Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Misbruik van dienstmeisjes

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Misbruik van dienstmeisjes Empty
BerichtOnderwerp: Misbruik van dienstmeisjes   Misbruik van dienstmeisjes Icon_minitimewo 11 mei 2016 - 11:56


10 mei 2016 22:00
Amirah werd jarenlang misbruikt als dienstmeisje: 'Ik was doodsbang'


Amirah werd als dienstmeisje jarenlang seksueel misbruikt. "De deur werd op slot gedaan en dan werd ik aangerand. Ik ben meerdere keren bijna verkracht. Ik was doodsbang."

Het dramatische verhaal van de Indonesche Amirah -sinds drie jaar woonachtig in Den Haag- is geen uitzondering. Volgens de Nederlandse hulporganisatie Hivos worden 500.000 Indonesische dienstmeisjes in landen als Saoedi-Arabië misbruikt. Ze moeten keihard werken, worden slecht betaald en seksueel misbruikt.

Heel arm
Ook Amirah kwam in een ware nachtmerrie terecht nadat ze op 22-jarige leeftijd bij een familie in Saoedi-Arabië werd geplaatst. "Het was mijn eigen keuze om als dienstmeisje te gaan werken", vertelt Amirah in een interview aan RTL Nieuws.

"Ik was getrouwd en had een zoontje van vijf. Ik woonde in Indonesië, mijn geboorteland. We waren heel arm, onder meer omdat mijn man zijn verplichtingen niet nakwam. Om geld te verdienen wilde ik als dienstmeisje bij een rijk gezin in Saoedi-Arabië gaan werken. Net zoals zoveel meisjes van mijn leeftijd dat deden."

Tussenpersoon
Een bedrijf uit Jakarta regelde haar vertrek en bracht haar in contact met de Arabische familie. "Volgens mijn contract moest ik werken voor een gezin met negen kinderen", vertelt Amirah. "Maar in werkelijkheid kwam ik bij een man die 12 kinderen had terecht. Ik moest keihard werken. Zorgen voor alle kinderen, het hele huis schoonmaken en voor het hele gezin koken. Ik moest iedere dag om 6 uur op. Zeven dagen per week. Dat stond helemaal niet in mijn contract."

Verkrachten
Eén van de zonen van haar baas begon haar op een dag lastig te vallen. "Hij raakte me aan op plekken waar ik niet wilde. Ik zei dat ik dat niet wilde, maar hij ging door. Als ik hem eten moest brengen op zijn slaapkamer, deed hij de deur op slot." Meerdere keren probeerde hij Amirah te verkrachten. Het lukte hem niet. "Ik heb hem een keer gebeten. Onder mijn moslimkleren had ik iedere dag een broek aan. Zodat hij niet aan mij kon zitten."

Amirah was doodsbang en intens eenzaam. Ze kende niemand in het land waarin ze terecht was gekomen. "Ik durfde aan niemand te vertellen dat ik werd lastiggevallen. Ik kende ook niemand in Saoedi-Arabië. Mijn familie en mijn kind woonden in Indonesië." Amirah wilde weg, maar dat kon niet. Vanwege haar contract. "Ik moest twee jaar blijven. Kon daar niet onderuit."

Geldnood
Na twee jaar kon ze eindelijk terug naar Indonesië. Vier jaar lang ging Amirah bij een biljartcentrum werken en bediende ze de bezoekers. Maar ze kwam weer in geldnood en vertrok weer als dienstmeisje naar het buitenland. Weer ging ze naar Saoedi-Arabië en weer ging het mis. "Ik zou volgens mijn contract voor een oude vrouw gaan werken. Maar naast het huishouden moest ik ook voor drie andere huishoudens werken. En 300 schapen verzorgen."

Een van de kleinzonen van de oude vrouw betastte Amirah. "Hij vroeg me steeds om massages en begon aan me te zitten."

Vertek naar Nederland
Na twee jaar, vertrok Amirah naar Maleisië. Daar werkte ze voor een Maleisisch-Duits echtpaar. "Zij vertrokken naar Nederland voor werk. Ze vroegen of ik meeging. Dat heb ik gedaan."

Amirah woont nu sinds drie jaar in Den Haag. "Ik werk voor meerdere huishoudens. Het gaat op zich goed met me." Maar het gemis van haar zoon is groot. Amirah heeft haar zoon al drie jaar niet meer gezien. "Die woont nog steeds bij mijn familie in Indonesië."

Ze heeft één droom: haar zoon weer in haar armen sluiten. "Als ik genoeg geld heb verdiend, keer ik terug. Het zal nog even duren, maar op een dag ben ik weer bij mijn zoon en gelukkig."



Misbruik van dienstmeisjes

Volgens de Nederlandse hulporganisatie Hivos werken er zo'n 500.000 Indonesische dienstmeisjes in de Golfregio onder slechte omstandigheden.
Ze worden opgesloten, moeten keihard werken en krijgen vaak te maken met wanbetaling, geweld en seksueel misbruik.
Uit recente cijfers blijkt zelfs dat 55% van alle zelfmoordgevallen in Saoedi-Arabië dienstmeisjes betreft.
"De dienstmeisjes hebben geen enkele bescherming zodra ze eenmaal aan het werk zijn. En dat in de Golfregio waar mensenrechten schendingen vaak voorkomen” , stelt Myriam Vandenbroucke van de organisatie. Die heeft nu een hulpprogramma opgezet.
Als onderdeel van het meervoudige programma is vanuit Indonesië een sms-dienst opgezet voor de dienstmeisjes zelf.
De komende maanden vraagt Hivos Nederlanders om het programma te ondersteunen. Dit kan met een eenmalige gift van drie euro door het woord VROUW te sms’en naar 4333.


RTL Nieuws / Agnes de Goede
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Misbruik van dienstmeisjes
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Model klaagt over misbruik door Maleisische prins
» Indonesië dreigt sociale media te blokkeren bij misbruik tijdens verkiezingen
» Dienstmeisjes in Singapore krijgen dag vrij
» Indonesische dienstmeisjes in Midden-Oosten mishandeld
» Geen klappen meer voor dienstmeisjes

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: