Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie Empty
BerichtOnderwerp: Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie   Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie Icon_minitimedo 30 sep 2010 - 8:05

Oud-Venraynaar in tv-programma De Reünie
Venray - publicatiedatum: 30-09-2010

Oud-Venraynaar Max Boon werd op 17 juli 2009 in Jakarta (Indonesië) deelgenoot van een groot drama. In de lobbylounge van het Marriott hotel vond een aanslag plaats. Hij verloor beide benen, raakte over 60% van zijn lichaam verbrand en kreeg een granaatscherf in zijn hart. Ruim een jaar later is hij nog druk bezig met zijn revalidatie. Op zondag 3 oktober staat Max’ verhaal en verhalen van zijn oud-klasgenoten van scholengemeenschap Jerusalem - tegenwoordige opgegaan in het Raayland College – centraal in het KRO-programma De Reünie.

Max Boon heeft Indonesisch gestudeerd in Leiden. Zijn fascinatie voor Indonesië ontstond al op jonge leeftijd. “Toen ik een kind was, maakte een goede vriend van onze familie, Theo Aben, een reis door Indonesië. De beelden die hij mee terugnam, maakten grote indruk op mij. En in woonwijk de Houten Hoek in Venray, waar ik regelmatig voetbalde met een Molukse familie, kwam altijd een meisje met heel mooi, lang haar. De combinatie van deze twee ervaringen voedde mijn fascinatie voor het land. Na mijn studie Indonesisch ben ik vertrokken naar Indonesië als expat bij een internationaal bedrijf. De mensen en de schoonheid van het land hebben een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Vrij snel ben ik daar van baan gewisseld en heb ik er vijf jaar gewoond, totdat mijn leven op slag veranderde.”

Die bewuste ochtend is hij voor een ontbijtbijeenkomst van zijn bedrijf in het Marriott hotel. Eigenlijk wil hij niet, door een kater van de nacht ervoor, maar vanwege de door hem uitgenodigde gast gaat hij toch. Om kwart voor acht ’s ochtends loopt een onbekende man de ontbijtzaal in, waarna een bom afgaat. Vier deelnemers aan de ontbijtbijeenkomst overleven de aanslag niet. Max Boon redt het op het nippertje. In de weken na de aanslag ondergaat hij vele operaties en wordt hij kunstmatig in slaap gehouden. Anderhalve maand na die verschrikkelijke ochtend wordt hij overgebracht naar Nederland, naar het Universitair Medisch Centrum in Utrecht.

VEEL STEUN

“Het gaat nu goed met mij,” vertelt Max Boon. “Relatief goed. Ik ben mijn benen kwijt en mijn lichaam is voor meer dan de helft verbrand. De artsen willen de granaatscherf in mijn hart laten zitten. Ik zie nog steeds vooruitgang in mijn revalidatie. Het is een heel lang proces. Toch kijk ik positief naar de periode die achter me ligt. Ik heb heel veel steun gehad aan mijn moeder, zussen, familie en mijn vrienden. Mijn moeder en zussen zijn meteen na de aanslag naar Jakarta gekomen. En zeker niet op de laatste plaats: mijn verloofde Maria. Deze mensen zijn goud waard. Zonder hen had ik het niet gered.”

Zijn verloofde Maria is Indonesische en kwam deze winter naar Nederland. “Ze had het zwaar. Maria sprak de taal niet, het was koud, ze miste haar familie en alles kwam op haar schouders terecht. Nu leert ze Nederlands. Ik hoop dat Indonesië weer een belangrijke rol in mijn leven gaat spelen. Ik koester geen wrok tegen Indonesië. Bommen gaan overal af: in New York, in Londen, in Madrid. Het is geweld dat niet tegen mij persoonlijk is bedoeld. Je moet niet in angst leven en gelukkig lukt mij dat.” Met het team van De Reünie ging Max Boon terug naar zijn oude woonplaats Jakarta. Dat was de eerste keer dat hij terugkeerde naar Indonesië sinds de aanslag. “Mijn ervaringen tijdens deze terugkeer waren alleen maar positief. Het was fijn om weer in mijn oude thuis te zijn. Ik werd heel warm ontvangen. Ik vind het niet moeilijk om over alle gebeurtenissen te praten. Ik heb het geluk gehad dat ik nog leef. Toen ik wakker werd uit mijn kunstmatige slaap, vroeg ik: waarom ik? Toen zei mijn moeder: je bent niet de eerste die geraakt wordt door willekeurig geweld. Je moet proberen niet te verzwelgen in zelfmedelijden. Doordat mijn moeder mij daar in het begin op aansprak, is dat nuchtere goed bij mij verankerd.”

VENRAY

Max Boon kijkt met plezier terug op zijn tijd in Venray. “Ik ben geboren en getogen in Venray en woonde er tot mijn 18e. Ik heb vier jaar op Jerusalem gezeten en één jaar op het Boschveld College. Nu is dat allemaal Raayland College. Ik luister nog regelmatig naar Rowwen Hèze om het gevoel van de Peel te krijgen. Het was ook heel bijzonder om mijn oude klasgenoten weer te zien.” De aflevering van De Reünie met Max Boon en zijn oude klas wordt uitgezonden op zondag 3 oktober, omstreeks 20.23 uur op Nederland 1.

Peelenmaasonline
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
indofiel

indofiel

Aantal berichten : 92
Registratiedatum : 17-09-09

BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie   Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie Icon_minitimedo 30 sep 2010 - 8:57

Over de heer Boon hier nog een mooi filmpje van de Wereldomroep:

ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie   Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie Icon_minitimedo 30 sep 2010 - 14:13

duimenop voor Max Boon!
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie   Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie Icon_minitime

Kijktip: 3 oktober Nederland 1, Max Boon in de Reünie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kijktip: donderdag 29 oktober, 22:50 uur op TV (Nederland 2) Land zonder Koning (2009)
» Kijktip: Aanpakken & Wegwezen (3 oktober 2009)
» Kijktip: Mei Li Vos in 'Verborgen Verleden' - 17 oktober 2010
» Kijktip: Blauw Bloed - 2 oktober 2010
» Kijktip: 1, 7 en 15 agustus Ver van Familie op Nederland 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Kijk- en Luistertips-
Ga naar: