Madé Westra (tweede van links) is blij met z'n wereldtitel.Madé Westra is wereldkampioen Taekwondoma 2 okt 2017, 10:32 sport
De 20-jarige Madé Westra uit Delft mag zich sinds afgelopen vrijdag wereldkampioen ITF Taekwondo noemen in de - 78kg klasse (18-35 jaar) Na het bekend worden van dit heuglijke nieuws explodeerde zijn Facebookpagina met felicitaties en gelukswensen.
Door: Martin Reitsma
Madé traint al vanaf zijn 4e jaar en was al meerdere keren Nederlands- en Europees kampioen, onder meer in 2006 en 2016. Op mijn vraag hoe lang hij nog doorgaat antwoordt Madé gevat: 'Tot ik er bij neerval'. "Op dit WK zat ik een poule van 22 man. Een jaar geleden werd ik nog geopereerd aan mijn voorste kruisband en ik ben nu wereldkampioen vanuit een zware poule. Geweldig toch! Een mooi resultaat voor lang en zwaar trainen, ik ben hier echt heel blij mee."
Hij doet er veel voor. "ik train elke dag", vertelt hij. "Drie keer per week taekwondo en vier keer per week fitness. Daarnaast werk ik in de kassenbouw we bouwen het transportsysteem bij G&F montage.
Hij is van vaders kant van Indische komaf. Zijn vader is Erik Westra de bekende muzikant en eigenaar van restaurant Plan B. Erik is maar wat trots op zijn sportieve zoon. In zijn vroege jeugd trainde Madé al bij de sportschool van Jan Koster, die ook zoveel kampioenen voortbracht. De afgelopen jaren trainde hij bij Kassem Gym, aan de Brahmslaan in Delft.
"Ik wil ook Lahbib en Khalid Kassem bedanken voor hun ondersteuning en begeleiding!", zegt Madé. "Jullie zeiden wel 'het is jouw titel', maar zonder jullie had die titel er nooit geweest. Ik ben jullie eeuwig dankbaar voor alles wat jullie voor mij hebben betekend."
Delft op zondag