Ik had persoonlijk geen problemen.
Mijn pa schreef op een kladblaadje:
"Dese mijn anak en hij altijd lapar. Ik(mijn pa dus) heb geen geld voor sijn school. Daarom draag ik mijn zoon over aan de Nederlandse Sociale Dienst en graag ook een paspoort. Dit zijn de gegevens van mijn zoon. Naaam: Henri Wilde Blauwe Bruine Kacung."
Geboortedatum: Onbekend. Geboorteplaats: Zomaar op de stoep gelegd."
Pa en ik met dat papiertje naar gemeentehuis van Sbaya. Pa geeft de ambtenaar duit kopi en die man doet een groot stempel op papiertje en hup naar de embassade met papiertje en binnen één week ticket richting Belanda EN voorlopig paspoort Belanda.
Enfin, ik kom aan in Belanda, ga naar de Soc.Dienst, geef papiertje en voorlopig paspoort aan de ambtenaar, die kijkt ernaar, pakt zijn kwitantie/chequeboekje, schrijft een groot bedrag uit en zegt:
"Hier voor jou. ga maar kleren kopen, schoenen, nieuwe stoelen en extra geld voor je pa in dat Apenland. Als je wilt mag je terugbetalen later als je al veel verdient, maar als je niet wilt mag je houden. Is het goed zo?"
En die ambtenaar doet meteen een stempel in paspoort met: "Levenslang geldig zonder verlenging"
Oh ja, de naam ook blanko gelaten, want de ambtenaar helemaal bingung en ruwet over mijn achternamen Wilde Blauwe Bruine Kacung. Hij krabde op zijn hoofd en zat te piekeren wat ie moest invullen, dus al te veel werk voor hem en daarom mag ik zelf invullen mijn naam op het paspoort.
Ik natuurlijk: "Ja, asteblief meneer, dankie dankie Nir. Wah Nederland echt goeie land Nir. Nir, mag ik lenen uw telefoon, want ik wil bellen naar Indonesia naar mijn pa om te zegegn dat alles goed is gegaan. Oh ja, ik wil ook bellen naar andere landen naar andere vrienden om te zeggen dat Nederland goeie land Nir."
En de ambtenaar hij geeft de telefoon en hij vraagt of ik soms extra geld nog wil hebben om eigen telefoon te kopen.
Maar ik ben verlegen dus ik weiger extra geld voor de telefoon, maar ik zeg: Nir, voor later kan ik dan wel geld krijgen voor nieuwe auto?"
En die Nir hij maakt aantekening in grote Sociale Boek en hij zegt: Staat genoteerd meneer Wilde Blauwe Bruine Kacung.
En ik heel verbaasd omdat die nederlandse ambtenaar feilloos het woordje kacung kon uitspreken, dus ik vraag waar hij het heeft geleerd?
En hij zegt dat ie van zijn baas zo'n mooi boekje heeft gehad met allerlei woordjes en zinnetjes uit Ned.Indië / Indonesia om in elk geval de nieuwe klandizie uit de tropen goed te kunnen helpen en te woord te staan.
Dus wat dat betreft heb ik eigenlijk nooit problemen gehad met het Nederlandse Naturalisatie process. Ging allemaal heel gampang en geruisloos.
Alleen toen soms op straat in het begin wel eens kleine probleempjes gehad, want ze wisten nooit precies hoe ik nu werkelijk heette, dus sommigen noemden me voor het gemak me altijd bij mijn complete achternaam, zoiets als: Hé jij Wilde Blauwe Bruine Kacung.
Nah ja in zulke gevallen ging ik altijd maar beleefd glimlachen naar de roepers en dan riep ik terug: "Ikke niet weten. Ikke buitenlander. Jouw zuster bau kepet."
Oh zeiden de roepers dan: Geef niets joh. Er is nog een plaatsje vrij op de school voor Inburgeraars. En ze moesten ook natuurlijk lachen omdat ik zei dat hun zuster bau kepet, want ze dachten dat ik zei dat hun zuster had een blauwe pet.
En zo heb ik het al die jaren lekker vol kunnen houden.
En toen al ja mijn bijdrage in dit vraagstuk.