Wereldkampioen kookt vele liters snert voor gezin op BaliDRACHTEN – Sjoerd Flameling werd in 2003 wereldkampioen snertkoken. Door een kunstknie kan hij zijn werk als kok niet langer uitvoeren. Toch staat hij regelmatig achter het fornuis, zijn eigen fornuis wel te verstaan. Hij kookt snert waarvan de opbrengst gaat naar een gezin op Bali.
Tijdens een vakantie op Bali kwamen Sjoerd en Betty Flameling in contact met een gezin. Het zijn inmiddels vrienden geworden en volgend jaar wordt weer een bezoek gebracht. Nadat Sjoerd Flameling wereldkampioen snertkoken werd, kwam hij op het idee om de titel te gelde te maken. De netto opbrengst gaat naar het gezin met drie jonge kinderen.
,,Van het geld kunnen de kinderen naar school. Het onderwijs is daar anders geregeld dan hier. Kinderen moeten al vaak op jonge leeftijd werken omdat ze niet meer naar school kunnen. De eerste keer in 2003 leverde de verkoop van snert 1800 euro op”, vertelt Flameling die nu als docent werkzaam is op praktijkschool De Venen en verder bij een slager werkt.
Hij heeft een behoorlijk aantal vaste klanten. Hij vertelt zijn verhaal terwijl hij tussendoor in de enorme pan met snert roert. ,,Anders gaat het aankoeken. In deze pan kan 25 liter. We vriezen het in en dan wordt het naar de afnemers gebracht. Dat doet mijn vrouw. We gebruiken daar ijsbakjes voor.”
De snert wordt bereid volgens het recept waarmee hij de wereldtitel won. In de snert gaan veel ingrediënten zoals aardappelen, bleekselderij, peterselie, winterwortels, zuurkoolspek, speklappen, natte worst, krabbetjes. ,,Verder laat ik twee varkenspootjes meetrekken. Verder gaan er kruiden als tijm, selderiezout en peperzout in. Nee, geen rookworst. Daarvan trekt de geur te veel in de snert.”
Inmiddels heeft Sjoerd Flameling 100 liter snert gekookt en daar komen nog heel wat liters bij. Je zou dan zeggen dat hij geen lepel snert meer door de keel kan krijgen. Het tegendeel is waar. ,,Van elke pan nemen wij ook een kopje.” Veel mensen kiezen voor het gemak en eten snert uit blik. Flameling gruwelt. ,,Dat is niks. Vroeger in de oorlog noemden ze dat surrogaat.”
Omdat de corruptie in Indonesië hoog is, neemt het echtpaar het geld mee bij het volgende bezoek aan Bali. ,,Het gezin is ontzettend dankbaar. We nemen dan ook altijd kleding en speelgoed mee. Nee, snert hebben ze nooit gehad en dat zou hun maag ook niet verdragen denk ik. In Drachten heb ik een Javaans gezin als klant en die doen snert op de rijst net als wij dat het ragout doen.” Tekst en foto Jan Benus
Artikel geplaatst door Jan Benus op 12-12-12 12:30.
Drachtster Courant