Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

  Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

 Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif' Empty
BerichtOnderwerp: Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif'    Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif' Icon_minitimewo 7 sep 2016 - 20:30

07 september 2016 17:19
Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif'

 Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif' 2qd3j9j

Daniël Brons tijdens zijn vakantie in Indonesië.


Daniël Brons (18) werd in Indonesië gebeten door een hond. Hij moest met spoed naar een ziekenhuis om tegengif te halen voor hondsdolheid. "Als ik niet zo alert had gereageerd, had ik nu misschien niet meer geleefd."

Nederlandse alarmcentrales signaleren een toename van meldingen van mogelijke rabiës, beter bekend als hondsdolheid. Bijna iedere dag komt er een melding binnen. Ter vergelijking: vorig jaar kwamen er in twee maanden tijd nog 41 meldingen binnen.

Tegengif
Ook Daniël Brons uit Rheden liep waarschijnlijk hondsdolheid op tijdens zijn vakantie in Indonesië, afgelopen juli. Rabiës is een dodelijke infectieziekte die wordt veroorzaakt door een virus. De infectie kan via een beet van een geïnfecteerd dier overgedragen worden op mensen.

Hondsdolheid komt in ons land eigenlijk niet voor; mensen lopen het bijna altijd op in het buitenland. Een infectie leidt tot zenuwverschijnselen en loopt vaak dodelijk af.

Familiebezoek
Daniël was met zijn ouders op vakantie in Indonesië, op de Molukken. "Mijn moeder komt daar vandaan. We waren op familiebezoek", vertelt hij. Op een dag werd hij gebeten door de hond van de Indonesische familie. "Blijkbaar kwam ik iets te dichtbij. De hond schrok en beet me in mijn hand."

Omdat de hond niet ingeënt was tegen hondsdolheid en weleens vecht met zwerfhonden, gingen meteen alle alarmbellen af bij Daniël en zijn ouders. "We hadden gelezen dat hondsdolheid veel voorkomt in Indonesië en dat het dodelijk kan zijn als je niet binnen 48 uur tegengif hebt. We zijn dus meteen in actie gekomen."

3000 km vliegen
Daniël werd met spoed naar Jakarta gevlogen. In een ziekenhuis kreeg hij negen prikken. "We moesten daar dagenlang blijven, omdat ik steeds moest terugkomen voor spuiten." Of Daniël ook echt hondsdolheid heeft gehad, weet hij niet. "Omdat ik al zo snel tegengif heb gekregen, had ik nog geen eerste symptomen. Maar de kans was wel heel groot."

Hoe hij eronder bleef? "Het waren heel spannende dagen. De paniek na de beet was groot. Je moet echt binnen 48 uur tegengif hebben. Je bent alleen maar bezig met overleven."

Terug naar Nederland
Het gezin moest daarna snel terug naar Nederland. Ook terug in eigen land moest Daniël nog verschillende prikken halen. Nu, twee maanden, later voelt hij zich goed. "Ik heb me ook nooit ziek gevoeld. Omdat ik snel de juiste prikken heb gehaald, ben ik er goed vanaf gekomen. Maar dit had zo anders kunnen aflopen."

De wijze les van Daniel: "Ik blijf voortaan uit de buurt van honden. En voor iedereen die gebeten wordt door een hond in risicolanden: onderneem meteen actie, binnen 48 uur."

Hondsdolheid (rabiës)

Hondsdolheid is een virusinfectie van de hersenen.
Rabiës wordt onder andere overgebracht door honden, vleermuizen, vossen en apen.
Als de infectie eenmaal is uitgebroken, dat wil zeggen als de patiënt eenmaal symptomen van infectie vertoont, loopt het vrijwel altijd dodelijk af.
Er zijn wereldwijd in de medische literatuur slechts zes mensen bij wie genezing optrad.
In de VS wordt de ziekte ook overgebracht door beten van wasberen.
Met rabiës besmette dieren zijn niet altijd te herkennen: sommige dieren dragen het virus bij zich zonder er zichtbaar last van te hebben.
De rabiësvaccinatie wordt aanbevolen als je meer dan drie maanden naar een land gaat waar de ziekte voorkomt.
Ook als je meer risico loopt op rabiës (bijvoorbeeld als je op fietsvakantie gaat) is het zinvol om je te laten vaccineren tegen rabiës.

Advies Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Volgens het RIVM en het Landelijk Centrum Reizigeradvisering (LCR) is besmetting met het rabiësvirus eenvoudig te voorkomen. Aai of voer geen dieren zoals honden, katten of apen als je in het buitenland bent, eet en drink niet in het bijzijn van dieren. Ben je toch gebeten of gekrabt door een dier, neem dan direct contact op met een lokale arts én je zorgverzekering.

RTL Nieuws
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Gebeten door een hond: 'We moesten 3000 kilometer vliegen voor tegengif'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
»  160 kilometer op becak voor Merapi
» Raalte uit waardering door eerste ontbijt voor veteranen
» Destructieve kracht tsunami's vergroot door eilanden voor kust
» Hey buddy, de andere voet is voor jezelf - door Janny de Heer
» Ruim 3000 scholieren in Jakarta op bootcamp

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: