„Investeerders welkom in Indonesië”
05-03-2010 09:05 | Jan Lepeltak
JAKARTA – „Indonesië is een enorme markt, die zich nog ontwikkelt. Ik zou graag meer Nederlandse investeerders in Indonesië zien”, aldus demissionair minister Van Der Hoeven donderdag na een ontmoeting met de Indonesische minister van Handel, Pangestu.
Van der Hoeven op werkbezoek in Jakarta
Van der Hoeven (CDA) is voor een tweedaags bezoek in Jakarta om de economische samenwerking met Indonesië verbeteren. De bijeenkomst vormt een onderdeel van de jaarlijkse Gezamenlijke Economische Commissie van Indonesië en Nederland. Vandaag bezocht de Nederlandse minister het Jakarta Flood Management Project in Noord-Jakarta, dat wordt geleid door Nederlandse ingenieursbedrijven.
Van der Hoeven treft Indonesië te midden van grote politieke spanningen in Jakarta. Een omvangrijk bankschandaal en een opstandig parlement bedreigen de coalitieregering van president Yudhoyono.
Onduidelijk is wat de gevolgen zijn van de politieke crisissituatie voor het Indonesische investeringsklimaat. „Indonesië heeft een stabiele regering nodig in tijden van crisis. Maar ik ga mijn Indonesische collega’s niet adviseren wat ze moeten doen. Mijn eigen regering is dertien dagen geleden gevallen”, aldus Van der Hoeven donderdag, omringd door journalisten.
Ondanks de wereldcrisis groeide de Indonesische economie in 2010 met 5,5 procent. Maar verstikkende bureaucratie en grove corruptie in met name de rechtspraak blijven buitenlandse investeerders afschrikken.
„Er is een lange weg te gaan. Maar we zijn op de goede weg,” zegt Gita Wirjawan, hoofd van het Indonesische Bureau voor Investeringscoördinatie. Wirjawan ontmoette Van der Hoeven donderdage. Wirjawans collega’s in het Indonesische kabinet spelen de hoofdrol in de politieke spanningen. Het gaat om vicepresident en voormalige centralebankdirecteur Boediono en minister van Financiën Sri Mulyani Indrawati.
„Zakenlieden moeten zich eerst goed verdiepen in Indonesië, anders zal een plan om te investeren mislukken”, aldus de Nederlandse minister. Op dit moment zijn in Indonesië 3000 Nederlandse ondernemingen actief. Nederland is een van de grootste Europese investeerders in de eilandenrepubliek, en is in toenemende mate de belangrijkste belangenbehartiger voor Indonesië in Europa. President Yudhoyono brengt hoogstwaarschijnlijk in oktober een bezoek aan Nederland.
Tussen 2004 en 2008 nam de handel tussen Nederland en Indonesië met 17 procent toe. In 2009 besloeg de totale handel tussen de twee landen circa 2,5 miljard euro, en bedroegen alle Nederlandse investeringen meer dan 600 miljoen euro.
Ref.Dagblad