Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 1:25
Ik heb gehoord dat er in Bronbeek Arnhem een monument staat met alle namen van de oorlogsslachtoffers. Door mijn handicap en van mijn vrouw (ik kan wel auto rijden maar niet te lang en mijn vrouw is slechtziend, dus ze heeft geen rijbewijs).
Via de opsporingsdienst van het Rode Kruis ben ik er achter gekomen waar mijn opa (van moederskant) begraven is. Hij was geïnterneerd in een Jappenkamp (bandung kamp 15 e bataljon) en later overgebracht (aan het eind van de oorlog) naar één van de vrouwenkampen voor stervenden (13 mei 1945 is hij overgebracht naar een van de kampen in Batavia. Het betrof een transport van ouden en zieken en hij belandde in kamp Mater Dolorosa of kamp Sint Vincentius) waar hij op 30 augustus 1945 overleed en begraven werd op Petamboeran, Batavia). De oorlogsgravendienst wist niet waar hij begraven was. Ik heb de Japanse kopieën die ik kreeg van het Rode kruis doorgestuurd naar de OGS.nl en dat was de reden dat zij nu gaan zoeken op de begraafplaats Petamburan. Als ze het graf vinden, dan wordt Opa Bram herbegraven op een ereveld.
In elk geval gaan zij zijn naam bijschrijven op het monumet met namen van oorlogsslachtoffers, of op het algemene namen monument of op het monument van de vrouwenkampen. Op 16 augustus wordt het onthuld, zie eerdere berichten op dit forum.
De OGS probeert om tijdig de naam van mijn opa op één van deze namen monumenten bij te schrijven.
Zoals ik al schreef kan ik niet naar bronbeek.
Ik hoop dat iemand wel naar Bronbeek kan gaan en daarom vraag ik of iedereen een foto kan maken van het monument waar mijn opa op staat, de kosten zijn natuurlijk voor mij.
De naam van mijn opa:
Abraham Joseph (of Josef) Pompe van Meerdervoort Overleden: 30 augustus 1945 Batavia
Zie de Japanse documenten:
en
Wie kan mij helpen aan een foto van één van de Bonbeek monumenten waar mijn opa Bram Pompe van Meerdervoort op sttat?
Alvast hartelijke dank !!!!
Dk
OmSid
Aantal berichten : 861 Registratiedatum : 08-01-09 Woonplaats : Negeri Kincir Angin
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 7:28
Duinkonijn schreef:
I De oorlogsgravendienst wist niet waar hij begraven was. Ik heb de Japanse kopieën die ik kreeg van het Rode kruis doorgestuurd naar de OGS.nl en dat was de reden dat zij nu gaan zoeken op de begraafplaats Petamburan. Als ze het graf vinden, dan wordt Opa Bram herbegraven op een ereveld.
Begraafplaats Petamburan (Kuburan Belanda) is al lang geruimd. En toch heb je nog een paar oude graven van Nederlanders en Chinese Nederlanders . Ben vorig jaar daar geweest om voor iemand iets uit te zoeken . Ik kon toen 54 boeken met namen bekijken , na 1 uur zoeken ben gestopt omdat ze de namen vaak verkeerd opschrijven of in verkeerde volgorde. Vaak eerst voornamen in plaats van familienaam.
Belangrijke en mooie tombe' s werden naar de Taman Prasasti ( Jln Tanah abang I Jakarta ) verplaats.
Men kan daar de namen van overgeplaatste graven/tombe bekijken .
PS : Laan de Riemer heet nu Tanah Abang III , die loopt paralel met Tanah Abang II ( Laan Trivelli) waar ik toen gewoond en nu nog een halve huis heb. T.A III is een relatief grote laan met veel "rumah Belanda ".Nu al konatorengebied. Vooral bij de taman ( park )gedeelte was vroeger goed toeven ( veel hoge bomen). Petamboeran V 101 is waarschijnlijk de ligging van de graf ( Vak 101). Is makkelijk te traceren . Binnenkort ( binnen een paar maanden) ga ik die richting (naar mijn kampung-Tanah Abang II) , dus kan ik wel een blik gaan werpen als je het wil.
Duinkonijn
Aantal berichten : 1148 Registratiedatum : 19-05-09 Leeftijd : 80 Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 19:45
OmSid,
De oorlog Graven Stichting heeft mij verteld dat de administratie een rommeltje is. Ze gaan toch eerst de boeken door snuffelen, en als ze niks in de boeken vinden gaan ze zoeken op de begraafplaats. Ze weten dat er een deel geruimd is. Het onderzoek gaat wel maanden duren en als ze het wel vinden (ik weet niet hoe serieus hun mensen in Jakarta zijn), dan moet er een plaats geregeld worden op een ere begraafplaats, ook vergunning voor het opgraven en herbegraven, alles kost vele maanden, het kon zijn dat ze mij pas volgend jaar meer inlichtingen kunnen geven.
Op internet vond ik Rene Persijn, zie zijn email aan mij:
Geachte heer van Schaik, ik heb het graf van mijn vader inderdaad kunnen terugvinden, maar dat was meer BIJ TOEVAL!. De administratie van de begraafplaats is niet echt goed en ordelijk bijgehouden. Ze konden in de boeken niets vinden. Ik ben toen maar op goed geluk op de begraafplaats gaan lopen en vond zo het graf... Men zou bezig zijn om de begraafplaatsen van Jakarta te digitaliseren, maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in. met vr. groeten, Rene Persijn [url=http://blog.seniorennet.be/renepersijn2006/archief.php?ID=329557]http://blog.seniorennet.be/renepersijn2006/archief.php?ID=329557[/url]
De vader van dhr. Persijn is begraven op Petamburan: Afd. V, Graf nr. 113, dhr Persijn is er al 3x keer geweest.
OmSid, ik ken laan de Riemer heel goed, ik heb daar gewoond tot 1956. Inderdaad werd het Tanah Abang Tiga. Nr 29 (bijna op de hoek, nr 31 woonde de familie Oei), Tanah Abang Dua (laan Trivelli) is inderdaad een parallelweg, we zijn dus buren geweest!
OmSid, Het zou geweldig zijn wanneer u toch weer naar Tanah Abang II gaat u op de begraafplaats Petamburan wil zoeken naar het graf van mijn opa! Als u het vindt, wilt u dan een foto maken? Die kan ik dan ook sturen naar de OGS. Hartelijke dank!!!!!!
Ik heb overigens gehoord dat ons huis (Tanah Abang III no 29) niet meer bestaat, er zou een Mall gebouwd zijn is ook te zien op Google maps.
OmSid, Hartelijke dank voor uw reactie en aanbod!
Groetjes, DK
Boeroeng
Aantal berichten : 931 Registratiedatum : 03-01-09
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 21:48
Duinkonijn,
Er is een namenwand voor de birmaslachtoffers en binnenkort is er een namenwand voor de slachtoffers van de vrouwenkampen. http://www.vrouwenkampen.nl/monument.htm
volgens mij is er geen namenwand voor mannenburgerkampen of voor alle mannenkrijgsgevangenkampen
De oorlogsgravenstichting heeft een goede directeur in Jakarta. Maar hij is alleen de baas over de erevelden en niet over andere Europese begraafplaatsen die er nog zijn. Je Opa staat geregistreerd als liggend op "buiten erevelden" Dit schrijft de stichting op haar website: http://www.ogs.nl/srs_site/Pdetail.asp?zt=pompe&vl=&zn=s&pg=1&bp=89
Citaat :
Buiten Erevelden De aanduiding Buiten Erevelden in het Slachtofferregister van de Oorlogsgravenstichting betekent dat het graf van het desbetreffende slachtoffer vaak niet (meer) aanwijsbaar is. Hij of zij ligt in ieder geval niet op één van de zeven Nederlandse erevelden op Java begraven.
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 22:34
Boeroeng,
Hartelijke dank voor je reactie.
Hieronder één van de emails die ik kreeg van ogs.nl: ______________________________________
Op 19-7-2010 13:16, Info schreef:
Geachte heer Van Schaik,
Hartelijk dank voor toezending van de e-mail van het Rode Kruis. Wij hebben dat zeer op prijs gesteld. Helaas hebben wij niet de scans van de documenten ontvangen. Inmiddels hebben wij ons kantoor in Jakarta gevraagd na te gaan of het graf van uw grootvader nog aanwezig is op de begraafplaats Petamburan in Jakarta. Wij houden u hierover op de hoogte.
Volgende maand wordt op Bronbeek een namenwand onthuld bij het Vrouwenkampenmonument. Op deze wand komt ook de naam van uw grootvader te staan. Voor meer informatie raden wij u aan de site http://www.vrouwenkampen.nl/ te raadplegen.
De scans heb ik direct naar ze gestuurd, het zijn de scan die aan het begin van dit topic staan.
Het klopt dat mijn Opa Bram PvM (nog) niet op de site van de OGS staat, omdat hij op Petamburan is begraven. [url]http://www.ogs.nl/srs_site/SDetail.asp?zt=pompe+van+meerdervoort&vl=A&zn=s&pg=1&sl=121065&single=true[/url]
Maar als ze het graf op Petamburan vinden dan hebben ze mij toegezegd dat opa Bram wordt herbegraven:
een gedeelte uit hun email van 20-7-2010: ------------------------------------------- Uw grootvader is oorlogsslachtoffer en als zijn graf op Petamburan ongeschonden wordt teruggevonden, dan bestaat de mogelijkheid om de resten over te brengen naar een Nederlands ereveld op Java. Wij houden u op de hoogte. Met vriendelijke groet, Johan Teeuwisse Oorlogsgravenstichting ----------------------------------------------
Nu maar hopen dat zij of omsid het graf kunnen vinden.
Groetjes,
DK
Boeroeng
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 22:57
ok...
dan ik het verkeerd begrepen... dat alleen de slachtoffers van de vrouwenkampen op de wand komen zoals ik het nu lees .. gaat men de doden van alle kampen op de wand zetten... een vraagteken daarbij.... er zijn ook mensen door oorlogsgeweld omgekomen, buiten de kampen en vlak na de oorlog.. in hoeverre pakt men die mee....? op de ogs-lijsten staan ook namen van bijv die in de slag in de javazee omkwamen... geen kampslachtoffers als men die lijsten overneemt komen hun namen op de wand....
Duinkonijn
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem ma 2 aug 2010 - 23:18
Boeroeng,
Het Rode kruis schreef kamp Mater Dolorosa of kamp Sint Vincentius voor zover ik weet zijn dat kampen voor vrouwen en zwkkeren en zieken (dus ook mannen) geweest. Ik ken de "spelregels"van ogs / Bronbeek zijn. Maar ik weet alleen wat Johan Teeuwisse mij per email schreef, enkele citaten heb ik in mijn reactie gezet. Ik heb niet gevraagd hoe het met andere oorlog slachtoffers is. Mijn opa van vaderskant ligt begraven in een "groeps"graf op Ancol. Hij zat net als de hele familie van mijn vaderskant in een jappenkamp. De meesten hebben het er levend vanaf gebracht, maar ook deze opa niet.
Misschien kan je bij [url]http://www.vrouwenkampen.nl/[/url] vragen wiens naam wel en wie niet op het monumet wordt bijgeschreven, of misschien weet Johan Teeuwisse het ?
Dank voor je reactie,
Waarschijnlijk zijn er meer lezers op dit forum die dezelfde vraag hebben.
Groetjes,
DK
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem di 3 aug 2010 - 9:32
Opa Bram staat toch al op de OGS-site? met geboorte- en overlijdensdatum en -plaats, beroep.. Alleen staat er dat hij op een Buiten Ereveld is begraven en niet op één van de bekende Erevelden..
hmm.. ben benieuwd of ieder burgerslachtoffer een plaats krijgt op een wand.. Mijn oom, broer van mijn moeder, is ook overgebracht naar Menteng Pulo, maar wel in een verzamelgraf. Zal zijn naam ook op een wand staan?
rare plek eigenlijk, dit topic op de Uit-Agenda...
Boeroeng
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem di 3 aug 2010 - 10:49
Wu.. verplaats dit topic naar ander subforum ? Het lijkt mij dat men de lijsten van de Oorlogsgravenstichting gebruikt ? De lijsten (dezelfde als database online ?) zijn onvolledig...en kent ook namen van mensen die geen oorlogsslachtoffer zijn In de ogs-database staat ook mijn tante. Zij overleed in 1951, maar is bijgezet op een ereveld bij mijn opa, haar schoonvader, die overleed in juli 1945 in het kamp. Komt haar naam ook op de wand ?
Het idee van de namenwand is goed.... maar ik voorzie veel rumoer dat mensen hun familie niet terugvinden en mogelijk dat andere mensen eigenlijk niet in de oorlog en bersiap omkwamen..
Henri R. Cingoor
Aantal berichten : 2328 Registratiedatum : 04-01-09 Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem di 3 aug 2010 - 11:28
Boeroeng. Ik weet niet wat ik persoonlijk van OGS moet denken.? Zet er heel wat vraagtekens bij.
Ergens in de jaren '90 vorige eeuw: Ik belde met OGS om enkele gegevens over mijn broer. De juffrouw deelde mij mede, dat mijn broer onmogelijk op Ereveld Kembang Kuning kon liggen. Ik zeg: Juffrouw, ik zal het toch zeker weten, aangezien ik daar persoonlijk bij het monument gedag heb gezegd en aangezien ik alle stukken van de Marine in mijn bezit heb, aangaande het feit dat mijn broer gesneuveld is in de Slag Javazee. Neen meneer, u vergist zich. OK juffrouw, mijn zegen heeft u. Daaag.
dec.2004: Bloemetjes voor mijn broer op Kembang Kuning Surabaya Ereveld / Monument Slag in de Javazee. 2006: Verontschuldigingen van OGS wegens het feit, dat zij mij "vergeten" waren ivm uitnodiging Gedenkplaat Slag Javazee Surabaya. Zij gaven toe, dat mijn broer in hun dossiers bekend was. 2006: Paar weken na bovenstaande verontschuldiging krijg ik brief met uitnodiging om herdenking te LOENEN bij te wonen, omdat zij meenden, dat mijn broer daar begraven lag. 2009/2010: Bloemetjes besteld/betaald op 31 dec 2009 voor broer en een gevallen collega op Ereveld/Monument Slag Javazee. Het duurde bijna 6 maanden aleer ik eindelijk bevestiging van OGS kreeg in de vorm van gemaakte foto's van de bloemstukken.(Na véél te hebben gemaild en gebeld.)
Nu wil ik hiermede NIET beweren, dat het een rommelzooitje is bij de OGS en ik snap heus wel, dat er ontzettend veel vraagstukken te behandelen zijn door hen, waar men zo één twee drie niet meteen uit kan komen, maar toch....? Gebrek aan interesse? Of teveel werkzaamheden en te weining mensen?
Marine Limburg hoofdkantoor Administratie: Geachte dames/heren, mag ik van u een fotokopie van de monsterrol van mijn broer. Dit is zijn stamboeknummer. Antwoord terug: Dat mag, maar hou er rekening dat wij het druk hebben en dat het wel twee maanden kan duren. Mogen wij in afwachting van behandeling van uw verzoek, alvast uw persoonlijke gegevens? Ik kreeg inderdaad het gevraagde na 2 maanden: een fotokopietje van formaat A3 ( half a4 tje).
Trouwens op het gebied wat betreft de gevallenen Slag Javazee heb ik zelf véél méér kunnen verkrijgen van de USA instanties dan van de Nederlandse instanties. (Het waren ook Australische duikers in dienst van de USA, die de huidige ligplaats van de gezonken oorlogsbodems Slag Javazee in kaart brachten. De Marine Nederland zweeg.)
Bovenstaand was zomaar een gedachtengang van me over hoe het hier in Nederland reilt en zeilt.
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Namenwand Bronbeek Arnhem di 3 aug 2010 - 12:26
Namenwanden zijn een goed idee, en ja inderdaad: wie komt er dan allemaal op???
Ook nu zijn niet alle namen in de OGS databank correct weergegeven, tig jaar na dato.
Een tijd geleden heb ik een aantal gegevens aan hen doorgegeven die niet of verkeerd waren ingevuld. Zo ontdekte ik ook dat er iemand van de lijst verwijderd was 'want de goede man was niet omgekomen in de oorlog' en deze redenatie is ook frappant: 'de familie wil liever dat hij Reinier wordt genoemd ipv Reintje' .....
Ik vroeg hen of het betekent dat je in een kamp ben overleden als je in de OGS databank wordt opgenomen als burger, ik kreeg een vaag antwoord. Kreeg meteen de vraag geretourneerd: weet jij dan waar en waaraan die en die is overleden? Neen, dat wéét ik niet, dat wil ik juist van hen weten...
Hoe vaak kun je gegevens, op een stenen wand ingebeiteld, aanpassen?