Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
indofiel

indofiel


Aantal berichten : 92
Registratiedatum : 17-09-09

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimevr 17 sep 2010 - 11:58

Verborgen Verleden

Politicus Mei Li Vos zoekt naar wat er nu echt waar is van alle verhalen die er in haar familie rond gaan. Wat deed haar Indische oma voordat ze in de jaren vijftig naar Nederland kwam? Een geschiedenis die zou zijn begonnen met een Zeeuw die in de koloniale tijd naar Indonesië vertrok. Bij het volgen van het spoor terug komt Mei Li bij de Bersiap kampen terecht: interneringskampen waar veel Indische mensen terechtkwamen. In de archieven op Java komt Mei Li erachter welke keuzes haar voorouders hebben moeten maken in een tijd dat je afkomst bepaalde waar je op de maatschappelijke ladder stond.

17 oktober 2010
Nederland 2
20.15 uur

Herhaling
23 oktober 2010
Nederland 2
13.40 uur

Bekijk de intro van Mei Li Vos: http://player.omroep.nl/?aflID=11526200
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimevr 17 sep 2010 - 14:00

okeeee goeie tip
we nemen dat mee naar achteren
cheers
spread the news !!


zoooo seghhhh
Als je het beeld in pauze zet dan kun je meelezen met Mei Li.
Haar overgrootmoeder was Wilhelmina Geertruida Knuppel, dochter van
Wilhelmus Hermanus Anthony Knuppel en Anna Sophia Swinge.

Oma Mientje was weduwe van Henri Willem Dekens.. (in 1893)
Daarna kreeg ze nog een doodgeboren kind

Tjaaaaaaaaaaaa.. Mei Li.....
trouwen was ouderwets toen ... meer dan de helft van de kinderen werden buitenechtelijk geboren..

http://www.mtaonline.net/~rvh/knuppel.htm

Wu...help eens ... lees ik daar Albinus Adrianus Abels ? (RA: overleden nov 1896)
Is dit een huwelijksacte? Of wat
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimevr 17 sep 2010 - 20:18

duimenop goeie tip duimenop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimevr 17 sep 2010 - 21:43

mmmm... smullen!!!!

Lijkt me een beetje slordig uitzien voor een huwelijksakte - of niet?
haha, jij weet beter de weg in de archieven te vinden dan ik




Had er ook al over gelezen in het Genealogieblad en kan niet wachten tot het zover is Rolling Eyes

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimeza 18 sep 2010 - 10:28

ff denken..

Mei Li
ouders
grootouders
overgrootouders Knuppel-Dekens
betovergrootouders Knuppel-Swinge.

Abels-van Rees - wie zijn dat dan? ze zijn in hetzelfde jaar getrouwd als Knuppel-Dekens..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimeza 18 sep 2010 - 11:44

Ik kan niet met zekerheid uit de trailer opmaken dat Dekens de overgrootvader is van Mei Li.
Mei Li zegt dat volgens dit dossier haar overgrootouders ?-Knuppel niet gehuwd waren ( zie haar wenkbrauwen )
Haha... ik moest ooit ook zo ontdekken dat mijn overgrootouders pas na 5 kinderen huwden.... en een paar jaar later was hij weg.. No

Het zou kunnen dat Henri Willem Dekens (vermoedelijk zoon van Adolphe Dekens, Belg, kunstschilder en rijtuigfabrikant) een kleinzoon was van Francois Deux en Raden Adjeng Adiniengar .
Zij is een dochter van de sultan van Soerakarta: Pakubuono IV
En Deux was van Franse ouders, opgegroeid in Indië..o.a. samen met Dezentjé-kinderen veel contact gehad in de Kraton. (Deux was eerder gehuwd met Dezentjé, geb 1801) Het spannende verhaal gaat al 200 jaar dat Deux een zoon was van Napoleon... wahhhhhhh Indische soap.!!

Het lijkt een huwelijksacte, want als het een geboorteacte was van een kind van Wilhelmina Knuppel... wat doen de namen van de grootouders daarbij ?
Maar een huwelijk met Abels of met wie ook na Dekens is niet te vinden in de regeringsalmanakken..
Ik snap die Abels niet.. in 1890 gehuwd met van Rees en hij overleed in 1896 . Geen echtscheiding of overlijden van van Rees in die periode.
Zo lijkt een huwelijksacte ook raar.... een overlijdensacte van een kind is net zo .. Wat doen de namen van grootouders daarbij ?

Of ik denk dat die Abels daar staat.. ken ook nog
Zegt Mei Li op 22 seconden...???: "met mijn overgrootvader de heer Waard"
En staat er dat Wilhelmina 45 jaar is? Ze was geboren in 1870.. dan was de akte gemaakt in 1915

Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimeza 18 sep 2010 - 12:12

Citaat :

Anna Sophia Swincge, geb. 7 aug. 1829; declarant en vader: Johan Wilhelm Swincge’), particulier zeilmaker, wonende in de dessa Dassoon, distr. Binangoon, res. Rembang; moeder: de vrije Chinese vrouw In Njoe, ongehuwde jongedochter; getuigen: Jan Jansen Nooij, herbergier, en Christiaan Knuppel, zonder beroep, beiden wonende te Rembang en goede bekenden van de declarant.

indische navorscher 1996, pagina 81
maar deze Anna overleed in 1836 (RA1837 pag 257)
De tweede Anna huwde dus met zoontje van Christiaan Knuppel, een goede vriend van haar vader ???

ps update: 14.43
stamboom Mei Li Vos staat op het internet :
http://content1d.omroep.nl/e3275135bb6b8c9832e567eb443fbcb6/4c94b3ae/teleacnot/teleac/verborgenverleden/pdf/stambomen%20ntr/stamboom_meilivos.doc
van deze site:
http://educatie.ntr.nl/project/2872479/verborgen-verleden/2872540/afleveringen/

opgelost /// haar overgrootvader is een Baay
Nicolaas Pieter Baay (Baaij)

Kennen we die naam ergens van ?
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimeza 18 sep 2010 - 13:28

NAB 1912-C77:

Palembang 15-10-1910 geboren Helene Irene Hermine Knuppel...
en op de stamboom: Helene Hermiene Baay, * Palembang 13 okt. 1910

Papa Baay heeft haar dus erkend.. vandaar die verbazing van Mei Li

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimezo 17 okt 2010 - 8:50

we zullen het zien.... jump jump jump
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimezo 17 okt 2010 - 10:54

In welingelichte kringen fluistert men dat deze Nicolaas Pieter Baaij geen familie is van de schrijver Reggie Baaij.
Reggie zou adviezen gegeven hebben voor deze aflevering rond Mei Li Vos. Yaya... men fluistert wat af.
Nicolaas hertrouwde na de dood van Helene Knuppel in 1922 met Henriette Schäfer. Of het was een naamgenoot.
We gaan kijken straks toh ???
cheers heor avoor Mei Li cheers

hoera
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimema 18 okt 2010 - 10:21

deze aflevering bekijken

Geweldig, om al die oude paperassen te mogen bekijken; en best wel emotioneel ook...
Zou Mei Li kopietjes hebben meegekregen?
Ging het zoeken naar je familieverleden maar altijd zo gemakkelijk Neutral
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimema 18 okt 2010 - 11:24

joh..
De programmamakers hebben die archivarissen al weken van tevoren aan het werk gezet.... en hen betaalt natuurlijk
Mei Li Vos zoekt niet zelf.... Ze zit daar voor de opnames die allang zijn voorgekookt.

Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitimema 18 okt 2010 - 12:18

clown als je dan die ambtenaren ziet zitten aan tafel, armen over elkaar, wachten wat er gaat gebeuren. Hun familie, vrienden, collega's de ogen uitgestoken natuurlijk: "ik kom op tv in Belanda, ik ben belangrijk"... en een ambtenaar die een beetje Nederlands kan - prachtig toch? (waar hebben ze haar opgedoken?) want die ene man in Surabaya verstond geen woord.. Misschien was hij wel een hele hoge pief daar..

Ook zo mooi: Mei Li vindt overal deurbellen... ik heb misschien niet goed gekeken, maar bij het huis van familie in Semarang (woont nog steeds een neef van me) heb ik nergens een bel of klopper of wat dan ook gevonden. In ieder geval niet bij het grote hek. En om nou midden op straat te gaan roepen of er iemand thuis is... de hele straat - wat zeg ik? de hele wijk! komt kijken in afwachting van de afloop, heel nieuwsgierig, op afstand eerst, dan steeds dichterbij en heel behulpzaam natuurlijk: er is er altijd wel eentje die voor je op zoek gaat... haha.. Wat zullen ze gesmuld hebben. Volgende keer toch maar roepen?

En dan gaat ze in een bajaj - terwijl je als een koning rond kan rijden in een slee met airo.. (levert weer mooier plaatje op natuurlijk)

Ja, er zal ongetwijfeld wat zijn betaald.
Maar niettemin: ik ben jaloers op haar. Zij wel! Heeft ze niks voor hoeven te doen, alleen maar koffer pakken en mooi zijn. En mooi zag ze er wel uit. Oehh.. die jurkjes! en die hoge hakjes.....


Maar eerlijk is eerlijk: dat zelf speuren en dan ontdekken: ik zou het niet willen missen. Jij?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010    Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010   Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kijktip: Blauw Bloed - 2 oktober 2010
» Verborgen verleden, Waldemar Torenstra Ned. 2, 16 Feb 2013, 20:15 - 21:00 uur
» Liesbeth List in Verborgen Verleden, zo. 6 februari
» nieuwe reeks Verborgen Verleden vanaf 9 januari
» Kijktip: In Godsnaam (8 februari 2010)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Kijk- en Luistertips-
Ga naar: