Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Leerachterstand bij Molukse kinderen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Leerachterstand bij Molukse kinderen Empty
BerichtOnderwerp: Leerachterstand bij Molukse kinderen   Leerachterstand bij Molukse kinderen Icon_minitimeza 31 jan 2009 - 20:03

Leerachterstand bij Molukse kinderen
Gepubliceerd: donderdag 29 januari 2009 09:08 UTC
Laatst gewijzigd: donderdag 29 januari 2009 09:08 UTC


Den Haag - Kinderen uit Molukse gezinnen maken relatief vaak hun school niet af. Eén op de vijf haakt voortijdig af. Verder valt op dat maar weinig Molukse kinderen naar het vwo gaan. De meeste doen het vmbo.

Het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling, dat onderzoek liet doen, vindt de uitkomsten zorgwekkend. Vergeleken met kinderen uit andere minderheidsgroepen doen Molukkers het ook niet goed.

Dat Molukse kinderen achterblijven met leren, zou komen door een mindere beheersing van de Nederlandse taal en de achterstandspositie van de Molukkers in Nederland.


Wereldomroep
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Leerachterstand bij Molukse kinderen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Leerachterstand bij Molukse kinderen   Leerachterstand bij Molukse kinderen Icon_minitimeza 31 jan 2009 - 20:39

Achterstand of de Molukkers in Nederland qua taal en onderwijs? dat kan ik me indenken als we in 't tijdperk van de vijftiger tot zeventiger jaren waren, maar nu? je kan toch vloeiend meerdertalig zijn, als je thuis en tussen je eigen mensjes je eigen taal spreekt! Gebeurt hier in mijn familie ook, algemene voertaal Engels, (jammer genoeg geen basa Kasi of Maleis) en hun moeders taal Samoan, heb ik geen bezwaar tegen) allemaal tot university entrance gescholierd, goed getrouwd en goeie baantjes voor diegenen die werken!, We kunnen toch niet allemaal directeuren of bedrijfleiders worden, er moeten ook arbeiders zijn en er is geen schaamte om je geld in een overal te verdienen, maar als je bij de pakken neer zit aan de rand van het trotoir om te wachten of de educatie of de goeie baantjes naar jou toekomen, dan is het resultaat een voorgekomen conclusie, of heb ik dit verhaaltje volkomen verkeerd? groetjes, si Kesasar

Oh ja voor dat ik het vergeet, om te zeggen dat al dit een excuus is voor die achterstand van de Molukkers, waarom doen ze er niets aan? Als de Molukse gemeenschap machteloos is dat te veranderen na al die jaren, zou ik zo denken dat ze de regering een of meerdere schoppen onder hun hol zullen moeten geven om er iets aan te doen (zelfde rechten als de andere Nederlanders?)
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Leerachterstand bij Molukse kinderen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Actie voor Molukse kinderen
» Drie Molukse mannen brengen in NM Kamp Vught een ode aan Molukse vrouwen
» 10 april 2011: Molukse Dag in de Molukse Barak in Openluchtmuseum
» Dode kinderen van repatriëringsschip herdacht
» Miljoen kinderen in gevangenissen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: