Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het zevende kamp - René Roelofsen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Het zevende kamp - René Roelofsen Empty
BerichtOnderwerp: Het zevende kamp - René Roelofsen   Het zevende kamp - René Roelofsen Icon_minitimedi 1 dec 2009 - 7:53

'Dankzij tien augustus zit ik hier'
Redactie - 1 december 2009

Het zevende kamp - René Roelofsen 4149038479_7cc987f33a_o René Roelofsen toont het door hem geschreven boek over de Japanse concentratiekampen. Foto: SK

CARNISSE - Veel Nederlanders hebben geen weet van wat de Indische Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Daarover komt in december een boek uit, "Het zevende kamp". René Roelofsen (70) zag de Jappenkampen van binnen en schreef over de onmenselijke daden die daar plaatsvonden.

"Het zevende kamp" is een autobiografisch verhaal van Roelofsen en zijn zuster. Hij werd geboren op Sumatra. Tweeënhalf jaar oud was hij toen hij in de Japanse concentratiekampen terecht kwam, zijn zusje vier maanden oud. 'In 1942 vielen de Jappen Indonesië binnen. Wij werden opgepakt en maakten zes concentratiekampen mee. Mijn vader was kapitein bij de KNIL en mijn opa was ook militair. Mijn vader is vreselijk gemarteld in het Jappenkamp', vertelt de schrijver.

'Het kamp was een boze wereld. Je moest groeten voor de Japanners, anders werd je met een bamboestok geslagen. Mannen werden in viskorven gebonden en in zee gegooid. De Amerikanen ontdekten dat op zeventien en achttien augustus alle mannen zouden worden doodgeschoten en de vrouwen vergiftigde rijst zouden krijgen en vervolgens in een barak werden opgesloten die in brand werd gestoken. Mede daardoor lieten ze de bom op Hiroshima vallen. Dankzij tien augustus zit ik hier. Anders was ik er niet meer geweest.'

Na de bevrijding kwam het gezin uiteindelijk in Nederland terecht. Maar na drieënhalf jaar ontberingen was het nog niet over. Het zevende kamp was het kamp van zijn vader. 'Zijn trauma's botvierde hij op ons. We kregen slaag en geen eten. Dan moest je meteen weer aan de Jappenkampen denken. We zijn allemaal het huis uitgevlucht.'

Roelofsen besloot er een boek over te schrijven. 'Je komt op een leeftijd dat je wilt schrijven. In 1999 zijn we met de kinderen voor het eerst terug naar Indonesië geweest. We waren allemaal tussen de zestig en tachtig jaar oud. We bezochten het kamp en ter plekke kwamen alle emoties boven. Het bleek bij iedereen zijn hele leven meegespeeld te hebben. Ze konden het verhaal niet aan hun kinderen vertellen. Mede daardoor heb ik dit boek geschreven.'


"Het zevende kamp" telt 258 pagina's. Bestellen kan via http://www.freemusketeers.nl of in de boekwinkel via ISBN-nummer 978-90-484-0939-6. Meer informatie op rene-ofsen.magix.net/website.


De Echo
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Het zevende kamp - René Roelofsen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Lezing Jan v B. en Rene V. over Limburgse militairen in N-I en NNG
» Pauline Kok-Schurgers: Het Vergeten Kamp
» Kamp in de jungle - Joyce Pool
» Eddy den Hartog - Kamp(ong)jongen
» Indische Nederlanders in kamp Westerbork

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: