Precies 5 jaar na de verwoestende tsunamiANP/Reuters op 26 december '09, 09:10, bijgewerkt 26 december '09, 10:04
Herdenking van de tsunami, vijf jaar geleden. Hier bij een herinneringsmonument op Bandah Atjeh in Indonesië. (EPA) BANDA ATJEH/BAN NAM KHEM - Landen in Zuidoost-Azië herdenken zaterdag de tsunami die exact vijf jaar geleden dood en verderf zaaide in de regio.
Op 26 december 2004 vonden verspreid over dertien landen circa 226.000 mensen de dood.
Indonesië werd met ongeveer 166.000 doden het zwaarst getroffen. In de provincie Atjeh op het westelijke eiland Sumatra, waar de meeste slachtoffers te betreuren waren, hadden zaterdag een aantal ceremoniën plaats.
In de provinciale hoofdstad Banda Atjeh , die vrijwel volledig werd verwoest door de metershoge vloedgolven, deden ongeveer honderd mensen mee aan een gebedsceremonie. Die had plaats in de buurt van een vissersboot die vijf jaar geleden bovenop een huis van twee verdiepingen belandde, enkele kilometers van de kust.
Watermassa ‘Ik zal het de rest van mijn leven niet meer vergeten’, zei Ambasiah, de eigenaar van de woning waar vijftig mensen hun toevlucht zochten. ‘Na de aarbeving renden we het huis uit en binnen een paar minuten schreeuwde iedereen toen we de enorme watermassa zagen aankomen. Toen het waterpeil steeds verder steeg, landde opeens een boot op het dak van mijn huis. We klommen naar boven en bleven daar tot in de middag.’
Thailand In Thailand waren ook herdenkingsbijeenkomsten georganiseerd. Zo verzamelden duizenden monniken in saffraankleurige gewaden zich voor gezang en gebed in het vissersdorp Ban Nam Khem aan de Andamanzee.
De helft van de vijfduizend inwoners kwam eind 2004 om het leven tijdens de natuurramp. ‘Alle zielen van alle nationaliteiten, waar jullie ook mogen zijn, ontvang de gebeden die de monniken voor jullie uitspreken’, zei dorpeling Kularb Pliamyai, die tien familieleden verloor tijdens de ramp.
Bekijk
beelden van de verwoesting die de tsunami aanrichtte
Volkskrant