Melvin vraagt mensen deze keer een zelfgemaakte knuffel in te sturen. Sandra Peerenboom
Melvin richt zijn derde knuffelactie op kindertehuis op eiland in IndonesiëESCH - Een jaar geleden bracht Melvin 350 unieke, zelf ontworpen knuffels eigenhandig van Esch naar Nepal. Die reis maakte diepe indruk op hem. Daarna volgde Syrië, en nu richt hij zich voor zijn derde 'knuffelactie' op Indonesië.
Suzie van Dijk 22-11-17, 06:28 Laatste update: 10:05
Deze keer vraagt hij mensen een zelfgemaakte knuffel in te sturen. De knutselaars kunnen een prijs winnen met hun creatie, zoals een overnachting op Texel of een cursus babymassage. Met de opbrengst van de verkoop van die knuffelbeesten koopt hij met behulp van Stichting Harapan een speeltoestel voor een kindertehuis op het Indonesische eiland Flores. Via de stichting doet Melvin ook mee aan een speculaasactie. Bij de gemeente Haaren en de provincie vond het snoepgoed al gretig aftrek. ,,Dit jaar ben ik jeugdburgemeester van Esch. Met onze burgemeester ben ik inmiddels best goede vrienden. De provincie en gemeente kochten 850 pakken speculaas voor hun medewerkers. Ik ga ook langs de deuren om speculaas te verkopen."
Komende meivakantie vliegt de kleine idealist met zijn ouders naar Indonesië om daar te aanschouwen hoe het speeltoestel in gebruik is. De knuffels die eventueel niet verkocht zijn, reizen mee om zodoende een thuis op Flores te vinden. Melvin heeft inmiddels 2.000 euro opgehaald en hoopt 5.000 euro te bereiken, al vindt zijn moeder dat wat ambitieus. Zij ondersteunt haar zoon extra met haar eigen afvalchallenge, waarbij ze zich laat sponsoren om gewicht te verliezen.
AfstandHoewel hij al in groep 8 zit, blijft zijn liefde voor knuffels hoogtij vieren. ,,Ik hoop dat ik altijd van knuffels blijf houden. Ook al word ik ouder. Afstand doen van de knuffels vind ik best moeilijk. Van mijn zakgeld heb ik de knuffel gekocht die ik zelf gemaakt had voor deze actie; ik kon hem niet loslaten."
Melvins vriendinnetje Amaryllis inspireerde de jonge Esschenaar zich dit keer in te zetten voor arme kinderen in Indonesië, waar haar moeder vandaan komt. Omdat Melvin volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaat, is dit voorlopig zijn laatste actie. Naar de brugklas gaan is een grote stap en zijn ouders willen dat hij even tijd neemt om te acclimatiseren. Maar wie weet, het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan.
De 73 reeds ingestuurde exemplaren zijn verkrijgbaar via peacebymelvin.com.
BD