Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 93-jarige schrijft tweedelig boekwerk

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

93-jarige schrijft tweedelig boekwerk Empty
BerichtOnderwerp: 93-jarige schrijft tweedelig boekwerk   93-jarige schrijft tweedelig boekwerk Icon_minitimedi 28 aug 2018 - 18:39

93-jarige schrijft tweedelig boekwerk 162
Meneer Schuurkes (93 jaar) schreef een boek over zijn tijd in Duitsland een boek over zijn tijd in Nederlands-Indië. (Foto: )

93-jarige schrijft tweedelig boekwerk

di 28 aug 2018, 16:00

Als 16-jarige jongen werd meneer Schuurkes bij een razzia opgepakt en gedeporteerd naar Duitsland. Eenmaal thuis, nauwelijks bijgekomen van de barre omstandigheden van de afgelopen drie jaar, wordt hij voor drie jaar uitgezonden naar Nederlands-Indië. Over deze periodes schreef de inmiddels 93-jarige een tweedelig boekwerk.

Door Ester Wormgoor

Ede - Als je de respectabele leeftijd van 93 jaar bereikt hebt, mag je natuurlijk achterover leunen in je stoel. Je leest de krant, zet nog eens een kopje koffie en maakt je dagelijkse wandelingetje. Of je schrijft een boek van 370 pagina's en er gelijk nog één achteraan, zoals meneer Schuurkes in de afgelopen twee jaar deed. "Het was op advies van de psychiater die ik bezocht toen ik midden vijftig was. Ineens kreeg ik er last van. Van de tijd dat ik te werk gesteld was in Duitsland en in een strafkamp zat en uiteindelijk aansluiting zocht bij het 9e Amerikaanse leger. Mijn psychiater adviseerde alles van me af te schrijven. Toen lukt het niet, nu wel."

Het eerste boek begint in maart 1942 als Jan Schuurkes bij een razzia in Tilburg wordt opgepakt en gedeporteerd naar Duitsland. "Ik werd te werk gesteld in de schoenenfabriek Van Arendonk in Hannover. Toen ik samen met een bevriende Franse gevangene iets had uitgehaald, werd ik opgesloten in een strafkamp in Bergen."

De mishandelingen en de ruim driehonderd bombardementen staan voor altijd in het geheugen van meneer Schuurkes gegrift. "Ik werd twee keer getroffen door een granaat en ook de gevolgen van de mishandelingen waren maanden later nog zichtbaar." En ook nu is meneer Schuurkes soms bang. "Dan moet ik een deur open doen en ben ik bang voor wat ik erachter aantref."

Uiteindelijk vluchtte meneer Schuurkes met hulp van een Duitse korporaal naar het zuiden van Duitsland waar hij in contact kwam met het 9e Amerikaanse leger. "Ik werd ingelijfd als soldaat en ben met hen opgetrokken tot het moment dat een Amerikaanse sergeant met de mededeling "The war is over" kwam. In december 1945 kon ik naar huis." Amper een maand later valt er een brief van defensie op de deurmat. Meneer Schuurkes wordt opgeroepen voor dienstplicht en voor een jaar uitgezonden naar Nederlands-Indië. "Dat werden er drie. In die tijd maakte ik regelmatig aantekeningen over wat ik allemaal meemaakte, maar die zijn uiteindelijk bij een brand verloren gegaan. Mijn tijd in Nederlands-Indië was heel anders. Veel minder gevaarlijk. In Duitsland waren er nachten bij dat er honderden vliegtuigen overvlogen die allemaal tientallen bommen wierpen. Er was één nacht bij dat er 6000 doden vielen. Dat soort dingen gebeurden in Nederlands-Indië niet."

De verhalen van meneer Schuurkes zijn vastgelegd in twee boeken. "Wie interesse heeft om ze te lezen, kan de boeken bij mij bestellen. Ze kosten 20 euro per stuk exclusief bezorgkosten. Ophalen mag ook." E-mailadres: schuurkes@veteranen.nl of telefoonnummer 0318 - 617080.

De Edese Post
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
93-jarige schrijft tweedelig boekwerk
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waardse Roshni schrijft dichtbundel
» Groesbeekse schrijft boek over Indonesische jeugdherinneringen
» Joyce Voorwinden schrijft boek over jeugdherinneringen
» Willem Nijholt schrijft Lofrede op ‘Oeroeg’
» Yudhoyono schrijft ... geesten en zwarte magie..

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: