Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig.
3 plaatsers
Auteur
Bericht
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 10 feb 2010 - 16:25
Uit bronnen: J. van Goor - Van Kolonie tot natie, 1987 L. de Jong - Nederlandsch Indie deel 11a, 1986 H. van Miert - Nationalisme, Javanisme en Jeugdbewegingen in Nederlandsch Indie, 1995 J.M. Pluvier - Overzicht van de ontwikkelingen der nationalistische....., Den Haag/Bandung 1953 S. Sjahrir - Indonesische overpeinzingen, Amsterdam 1945. KIT, IISG, KITLV. De Nationalistische Beweging - Waanders en Tropenmuseum 1995
Ernest Francois Eugene Douwes Dekker behoorde ongetwijfeld tot de meest markante figuren van het vooroorlogse Indië.
Hij was een zoon van een broer van Multatuli en zijn moeder was half duits/half javaans en hij werd in 1879 te Pasoeroean (Pasuruan) geboren. Zijn eerste baan was op een koffieplantage alwaar hij al heel snel werd ontslagen, omdat hij teveel oog had voor de belangen van het Indonesich personeel. Het werd voor hem het begin van een levenslange strijd tegen onrecht.
Hij vertrok naar Zuid-Afrika om als vrijwilliger tegen de Engelsen in de Boerenoorlogen te vechten en dat resulteerde in een 2-jarige krijgsgevangenschap in Ceylon.
In 1903 keerde hij terug naar Nederlandsch Indië, werd journalist en richtte in 1912 de Indische Partij op, hetgeen een jaar later resulteerde in verbanning en vertrok naar Zürich alwaar hij politicologie studeerde. De titel haalde hij nooit maar voerde hem wel.
Tijdens de 1ste wereldoorlog vertrok hij naar Brits-Indië (India), raakte betrokken bij wapensmokkel en kwam daardoor weer voor 2 jaren in een britse cel terecht te Singapore.
In 1918 werd hij weer in Nederlandsch Indië toegelaten en hervatte zijn werkzaamheden als journalist en tevens ook politiek actief werd, hetgeen hem uiteraard wederom een korte periode gratis kost en inwoning in 's lands gevangenis opleverde.
Na zijn vrijlating oefende hij het beroep uit van onderwijzer op een particuliere school en begon zich hoe langer en meer Indonesier te voelen en veranderde zijn naam aansluitend in Danu Dirdjo Setiabuddhi. Op 15 januari 1941 werd hij wederom door de Nederlandsch Indische politie gearresteerd wegens vermeende kontakten met Japanners.
De gehele oorlog bracht hij door in verschillende interneringskampen te Suriname in gezelschap van vele NSB'ers uit Indie, tot zijn grote afschuw. In deze periode werd hij geheel blind.
Na de oorlog ging hij naar Nederland en door middel van een vervalst paspoort slaagde hij erin om weer terug te keren naar Indië. Bij terugkeer in Indië werd hij van blijdschap geheel genezen verklaard van zijn blindheid.
Hij werd republikein en werd persoonlijk adviseur van wijlen president Soekarno, waardoor hij tijdens de 2de politionele acties voor de zoveelste keer werd opgepakt, maar wegens zijn hoge leeftijd werd hij alsnog vrijgelaten.
Aan het eind van zijn leven zag hij zijn droom werkelijkheid worden: Een onafhankelijk Indonesia.
In 1949 verleende wijlen president Soekarno hem de eretitel van "Bapak Nasionalisme Politik Indonesia".
Hij stierf in zijn woning te Bandung in 1950 in de leeftijd van 71 jaren en daarmee was een eind gekomen aan zijn lange, omstuimige en strijdvaardige leven.
Gelijk zijn beroemde achterneef, was Ernst een vruchtbaar schrijver en zo mogelijk is zijn oeuvre nog gevarieerder als dat van Multatuli.
Enkele werken van hem: "De humor in een hondeziel" - 1925/1926. "Rood Doortje" - periode ??? (Een sexueel-psycholische schets) "Van een dappere drakendoodster"- 1918 (Over een lesbische liefde) "Het boek van Siman den Javaan" - 1908 (Een aanklacht tegen de koloniale samenleving)
Boeroeng
Aantal berichten : 931 Registratiedatum : 03-01-09
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 10 feb 2010 - 18:20
Ernest was een kleinzoon van Jan, broer van de schrijver.
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 10 feb 2010 - 18:32
Dr Setiabudi , Danudirdja . Wist niet dat hij zijn doktor( ? )titel niet verdiende.
De Indonesiers eren hem als Pahlawan Nasional (Nationale held) . Had in Bandung de Ksatrian Instituut opgericht. In Bandung heb je een straat die naar hem werd vernoemd.
