op de platgebrande stukken land plantages willen ontwikkelen voor bijvoorbeeld palmolie. Het is een triestig verschijnsel. Niet alleen omdat Indonesië haar buurlanden opzadelt met rook, maar ook omdat er natuur verdwijnt, er daarmee de habitat van bijzondere en zeldzame wilde dieren, zoals bijvoorbeeld de Oerang-Oetang.

Het probleem is nog lastiger, omdat Maleise bedrijven grootscheeps meedoen aan het in brand steken van stukken land. De Maleise overheid zegt wel dat ze Indonesië aanspreken over de haze, maar in werkelijkheid hebben ze er baat bij. En ook de Indonesische overheid lijkt het allemaal niet zo nauw te nemen met de kritiek: ,,Indonesië is altijd goed voor haar buurlanden. Dan kunnen ze best een maand de haze accepteren", zei zelfs een minister.

Ondertussen zorgt de haze voor een hoop negatieve gevolgen. Veel mensen op het Indonesische eiland Sumatra, waar de bosbranden plaatsvinden, maar ook in Maleisië en Singapore hebben mensen last van ademhalingsproblemen en keelpijn. Het is zelfs een aantal keer voorgekomen dat de scholen in bepaalde delen van Maleisië werden gesloten, omdat de API (Air Pollution Index) zo hoog was, dat er sprake was van ernstige schade voor de gezondheid bij het naar buiten gaan.

Op straat dragen veel mensen mondkapjes, maar het is een stuk rustiger dan normaal. Het motto lijkt ‘als je niet naar buiten moet, blijf dan vooral lekker binnen’. Op Sumatra zijn sommige scholen zelfs al de hele maand gesloten.

Ondertussen is de bevolking van Maleisië het zat. De kritiek op premier Najib Razak groeit met de dag, omdat hij zich niet hard genoeg uitspreekt tegen het fenomeen. Hij ligt sowieso al onder vuur voor het stelen van 630 miljoen euro overheidsgeld. Op social media worden steeds meer berichten geplaatst die duidelijk moeten maken dat het nu wel echt genoeg is geweest met alle rook in de lucht.

En ik? Ik sluit me aan bij het nieuwe motto. Als ik niet naar buiten moet, blijf ik lekker binnen. Het lijkt de Belgische winter wel.

MO
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Smog in Zuidoost Azië door illegaal aangestoken bosbranden in Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Duizenden evacuaties door zware moessonregen in Zuidoost-Azië
»  East! - het Indonesië en Zuidoost-Azië Magazine
» Regen in Indonesië verdrijft rook door bosbranden
» 'Ruim 100.000 doden door bosbranden in Indonesië vorig jaar'
» Zuidoost Molukken ontmoet Ommen – 29 september onthulling monument door ambassadeur van Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: