Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hoofddorper neemt onderscheiding voor vader in ontvangst

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Hoofddorper neemt onderscheiding voor vader in ontvangst Empty
BerichtOnderwerp: Hoofddorper neemt onderscheiding voor vader in ontvangst   Hoofddorper neemt onderscheiding voor vader in ontvangst Icon_minitimewo 30 maa 2016 - 13:48


Hoofddorper neemt onderscheiding voor vader in ontvangst | 'Ik ben vooral trots'
REGIO  |  23 maart 2016 Door de Dichtbijredactie, Dick de Jong (Witte Weekblad)


HOOFDDORP - Het zal je maar gebeuren: je bent 74 jaar en opeens valt een brief in de bus waarin staat dat je vader postuum onderscheiden wordt met het Mobilisatie Oorlogskruis. Het overkwam Johan Natrop uit Hoofddorp. Zijn vader overleed 23 augustus 1945, een week na de capitulatie van Japan en is begraven op Bandung West-Java in Indonesië. Morgen neemt Natrop de onderscheiding in ontvangst.

'Mijn vader was KNIL-militair in het Koninklijke Nederlandsch- Indisch Leger. Dit was het Nederlandse koloniale leger en heeft officieel bestaan van 1830 tot 1950 en viel rechtstreeks onder het toenmalige Ministerie van Koloniën,' vertelt Natrop.

'Hij vertrok in 1938 naar Nederlands-Indië en heeft daar mijn moeder ontmoet, hij is met haar getrouwd en uit dit huwelijk ben ik voortgekomen, zo ook mijn broer. De oorlog brak uit en hij werd krijgsgevangen genomen en werd met de zogenoemde Java Party 19 vanuit Tjimahi/Bandung via Tandjong Priok (de haven van Batavia /Jakarta) met het Japanse schip ss 'France Maru' naar Palembang op Sumatra getransporteerd. Hij was niet alleen, het ging hier om ongeveer 1000 Nederlandse militairen en 500 Engelsen. De gevangenen werden door de Japanners ingezet om onder dwang een nieuw vliegveld aan te leggen in Pankalan Balai, gelegen op 20 kilometer ten westen van Palembang. Zij werden ondergebracht in zogenoemde 'Atap hutten' (lokaal materiaal met een aangestampte vloer, red.). Hun bewakers waren wrede Koreaanse militairen, die zich regelmatig schuldig hebben gemaakt aan het folteren van de krijgsgevangen.'

Rantsoen
De omstandigheden waren verschrikkelijk, drinkwater was schaars en op rantsoen en er werd weinig voedsel beschikbaar gesteld. Velen stierven dan ook door uitputting en ondervoeding en dysenterie en het gebrek aan medicijnen. Hendrikus Hermanus Natrop ligt begraven op het Nederlandse Ereveld te Bandung (West-Java).

Via een aantal toevalligheden kwam Luitenant Kolonel b.d. Jac Brijl tijdens één van zijn speurtochten de naam Natrop tegen. 'De heer Brijl zet zich al jaren in om voor oud militairen uit die tijd, zoals mijn vader, erkenning en eerherstel te krijgen. Mede dankzij zijn inzet wordt morgen, 24 maart in de middag hier bij ons thuis namens de Minister van Defensie door Luitenant Kolonel b.d. Jac Brijl postuum het Mobilisatie Oorlogskruis uitgereikt,' aldus de trotse Natrop.

'Ik ben niet alleen trots op mijn vader, maar ook dankbaar, want ik weet nu veel meer over hem en over de omstandigheden waaronder hij gestorven is. Daarnaast besef ik dat deze onderscheiding een symbool is voor al die andere slachtoffers die onder deze wrede dictatuur hebben geleden.'


Dichtbij
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Hoofddorper neemt onderscheiding voor vader in ontvangst
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Burgemeester Frank Koen neemt magazine van Stichting Tileng in ontvangst
» Koninklijke onderscheiding voor Ad van Liempt
» Onderscheiding voor oud-voorzitter MataHari
» Koninklijke Onderscheiding voor Willem Bos
» Onderscheiding voor Vaassenaar Pieter Hurulean

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: