Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Javaans schrift erkend door Unesco

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Javaans schrift erkend door Unesco Empty
BerichtOnderwerp: Javaans schrift erkend door Unesco   Javaans schrift erkend door Unesco Icon_minitimevr 6 nov 2009 - 12:41

Javaans schrift erkend door Unesco
Gepubliceerd : 6 november 2009 - 12:38 pm

Javaans schrift erkend door Unesco 4079660961_162ebe4307_m

Het Javaans schrift is begin november door de werelderfgoedorganisatie Unesco erkend. Voor het schrift is een zogenoemde Unicode gemaakt, waarmee de taal een officiële standaard voor computergebruik krijgt.

Voor Willem van der Molen van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, heeft deze officiële erkenning twee betekenissen. “Het betekent een erkenning van een mooi en belangrijk facet van de Javaanse cultuur dat in de vergetelheid is geraakt. Daarnaast is het ook van praktische betekenis, want het schrift is nog steeds in gebruik in het onderwijs. Niet alleen op middelbare scholen in Indonesië, maar ook aan universiteiten bij studierichtingen waar Javaanse teksten worden gelezen. De officiële erkenning zal de internationale communicatie via internet - waarbij dit schrift een rol speelt - vergemakkelijken.”

Geschiedenis
In Suriname is het schrift in opkomst onder mensen die het Javanisme aanhangen. Het Javaans schrift heeft een lange geschiedenis die, volgens Van der Molen, teruggaat tot de 5e of zelfs de 4e eeuw. “Het schrift is geïmporteerd uit India. Door diverse lokale ontwikkelingen heeft het schrift een geheel eigen karakter gekregen en is het niet meer te herkennen of te lezen door iemand uit India die het oorspronkelijke schrift toevallig zou kennen.”

Door economische invloeden is het Javaans schrift vervangen door het Latijns schrift. “Je kunt op één bladzijde veel minder in tekst kwijt aan Javaans schrift dan in het Latijns schrift. Dit heeft er langzaam, maar zeker tot geleid dat definitief werd overgegaan op het Latijns schrift. En dan is er nog een culturele factor”, zegt Van der Molen. “Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog zaten de Japanners in Indonesië en zij verboden het gebruik van inheemse schriften. Dat was de genadeslag. Na de oorlog is het niet meer teruggekomen.”


RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Javaans schrift erkend door Unesco Empty
BerichtOnderwerp: Re: Javaans schrift erkend door Unesco   Javaans schrift erkend door Unesco Icon_minitimevr 6 nov 2009 - 13:15

Quote: ....Na de oorlog is het niet meer teruggekomen.”.....


Niet dus. Tot in den treure heb ik de basisbegrippen moeten leren schrijven en kennen.(op de SMP - leraar de heer Haryono en ik zat na de oorlog op de SMP.)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Javaans schrift erkend door Unesco Empty
BerichtOnderwerp: Re: Javaans schrift erkend door Unesco   Javaans schrift erkend door Unesco Icon_minitimevr 6 nov 2009 - 18:27

Henri R. Cingoor schreef:
Niet dus. Tot in den treure heb ik de basisbegrippen moeten leren schrijven en kennen.(op de SMP - leraar de heer Haryono en ik zat na de oorlog op de SMP.)
Hanacaraka Mas .

Ik vraag me af of de Javaanse taal een afgeleide taal is van de Sanskrit.
Ik dacht van niet.
En hoe zit het met de Bahasa Sunda ?.
Ik dacht ook dat de Sanskrit eerts door de Sundanese en later door de Javaanse edelen werd gebruik .
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Javaans schrift erkend door Unesco Empty
BerichtOnderwerp: Re: Javaans schrift erkend door Unesco   Javaans schrift erkend door Unesco Icon_minitimevr 6 nov 2009 - 19:21

Hallo OmSid, piyé khabaré?

da ta sa wa la
pa dha ja ya nya
ma ga ba tha nga


enzovoorts enzovoorts sampai al helemaal ruwet soms de panci otak vroeger op school.
En één foutje en meteen een jitak van meneer Hariyono. Jaja, in de jaren '50 mocht dat allemaal nog Sad

Dit wordt beweerd op het internet. Of het waar is weet ik niet.

"Voorts heeft het Javaans een eigen karakterschrift dat is afgeleid van het Pallawa uit het vroegere Zuid-India. Dit Javaans schrift wordt weliswaar op scholen onderwezen, maar in de praktijk wordt het nauwelijks gebruikt."

Eigenlijk jammer geweest, dat ik een paar weken geleden niet een programma heb opgenomen, waarin de invloed van het Sanskrit werd belicht, op andere talen in de wereld.

Sampai jumpa OmSid. Ati2 en jaga diri. Wasslm / Si Rujak Cingur.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Javaans schrift erkend door Unesco Empty
BerichtOnderwerp: Re: Javaans schrift erkend door Unesco   Javaans schrift erkend door Unesco Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Javaans schrift erkend door Unesco
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Oud-Indiëgangers voelen zich erkend met boek van heemkundekring
» Historische Molukse liederen voor het eerst vastgelegd op schrift
» Catering bij Javaans Eetcafe
» Debatteren op zijn Javaans
» Unesco breidt lijst cultuurerfgoed uit

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: