Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 mensenhandel.. moderne slavernij...

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimevr 9 apr 2010 - 9:11

Surinamers voor rechter voor mensenhandel
Gepubliceerd : 8 april 2010 - 2:14 pm

Een deel van de bananenchips, kroepoek en bronbron (rijstkoekjes) in Nederlandse toko's blijkt gebakken te zijn door illegale Indonesiërs. Tenminste 25 slachtoffers werkten tussen ongedierte en in gevaarlijke keukentjes in Den Haag, Rotterdam en Gouda. Vier Surinaamse Javanen en twee Indonesiërs worden verdacht van mensenhandel.

Vrijdag 9 april start de strafzaak bij de rechtbank in Den Haag. Rennie van Duijne Strobosch is advocaat van de Surinaamse hoofdverdachte S.P. en zijn partner. "Ze komen uit Suriname, maar zijn inmiddels Nederlanders." Ze hebben een pand gekocht en daar de illegalen uit Indonesië tewerk gesteld als bakkers.

De Surinamers worden beschuldigd van mensenhandel en uitbuiting. De andere twee Surinaamse verdachten zijn de dochter van de hoofdverdachte en een andere relatie van hem. Ze werden in juli en oktober 2009 aangehouden. Volgens de advocaat heeft justitie hen niet ten laste gelegd dat ze een criminele organisatie vormden.

5000 euro
De Indonesiërs dachten dat ze in Nederland goed betaald werk zouden krijgen in een schoenenfabriek. In plaats daarvan moesten ze 13 tot 15 uur per dag onder slechte omstandigheden koekjes bakken. Ze betaalden vijfduizend euro per persoon voor de reis naar Nederland en een visum voor voor twee weken. "De Indonesiërs wilden ze de persoonlijke omstandigheden verbeteren", zegt de advocaat.

Hij bevestigt wel dat de arbeids- en woonomstandigheden niet goed waren. Ter verdediging voert Van Duijne Strobosch aan dat de mensen uit vrije wil naar Nederland zijn gekomen en zich vrij konden bewegen. "Ze kregen een slaapplaats en mochten ook elders werken."

OM
Persofficier Frouke Heus van het Openbaar Ministerie legt uit dat de verdachten ook mensensmokkel ten laste wordt gelegd. "Dat betekent dat je uit winstbejag behulpzaam bent geweest bij het illegale verblijf van andere mensen in Nederland." Mensenhandel wordt aan vier verdachten verweten, een zwaardere aanklacht van het uitbuiten van mensen in een kwetsbare positie. Begin mei wordt de uitspraak verwacht.

RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimevr 9 apr 2010 - 10:10

Van Indonesië naar de sweatshop in Den Haag
Gepubliceerd : 9 april 2010 - 11:01 am | door Sebastiaan Gottlieb

Slapen tussen de kakkerlakken op vieze matrassen. Werken in levensgevaarlijke keukentjes, 14 uur per dag voor 25 euro. Onder die omstandigheden werden vorig jaar 35 illegale Indonesiërs aangetroffen op verschillende adressen in Den Haag, Gouda en Rotterdam. Media spraken van slavernij. De strafzaak die vandaag begint gaat uit van mensenhandel.

In de keukentjes, waar de elektrische bedrading bloot lag, moesten de Indonesiërs rijstkoekjes bakken en sambal maken voor Indonesische restaurants in Nederland. Ze waren naar het rijke Nederland gelokt door een netwerk van mensenhandelaars. Zij zouden goed betaald werk krijgen in een schoenenfabriek in Den Haag, met het vooruitzicht op een vaste baan. Zij betaalden zo'n 5000 euro per persoon aan de mensensmokkelaars, voor de reis naar Nederland, een visum van twee weken en die goed betaalde baan.

Mensensmokkel
In de strafzaak bij de rechtbank in Den Haag worden zes verdachten beschuldigd van mensenhandel en mensensmokkel. Ook zouden zij de voedsel- en warenwet hebben overtreden. Het gaat om een viertal Javaanse Surinamers en een man en vrouw uit Indonesië. De Indonesische vrouw zou een relatie hebben met de Surinaamse hoofdverdachte.

Rudi, één van de Indonesische slachtoffers, is bereid om te getuigen tegen zijn oude baas. Hij wil dat anderen leren van zijn ervaring. De agent in Jakarta had beloofd dat hij 25 euro kreeg voor 4 uurtjes werk. Hij is naar Europa gekomen om zijn leningen te betalen. Zijn vrouw is ziek en hij kon de arts en het ziekenhuis niet meer betalen.

De agent regelde zijn paspoort, visum en vliegticket naar Parijs. 'Vandaaruit nam ik de trein naar Nederland en werd ik opgehaald door de rechterhand van de baas. Ik werd naar een adres in Den Haag gebracht. Daar woonde een Indonesische vrouw, aan wie ik geld moest geven. Daarna nam de rechterhand mij naar de werkplaats.'

Gouden bergen
Samen met andere Indonesische illegalen, moest Rudi bananenchips en rijstkroepoek maken. In die eerste maand werkte hij maar vijf dagen. Daarmee verdiende hij 125 euro. Maar dat geld moest hij aan de baas terug geven om zijn slaapplek te betalen. Met wat geld dat hij uit Indonesie had meegenomen kon hij eten. Meestal at hij bamisoep en restjes eten die anderen meegenomen hadden uit een restaurant. De gouden bergen die hem beloofd waren, heeft hij nooit gezien.

De advocaat van de verdachte Van Duijne Strobosch geeft toe dat de slachtoffers onder heel slechte omstandigheden werkten, maar hij meent dat de beschuldiging van mensenhandel niet bewezen kan worden. 'Van de zijde van de verdediging wordt benadrukt dat de mensen vrijwillig gekomen zijn. Dat ze vrij waren om te gaan en te staan waar zij wilden. Dat ze een slaapplaats kregen voor een bepaald bedrag. Zij het dat ze niet betaald kregen wat een Nederlander volgens het algemeen geldende minimumloon betaald krijgt.'

Buurtbewoners
De zaak kwam aan het licht door tips van buurtbewoners rond het Hobbemaplein in Den Haag. Daar werden in juli vorig jaar de eerste elf illegale Indonesiërs aangehouden. Zij woonden en sliepen in een vieze, bloedhete keuken op de bovenverdieping van twee woningen. Daar troffen inspecteurs kakkerlakken aan onder alles wat ze oppakten. Het eten dat daar werd bereid, werd verkocht aan toko's in Den Haag.

Later zijn ook nog andere Indonesiërs aangehouden in Rotterdam en Gouda waar zij onder soortgelijke omstandigheden moesten werken. Zij verdienden per maand niet meer dan 200 euro. Ze mochten niet meer dan 8 dagen in de maand werken. Daardoor bleven ze afhankelijk van de mensen die ze naar Nederland hadden gehaald. En als er toch iemand vandoor ging, werd er gewoon weer een nieuwe uit Indonesië gehaald.


RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimevr 9 apr 2010 - 10:11

EenVandaag, 09-04-10
Moderne slavernij in Nederland


mensenhandel.. moderne slavernij... Modern10
Moderne slavernij komt nog steeds voor in Nederland. Maar bestraffen is lastig. Vandaag en volgende week staat in de rechtbank in Den Haag een mensensmokkelbende terecht die volgens justitie illegalen voor zich liet werken onder erbarmelijke omstandigheden. Illegale Indonesiers werden in Den Haag, Rotterdam en Gouda aan het werk gezet. Ze moesten 15 uur achtereen koken voor een Indonesische toko, werkten in gevaarlijke ruimtes en sliepen met grote aantallen in een klein hok tussen kakkerlakken en rottende etenswaren.

11 verdachten moeten zich voor de rechter verantwoorden. Justitie wil aantonen dat ze zich schuldig maakten aan mensenhandel en hoge straffen uitdelen.
De zaak is maar een van de vele voorbeelden van uitbuitingl in Nederland. Maar bewijzen dat het om mensenhandel gaat, en dus hoge straffen opleggen, is extreem lastig. Eerdere zaken liepen stuk op bewijs en strikte rechters. Voor justitie en opsporingsdiensten is de zaak in Den Haag doorslaggevend voor de verdere aanpak van arbeidsuitbuiting.

mensenhandel.. moderne slavernij... Modern11 De 'keuken'

mensenhandel.. moderne slavernij... Modern12 Rijstkoeken bereid op de verwarming
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimema 12 apr 2010 - 12:04

ma 12 apr 2010, 13:19
Cel geëist voor 'mensonterende' uitbuiting

DEN HAAG - Wegens mensensmokkel, mensenhandel en het uitbuiten van illegaal in Nederland verblijvende Indonesiërs heeft de officier van justitie maandag bij de rechtbank in Den Haag drie jaar cel geëist tegen de 46-jarige Hagenaar Eersat P. Zijn 'voorman' (39) en zijn echtgenote (38) moeten van het Openbaar Ministerie (OM) respectievelijk een jaar en anderhalf jaar naar de gevangenis.

Samen met nog acht vermoedelijke handlangers die binnenkort terecht zullen staan, zouden de uit Suriname en Indonesië afkomstige verdachten de afgelopen jaren in Den Haag, Rotterdam en Gouda tientallen illegalen te werk hebben gesteld in vieze keukens. Een en ander gebeurde volgens het OM onder 'mensonterende' omstandigheden. „Dit is een moderne vorm van slavernij”, aldus het OM, dat de hoofverdachte ook onveilige huisvesting van de slachtoffers verwijt.


Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimema 12 apr 2010 - 14:56

Wu, deze toestanden vindt je ook in indonesie terug, volgens vrienden van mij worden nog steeds armen uitgebuit om te kerdja bij een chinees of ook eigen bangsa.
Ik vind dit heel erg, mensen gebruiken en dan ook nog jouw eigen bangsa. Laten wij wel wezen gebeurt ook hier in holland bij onze eigen mensen in onze eigen gemeenschap.
Als je gaat graven en zoekn vindt je de meest erge zaken, probleem is GELD.
Wat mensen niet doen voor Geld. Ze verkopen hun eigen schoon moeder nog voor geld.
Nu vind ik dat wel begrijpelijk, ik wou dat er iemand op mijn schoonmoeder bood, dan had ik geen moment getwijfels, maar niemand wil, ik geef er nog geld bij, ze willen niet mek. Dus nu zit ik ermee opgescheept.
Heb haar gevraagd of ze niet op vakantie wil naar verweggistan, ik betaal de hele enkele reis, wah ze trapt er niet in mek. Zelfs mijn schoonvader hij zegt tegen mij, als jij betaalt, ik doe mee, betaal nog een extra reis naar nog verder.
Maar deze toestanden worden hoop ik goed aangepakt, er rust geen zegen op zoiets, als je wordt gepakt door justitie is niet zo erg, maar als je wordt gestraft van bovenaf, daar moet je echt bang voor worden. Je haalt de negatieve kant van het universum binnen met zulke praktijken.
Adoeh, je bent niet bijgelovig maar setan setan, ze hebben vat op jou.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimema 12 apr 2010 - 20:16

Hee Alby old son, niet alleen in Indonesia hoor!! Zelfs hier in "God's own acre of twee" aka Selandia Baru gebeurt 't ook onder de aziatische bevolking in de zogenaamde "sweatshops", opstaan op 4am, werk beginnen op 5.00 en doorgaan tot mischien 10 of 11pm! Meestal in de kleding manufacture, maar als ze uitgevonden worden ,worden ze opgerold! het zelfde geld voor al de zuid-oost Aziatische landen, China inclusief, ze hebben nooit van mensenrechten gehoord, alleen maar van poen maken, werkers zijn goedkoop! si K.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimema 12 apr 2010 - 22:08

Hebzucht, dat is een euvel bij sommigen van ons mensen, en dat terwijl het niet eens hoeft.
Er is genoeg voor iedereen, mits wij gelijk willen delen, niemand op deze wereld hoeft echt honger te lijden. Maar de ene wil meer dan de andere en als het kan alles zodat er een machtsverhouding ontstaat.
Deze planeet is zo klein vergeleken bij andere in ons universum. Niet voor niets heeft de almachtige ons denkvermogen gegeven, alleen het is vertroebeld door egoisme en zucht naar meer en meer. jammer, maar God slaapt niet en het kwaad straft zichzelf, hij straaft niet dat doet de persoon zelf die een ander bewust iets aan doet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimedi 13 apr 2010 - 1:39

Tjonge,tjonge Alby, zelfs als ik 't zelf zeg, ik denk dat jij religieus aan 't worden ben, jammer dat ik zo ver weg woon, anders zou ik je naar mijn mosque nemen deze vrijdag avond! en na een paar jaartjes mischien haji Alby? Laughing
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimedi 13 apr 2010 - 8:59

Beste kesas, met alle respect, ik zal nimmer een moskee of kerk bezoeken waar aardse profeten hun denkbeelden aan de mensheid verkondigen.
Ik vergelijk het met het werk van de duivel, maar dat weet je inmiddels.
Dus ga je gang in jouw moskee en doe wat je denkt goed te doen. Mens worden doe je niet in moskeen of kerken of daarvoor ingericht gebouwen met alle pracht en praal.
Mens worden doe je in jezelf met jezelf te rade te gaan en proberen om rechtvaardig op zijn misnt te zijn. Niet makkelijk maar dat is de eerste opgave.
Dus helaas kerel, die moskee van jou zal nimmer mijn van aanwezigheid genieten.
Maar dat wisten jullie allemaal al.
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitimema 3 mei 2010 - 13:13

Vier jaar cel voor mensenhandel
Update: maandag 3 mei 2010, 14:41

Een man uit Den Haag heeft vier jaar celstraf gekregen voor mensenhandel en uitbuiting van vreemdelingen. Hij liet illegalen onder slechte omstandigheden werken in vieze keukens. Zijn vrouw en een andere man moeten ook de cel in.

De drie hebben volgens de rechtbank zeker 35 mensen uit Indonesië met een smoesje naar Nederland gehaald. De vreemdelingen moesten hier onder meer rijstkoekjes en kroepoek bakken in een bloedhete ruimte. Ze verdienden minder dan twee euro per uur.

Volgens de rechter gaat het om moderne slavernij en leefden de mensen onder erbarmelijke omstandigheden.

NOS
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





mensenhandel.. moderne slavernij... Empty
BerichtOnderwerp: Re: mensenhandel.. moderne slavernij...   mensenhandel.. moderne slavernij... Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
mensenhandel.. moderne slavernij...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Zes Indonesiërs verdacht van mensenhandel
» INDONESISCHE BISDOMMEN TEGEN MENSENHANDEL
» Hagenaars opgepakt voor mensenhandel
» Expositie moderne Indonesische kunst
» ‘Moderne slavernij bij personeel ambassadeurs Den Haag’

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: