Koninklijke onderscheiding voor Ad van LiemptVanwege zijn bijdrage aan de Nederlandse journalistiek
Het lintje voor Ad (foto: Leendert Jansen/NPS)
Ad van Liempt is vrijdag bij zijn afscheidsreceptie in Utrecht benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij kreeg de onderscheiding uit handen van burgemeester Cor de Vos van Nieuwegein. Van Liempt kreeg de onderscheiding voor zijn brede bijdrage aan de Nederlandse journalistiek en de publieke omroep in het bijzonder. Van Liempt: “Ik sta met mijn mond vol tanden en dat overkomt me niet vaak.”
“Jij bent een 'homo universalis',” aldus de burgemeester, “een universele mens zoals die eigenlijk niet meer bestaat: journalist, geschiedkundige, schrijver, programmamaker, hoofdredacteur, lector. Een sportman in hart en nieren, een bekwaam bestuurder en een zorgzame vader, opa en echtgenoot.”
Van Liempt werkte mee aan talloze tv-uitzendingen en stond aan de wieg van talloze programma’s als Andere Tijden en De Oorlog. Zo heeft hij op televisie het onderwerp geschiedenis voor een groot publiek tot leven gebracht.
Hier verder lezen
geschiedenis.vpro.nl
ma 18 januari 2010