Achterstand of de Molukkers in Nederland qua taal en onderwijs? dat kan ik me indenken als we in 't tijdperk van de vijftiger tot zeventiger jaren waren, maar nu? je kan toch vloeiend meerdertalig zijn, als je thuis en tussen je eigen mensjes je eigen taal spreekt! Gebeurt hier in mijn familie ook, algemene voertaal Engels, (jammer genoeg geen basa Kasi of Maleis) en hun moeders taal Samoan, heb ik geen bezwaar tegen) allemaal tot university entrance gescholierd, goed getrouwd en goeie baantjes voor diegenen die werken!, We kunnen toch niet allemaal directeuren of bedrijfleiders worden, er moeten ook arbeiders zijn en er is geen schaamte om je geld in een overal te verdienen, maar als je bij de pakken neer zit aan de rand van het trotoir om te wachten of de educatie of de goeie baantjes naar jou toekomen, dan is het resultaat een voorgekomen conclusie, of heb ik dit verhaaltje volkomen verkeerd? groetjes, si Kesasar
Oh ja voor dat ik het vergeet, om te zeggen dat al dit een excuus is voor die achterstand van de Molukkers, waarom doen ze er niets aan? Als de Molukse gemeenschap machteloos is dat te veranderen na al die jaren, zou ik zo denken dat ze de regering een of meerdere schoppen onder hun hol zullen moeten geven om er iets aan te doen (zelfde rechten als de andere Nederlanders?)