Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Rattenbouillon om te overleven

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Rattenbouillon om te overleven Empty
BerichtOnderwerp: Rattenbouillon om te overleven   Rattenbouillon om te overleven Icon_minitimema 3 mei 2010 - 12:55

Rattenbouillon om te overleven
door Luc Oggel. maandag 03 mei 2010 | 07:17 | Laatst bijgewerkt op: maandag 03 mei 2010 | 07:24


Rattenbouillon om te overleven 263is1i
A. Korstanje uit 's-Gravenpolder werd zaterdag 100 jaar. foto Willem Mieras

’s-GRAVENPOLDER - Militairen in Nederlands-Indië hebben vele ontberingen doorstaan.

Ze zijn niet meer stuk te krijgen, zo lijkt het. Dat geldt ook A. Korstanje uit 's-Gravenpolder, die zaterdag zijn honderdste verjaardag vierde. Korstanje woont zelfstandig, in het huis dat hij zo'n vijftig jaar geleden betrok. "Ik had nooit gedacht dat ik het zou halen, maar het gaat vanzelf", verklaart de eeuweling zijn respectabele leeftijd, nippend van een graanjenevertje.

Korstanje is geboren in Oudelande. Hij diende achttien jaar als Knil-militair in toenmalig Nederlands-Indië. Toen de Japanners het land in de Tweede Wereldoorlog bezetten, werd hij gevangengenomen. Ruim drie jaar zat hij in een Jappenkamp, waar Korstanje en zijn medegevangen veel zwarte sneeuw hebben gezien. "Er was geen voedsel, dus we aten alles wat bewoog. Apen, een hond van de Japanners. We trokken zelfs bouillon van ratten."

Omdat de jaren in Indië dubbel telden, kon hij op zijn 45e met pensioen. "Maar ik ben altijd bezig gebleven. In een winkel, bij de bank en als boekhouder." Ook nu nog steekt Korstanje nog graag de handen uit de mouwen in de moestuin. Korstanjes vrouw is overleden. Hij heeft een zoon, drie kleinkinderen en een achterkleinkind.

PZC
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Rattenbouillon om te overleven
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Video: stuntvliegtuigen botsen, piloten overleven crash
» "Buitenkampers - De Kleur van Overleven",
» Overleven op een internationale school
» ‘Nu kan ik leven. Vroeger was het overleven’
» Dramatische ontknoping na 62 dagen overleven op zee

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: