Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 15 december Landelijke Naturalisatiedag

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

15 december Landelijke Naturalisatiedag Empty
BerichtOnderwerp: 15 december Landelijke Naturalisatiedag   15 december Landelijke Naturalisatiedag Icon_minitimevr 11 dec 2009 - 12:40

Landelijke Naturalisatiedag

10-12-2009

Dinsdag 15 december vindt de Landelijke Naturalisatiedag plaats. Op deze dag worden in alle gemeenten de mensen die het afgelopen jaar het Nederlanderschap hebben verkregen, uitgenodigd voor een feestelijke bijeenkomst.


Verplichte ceremonie
Om het verkrijgen van het Nederlanderschap op een passende manier af te ronden, heeft de regering besloten hiervoor een speciale ceremonie in te voeren. Deze ceremonie geeft de bijzondere band aan die door de naturalisatie ontstaat tussen de nieuwe staatsburger en Nederland. Tevens is het een bevestiging van het feit dat de nieuwe staatsburger met de naturalisatie alle rechten en plichten krijgt en aanvaardt die aan het Nederlanderschap zijn verbonden. Sinds 1 oktober 2006 is het bijwonen van deze naturalisatieceremonie verplicht. Iemand krijgt pas na deelname aan deze bijeenkomst het Nederlanderschap en een paspoort. Deze verplichting geldt niet voor kinderen jonger dan 16 jaar.

Landelijke Naturalisatiedag
Naast de verplichte naturalisatieceremonie is er ook de Landelijke Naturalisatiedag. Op deze dag worden alle mensen die in dat jaar het Nederlanderschap hebben verkregen, uitgenodigd voor een feestelijke bijeenkomst. De Landelijke Naturalisatiedag wordt vanaf 2008 gevierd op 15 december, Koninkrijksdag. Op 15 december 1954 tekende Koningin Juliana het koninkrijksstatuut. In het statuut worden de verhoudingen tussen Nederland en haar toenmalige overzeese gebiedsdelen (de Nederlandse Antillen, Nederlands Nieuw-Guinea en Suriname; sinds 1986 ook Aruba) geregeld. Suriname en Nieuw-Guinea zijn inmiddels geen onderdeel meer van het Koninkrijk der Nederlanden, maar de regeling geldt nog altijd in de andere gebieden.

Nieuwsbank



Hoe deden ze het dan tot 1954 ? Hadden de Indischen een Nederlands paspoort?
En hoe, in de jaren '54 tot '64? Je ging naar een of andere instantie en je leverde je oude paspoort in en je kreeg een Nederlands paspoort voor in de plaats terug and that's it?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

15 december Landelijke Naturalisatiedag Empty
BerichtOnderwerp: Re: 15 december Landelijke Naturalisatiedag   15 december Landelijke Naturalisatiedag Icon_minitimevr 11 dec 2009 - 20:13

""Hoe deden ze het dan tot 1954 ? Hadden de Indischen een Nederlands paspoort?
En hoe, in de jaren '54 tot '64? Je ging naar een of andere instantie en je leverde je oude paspoort in en je kreeg een Nederlands paspoort voor in de plaats terug and that's it?""

Yup missy Wu, that was it, nieuwe paspoort uit gegeven door een junior loket bediende, geen fuifje of handje-klap, alleen maar de onheil-spellende uitdrukking op 't gezicht van die ambtenaar, dat zei zonder woorden "op donderen, ga terug naar je pokken eiland" Dat was het equivalent van 't Hollands "wecome home!'" een klets natte hond die juist binnen kwam van buiten kreeg een warmer welkom! Vandaag moeten ze meer 'political correct zijn' What a laugh!!!!! Kop op mensen si Kesasar (vroeger, maar nu niet meer!)
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

15 december Landelijke Naturalisatiedag Empty
BerichtOnderwerp: Re: 15 december Landelijke Naturalisatiedag   15 december Landelijke Naturalisatiedag Icon_minitimevr 11 dec 2009 - 20:56

Ik had persoonlijk geen problemen.

Mijn pa schreef op een kladblaadje:
"Dese mijn anak en hij altijd lapar. Ik(mijn pa dus) heb geen geld voor sijn school. Daarom draag ik mijn zoon over aan de Nederlandse Sociale Dienst en graag ook een paspoort. Dit zijn de gegevens van mijn zoon. Naaam: Henri Wilde Blauwe Bruine Kacung."
Geboortedatum: Onbekend. Geboorteplaats: Zomaar op de stoep gelegd."

Pa en ik met dat papiertje naar gemeentehuis van Sbaya. Pa geeft de ambtenaar duit kopi en die man doet een groot stempel op papiertje en hup naar de embassade met papiertje en binnen één week ticket richting Belanda EN voorlopig paspoort Belanda.

Enfin, ik kom aan in Belanda, ga naar de Soc.Dienst, geef papiertje en voorlopig paspoort aan de ambtenaar, die kijkt ernaar, pakt zijn kwitantie/chequeboekje, schrijft een groot bedrag uit en zegt:
"Hier voor jou. ga maar kleren kopen, schoenen, nieuwe stoelen en extra geld voor je pa in dat Apenland. Als je wilt mag je terugbetalen later als je al veel verdient, maar als je niet wilt mag je houden. Is het goed zo?"

En die ambtenaar doet meteen een stempel in paspoort met: "Levenslang geldig zonder verlenging"
Oh ja, de naam ook blanko gelaten, want de ambtenaar helemaal bingung en ruwet over mijn achternamen Wilde Blauwe Bruine Kacung. Hij krabde op zijn hoofd en zat te piekeren wat ie moest invullen, dus al te veel werk voor hem en daarom mag ik zelf invullen mijn naam op het paspoort.

Ik natuurlijk: "Ja, asteblief meneer, dankie dankie Nir. Wah Nederland echt goeie land Nir. Nir, mag ik lenen uw telefoon, want ik wil bellen naar Indonesia naar mijn pa om te zegegn dat alles goed is gegaan. Oh ja, ik wil ook bellen naar andere landen naar andere vrienden om te zeggen dat Nederland goeie land Nir."

En de ambtenaar hij geeft de telefoon en hij vraagt of ik soms extra geld nog wil hebben om eigen telefoon te kopen.

Maar ik ben verlegen dus ik weiger extra geld voor de telefoon, maar ik zeg: Nir, voor later kan ik dan wel geld krijgen voor nieuwe auto?"

En die Nir hij maakt aantekening in grote Sociale Boek en hij zegt: Staat genoteerd meneer Wilde Blauwe Bruine Kacung.

En ik heel verbaasd omdat die nederlandse ambtenaar feilloos het woordje kacung kon uitspreken, dus ik vraag waar hij het heeft geleerd?
En hij zegt dat ie van zijn baas zo'n mooi boekje heeft gehad met allerlei woordjes en zinnetjes uit Ned.Indië / Indonesia om in elk geval de nieuwe klandizie uit de tropen goed te kunnen helpen en te woord te staan.

Dus wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met het Nederlandse Naturalisatie process. Ging allemaal heel gampang en geruisloos.

Alleen toen soms op straat in het begin wel eens kleine probleempjes gehad, want ze wisten nooit precies hoe ik nu werkelijk heette, dus sommigen noemden me voor het gemak me altijd bij mijn complete achternaam, zoiets als: Hé jij Wilde Blauwe Bruine Kacung.

Nah ja in zulke gevallen ging ik altijd maar beleefd glimlachen naar de roepers en dan riep ik terug: "Ikke niet weten. Ikke buitenlander. Jouw zuster bau kepet."

Oh zeiden de roepers dan: Geef niets joh. Er is nog een plaatsje vrij op de school voor Inburgeraars. En ze moesten ook natuurlijk lachen omdat ik zei dat hun zuster bau kepet, want ze dachten dat ik zei dat hun zuster had een blauwe pet. lol!

En zo heb ik het al die jaren lekker vol kunnen houden.

En toen al ja mijn bijdrage in dit vraagstuk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

15 december Landelijke Naturalisatiedag Empty
BerichtOnderwerp: Re: 15 december Landelijke Naturalisatiedag   15 december Landelijke Naturalisatiedag Icon_minitimeza 12 dec 2009 - 3:41

hee mas Henri, ben je er zeker van dat jij je handjes gewassen hebt voor dat jij op dat duimpje gezogen hebt? Ottenooie, dat is een literary master piece hoor, alleen Benny da Vinky kan het beter doen dan dat, heeft het een vervolg? met de grootste spanning verwacht ik de volgende uitgave hahaha, si K
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

15 december Landelijke Naturalisatiedag Empty
BerichtOnderwerp: Re: 15 december Landelijke Naturalisatiedag   15 december Landelijke Naturalisatiedag Icon_minitimeza 12 dec 2009 - 12:52

OmK: ik wacht met u mee....

lol! @ je zuster met blauwe pet
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





15 december Landelijke Naturalisatiedag Empty
BerichtOnderwerp: Re: 15 december Landelijke Naturalisatiedag   15 december Landelijke Naturalisatiedag Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
15 december Landelijke Naturalisatiedag
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 25 juni -Landelijke Veteranendag
» 24 september 2011: Landelijke bijeenkomst BUAT
» Zeeuwse noodhulp Ambon trekt landelijke belangstelling
» Landelijke Vereniging Indische Naoorlogse Generatie (LV-INOG) in liquidatie
» December 05, 2011

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: