Hieronder enkele foto's van de Lebaran 2016.
Ik verwijs daarbij naar de pagina, geschreven door Michel Maas te Jakarta en te lezen op de pagina:
https://indonesie.actieforum.com/t12418-suikerfeest-feest-van-files-en-veel-etenIndonesia en het SUIKERFEEST....
Ik ben daar geboren en getogen en als ik daar aan iemand vraag (ook heden ten dage nog) wat SUIKERFEEST is, dan kijkt ie me met grote ogen aan en vraagt: Wat voor suiker wilt u hebben meneer? Gula Merah? Gula Pasir (merah of putih)?
Meneer Michel Maas: Het is voor Indonesia de term LEBARAN en je woont en schrijft in Indonesia, dus gebruik je gewoon de term LEBARAN meneertje Michel Rijn/Waal/Linge/Maas...en haal niet de Turken en Marokkanen erbij als je over Indonesia schrijft. De Turken en Marokkanen in Nederland gebruiken de term SUIKERFEEST...daar in Indonesia niet, daar is het LEBARAN ... OK, gesnopen?
Enkele foto's, afkomstig van E100/SuaraSurabaya.net. Het meerendeel van de foto's zijn scenes uit Oost Java.
Contrast: De kantoorwijken verlaten.
Een beetje haast gehad en een nare ervaring voor hem deze Lebaran.(Foto hierboven)
Gratis busvervoer.
Op 3 juli vertrokken 124000 motoren uit Jakarta weg.