Een bekende van mij ene Rd S.S Atmadja was ook op zijn school geweest, hij werd niet toegelaten tot de MULO omdat hij een 5 had voor Nederlandse taal. Daardoor kon hij verder studeren in India , eerst technische opleiding , maar later medicijnen gedaan.
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 10 feb 2010 - 19:01
Boeroeng schreef: Ernest was een kleinzoon van Jan, broer van de schrijver.
Zou kunnen, heb het ook maar uit deze geschriften gehaald: ....De Nationalistische Beweging - Waanders en Tropenmuseum 1995
Verder ook dit volgens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis:
Ernest - 'Nes' voor zijn vrienden - Douwes Dekker werd geboren als het derde kind en oudste zoon van Jan Douwes Dekker, de broer van de schrijver Multatuli. De omgeving waarin hij opgroeide, zijn Indo-Europese achtergrond en vooral zijn moeder van Duits-Javaanse afkomst waren voor zijn ontwikkeling belangrijker dan de geschriften van zijn beroemde oom. Max Havelaar (1860) en andere werken van Multatuli zou hij pas op latere leeftijd lezen.
Boeroeng
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 10 feb 2010 - 21:44
Ja.. ik weet welke biografie je bedoelt.... maar het staat er gewoon fout.
het overlijden van Jan werd in de regeringsalmanak van 1866, pag 107 gemeld... en ook in andere artikelen, bijv stamboom Douwes Dekker gaat Jan dood voordat Ernest geboren wordt.
Ernest van 8 oktober 1879 is de derde zoon en het vierde kind van Auguste Henri Edouard Douwes Dekker geboren in 1850 te Amsterdam, zoon van Jan.
regeringsalmanak 1881, pag 267
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. do 11 feb 2010 - 3:36
Dank je wel voor de nuttige info.
Mag ik aansluitend je bovenstaande gegevens gebruiken om Waanders + Tropenmuseum (De nationaistische beweging) en Het Instituut voor Nederlandse Geschiedenis op de fout te attenderen?
Boeroeng
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. do 11 feb 2010 - 9:52
Bovenstaande gegevens zijn niet mijn eigendom. Prima als je mailt naar de verantwoordelijken.. Als iemand plaatjes op een forum zet dan is dat weggeven.... Als je niet wilt dat anderen dat plaatje gebruiken, dan moet je het zo snel mogelijk weghalen.. Zo werkt internet.. Maar ik geloof dat de staat geen auteursrechten meer heeft op die almanakken.. Die rechten vervallen na zoveel jaar, dacht ik.
Ernest en zijn dochter Hilde... Ik geloof dat na de echstscheiding Ernest niet zoveel contact meer had met zijn dochters uit het eerste huwelijk. Hilde schreef later nog een boek en overleed in 1982
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. do 11 feb 2010 - 15:55
Boeroeng schreef:
Bovenstaande gegevens zijn niet mijn eigendom. Maar ik geloof dat de staat geen auteursrechten meer heeft op die almanakken.. Die rechten vervallen na zoveel jaar, dacht ik.
Ik dacht dat autersrechten na 75 jaar vervalt , behalve als het in eigendom valt bij iemand anders , een uitgever of erfgenamen. Regeringspublicaties zijn vrij (almanakken , rapporten etc). Dat heb ik ergens gelezen .
Zoals foto's die door KITLV , KIT etc geplubiceerd werd kost per stuk 80 euro , tenminste een paar jaar geleden.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. do 11 feb 2010 - 15:57
Dank je wel Boeroeng. Heb de "verantwoordelijken" inmiddels aangeschreven.
Ben benieuwd of er reacties op komen.
Gr/H
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 17 feb 2010 - 10:26
Aanvulling:
Ik kreeg gisteren 16 febr 2010 een mailtje van de webredacteur van het Instituut met de volgende tekst:
Zeer veel dank voor uw aanvulling. Wij hebben inmiddels de biografie van Douwes Dekker aangepast.
Met vriendelijke groet,
Milo van de Pol Webredacteur Instituut voor Nederlandse Geschiedenis Prins Willem-Alexanderhof 5 2595 BE DEN HAAG tel: 070-3156422
Boeroeng
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 17 feb 2010 - 11:16
okeee Henri Ik zag die fout 6 jaar geleden ofzo voor het eerst op de inghist-site.
Henri R. Cingoor
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig. wo 17 feb 2010 - 12:07
Nu nog Waanders en Tropen museum, maar ik vrees dat dat wat trager zal gaan.
Gr/H
Gesponsorde inhoud
Onderwerp: Re: Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig.
Ernest Francois Eugene Douwes Dekker - Geen beroemde voorouder nodig.