Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitimema 11 okt 2010 - 6:51

Radio Wereldomroep 9 okt 2010:

Jarenlang woonde de Indonesische Kindeng Temminck met haar gezin in Nederland. Totdat haar Nederlandse man werk kreeg in haar geboorteland. Nu haar man is overleden, wil Kindeng met de kinderen terug naar Nederland. Maar zij mag het land niet meer in. De kinderen zijn welkom, moeder niet.

Sinds het overlijden van haar man Jan Temminck heeft Kindeng gigantische financiële problemen. ‘Hij had een eigen zaak waar al ons spaargeld in zat. We hebben er nooit rekening mee gehouden dat het plotseling afgelopen kon zijn.

Haar grootste probleem is dat ze de dure internationale school niet meer kan betalen. ‘Ik heb voor dit jaar een regeling met de school getroffen, zodat mijn kinderen dit jaar er nog wel naartoe kunnen. Dat kan zo natuurlijk niet doorgaan. Daarom wil ik terug naar Nederland.’

Maar Kindeng, die de Indonesische nationaliteit heeft, mag Nederland niet in. Haar aanvraag is afgewezen. De kinderen, die beide paspoorten hebben, zijn wel welkom. ‘Maar ik kan mijn kinderen toch niet alleen laten gaan? Ze hebben al hun vader verloren, en dan zouden ze ook nog afscheid moeten nemen van hun moeder.’

Lokale school
Volgens de IND kunnen de kinderen ook in Indonesië naar school. Maar Kindeng heeft grote bezwaren om haar kinderen naar een lokale school te sturen. ‘Ik heb ze altijd Nederlands opgevoed. Thuis spraken we Nederlands. Bovendien zijn ze ook Nederlands en hebben de kinderen recht op onderwijs op dat niveau.’

Volgens Paul Streumer van Stichting Buitenlandse Partner gaat de beslissing van de IND in tegen de rechten van het kind. 'Kinderen hebben recht op onderwijs en kinderen horen bij hun ouders te zijn.' Dat de IND beslist dat de kinderen ook in Indonesië naar school kunnen, is volgens hem een slechte reden. 'De Nederlandse overheid weert eigen mensen, alleen omdat ze hun moeder geen vergunning willen verlenen. En dat terwijl deze dame al jaren in Nederland heeft gewoond, goed Nederlands spreekt en dus geen enkele moeite zal hebben om zich in Nederland aan te passen.'

Negen-maandenregel
Toen Kindeng in Nederland woonde, kon ze aanspraak doen op een Nederlands paspoort. 'Dat heb ik niet gedaan omdat ik graag mijn Indonesische nationaliteit wiilde behouden. Ik wist niet dat je je verblijfsvergunning kwijtraakt als je negen maanden uit Nederland bent. Daar kwam ik pas achter op het moment van vertrek.’

Deze negen-maandenregel is volgens Streumer van Stichting Buitenlandse Partner achterhaald. 'Juist Nederlanders met een buitenlandse partner zijn internationaal gericht en werken vaak ook delen van hun leven in het buitenland. Zo'n buitenlands verblijf duurt bijna altijd langer dan negen maanden. Met de huidige wetgeving verliest de partner daardoor zijn verblijfsvergunning voor Nederland, en moet hij of zij bij terugkeer naar Nederland weer helemaal opnieuw de dure vergunningenprocedure in. Wij pleiten daarom voor een langere houdbaarheid van je verblijfsvergunning, dat je die pas na vijf jaar kwijt raakt.'

Kindeng en haar man dachten destijds dat het verlies van haar Nederlandse verblijfsvergunning geen grote problemen zou opleveren. Kindeng: ‘We waren nog jong. Als we terug zouden willen, zou mijn man zo weer een baan vinden. Dan doet de immigratiedienst niet moeilijk. Maar we hebben er nooit rekening mee gehouden dat je op jonge leeftijd kunt komen te overlijden. Dan heeft de partner in een keer niets: geen man, geen inkomen en geen recht op terugkeer.'

Kindeng Temminck en haar Nederlandse schoonfamilie hebben bezwaar aangetekend tegen de afwijzing van de IND.


Voor het filmpje en de commentaren op bovenstaand kan men hier klikken:
http://www.rnw.nl/nederlands/video/partner-overleden-niet-welkom-nederland
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitimewo 27 apr 2011 - 11:31

Kindeng mag toch naar Nederland
Gepubliceerd op : 26 april 2011 - 2:00 pm | door Conny van den Bor

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Kinden10 (Foto: rnw)
Kindeng Temminck mag toch naar Nederland komen om zich opnieuw te vestigen met haar kinderen. Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald. Een ernstige streep door de rekening van de IND, maar een overwinning voor de hele familie Temminck.

Eerder berichtte de Wereldomroep dat Kindeng van de Nederlandse Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) niet naar Nederland mag. Ondanks dat haar twee kinderen de Nederlandse nationaliteit hebben en ondanks een arrest van het Europese Hof waaruit blijkt dat ouders van kinderen met een EU-paspoort die in een EU-land wonen, recht hebben op een verblijfsvergunning.

Van tafel geveegd
Alle argumenten waarom de IND weigerde om Kindeng een machtiging tot voorlopig verblijf (een MVV) te geven op grond van artikel 8 van het Europees Verdrag voor de rechten van de mens, zijn door de rechtbank van tafel geveegd.

Letterlijk zegt de rechtbank: 'Een eerlijke afweging van de belangen van de staat bij het voeren van een restrictief toelatingsbeleid en de belangen van Kindeng en haar kinderen om het gezinsleven in Nederland te kunnen uitoefenen, brengt met zich mee dat Kindeng de toegang tot Nederland niet kan worden ontzegd.'

Kinderen hebben geen keuze
De rechtbank vindt dat de twee minderjarige kinderen van Kindeng niet de keuze wordt gelaten om zich in Nederland te (her)vestigen en in het bijzijn van hun Nederlandse grootouders in Nederland op te groeien. Dat zou immers betekenen dat ze gescheiden van hun moeder moeten leven. Het behoeft volgens de rechtbank geen betoog dat dit niet in het belang van de kinderen is.

De argumenten van de IND dat het de 'eigen vrije keuze' was van het gezin Temminck om naar Indonesië te verhuizen en dat het gezin in dat land is geworteld worden ook door de rechtbank onderuit gehaald.

Voor het oudste kind geldt immers dat zij in het jaar 2000 zo jong was (4 jaar) dat zij zelf niet de keuze kon maken wel of niet naar Indonesië te verhuizen. De kinderen zitten op een internationale school en spreken geen Indonesisch, juist omdat het altijd de bedoeling was terug naar Nederland te gaan. Van 'worteling' is dus geen sprake.

Daarnaast vindt de rechtbank het van belang dat Kindeng 7 jaar rechtmatig in Nederland heeft gewoond en gewerkt en ook na haar vertrek naar Indonesië sterke banden met Nederland is blijven houden via de Nederlandse werkgever van haar man en de Nederlandse grootouders. Niet voor niets is ook de overleden man van Kindeng in Nederland begraven.

Rechter is heel ver gegaan
De advocaat van de familie Temminck, Hans Langenberg, wil nog niet te vroeg juichen, want de IND kan in beroep tegen de uitspraak van de rechter. Tegelijkertijd is hij blij verrast. 'De rechter is heel ver gegaan met deze uitspraak, ik had het niet in deze vorm verwacht.'

'De rechter zegt in feite: Kindeng moet gewoon naar Nederland kunnen komen, er is geen enkele reden haar niet te laten komen en ik neem die beslissing alvast. Het komt niet vaak voor dat een rechtbank zich zo stellig uitspreekt.'

Maar logisch is het wel, vindt Langenberg. 'De kinderen van Kindeng zijn sowieso welkom, en als die alvast naar Nederland waren gereisd om bij hun grootouders te gaan wonen, zou Kindeng op grond van artikel 20 van het Europees Verdrag ook een Nederlandse verblijfsvergunning moeten krijgen. Dus waarom zou je het de familie aan doen om ze eerst van elkaar te scheiden? Zeker nu de vader van de kinderen is overleden.'

Wie weet wordt vervolgd
'Wij hebben altijd betoogd dat het gezin Temminck met z'n drieën naar Nederland moet reizen om verder leed te voorkomen en daar geeft de rechter ons nu gelijk in. Grote vraag is nu of de IND het hierbij laat of in beroep gaat bij de Raad van State. Wordt dus wie weet vervolgd!'


RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitimewo 27 apr 2011 - 11:59

merci voor de tip...
ik zou Geertje wel willen horen in de kamer hierover.....
schandalig enzo...... zijn moeder was net zo'n indokind .
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitimevr 29 apr 2011 - 6:16

Henri R. Cingoor schreef:
Radio Wereldomroep 9 okt 2010:


Lokale school
Volgens de IND kunnen de kinderen ook in Indonesië naar school. Maar Kindeng heeft grote bezwaren om haar kinderen naar een lokale school te sturen. ‘Ik heb ze altijd Nederlands opgevoed. Thuis spraken we Nederlands. Bovendien zijn ze ook Nederlands en hebben de kinderen recht op onderwijs op dat niveau.’


Ik had gedacht dat buitenlandse kinderen niet naar een Indonesische scholen mogen .
Vind wel vreemd dat uitgeprocedeerde (?) azielzoekers ( Afghaanse meisjes) wel een verblijfvergunning krijgen inclusief hun familie , terwijl Kindeng wordt bemoeilijkt .
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitimevr 9 maa 2012 - 17:01

Kindeng mag met kinderen naar Nederland
Gepubliceerd op : 8 maart 2012 - 4:33 pm | door Sigrid Deters (Wereldomroep)

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Kindengendochter
Kindeng en dochter

Het is een langdurig welles- nietes spelletje geweest tussen de Indonesische Kindeng Temminck-Simamora en de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken. Maar na ruim twee jaar procederen is de uitspraak in Kindengs voordeel uitgevallen. Ze mag met haar kinderen naar Nederland komen.

Kindeng Temminck heeft twee kinderen met een Nederlands paspoort. Ze wil graag dat haar kinderen in Nederland onderwijs krijgen. Maar omdat zij het land niet in mag, kunnen haar kinderen ook niet naar Nederland komen.

Kindeng heeft haar zaak aangevochten tot de hoogste rechterlijke instantie van Nederland, de Raad van State. Die kwamen met het volgende oordeel: omdat haar kinderen Nederlanders zijn en recht hebben om in Nederland te wonen, mag hun Indonesische moeder Kindeng de toegang tot Nederland niet worden ontzegd. Ook al woont het hele gezin nu nog in Indonesië.

Europees Hof
De laatste toevoeging is essentieel. Precies een jaar geleden speelde een soortgelijke zaak bij het Europese Hof, de zaak–Zambrano. Daarin werd besloten dat de ouders van een minderjarig kind met de nationaliteit van een EU-land toestemming moeten krijgen om in het land van hun kinderen te wonen en te werken. Hoewel ook de advocaat van Kindeng in zijn betoog deze uitspraak aanhaalt, wijst de minister dit argument van tafel omdat het gezin nog niet in Nederland woont.

Er ontstond daardoor een situatie waarbij Kindeng wel een verblijfsvergunning kon krijgen als haar kinderen eerst naar Nederland zouden gaan. De grootouders zouden de kinderen dan kunnen opvangen. toch wilde Kindeng dat niet. 'Ze hebben al hun vader verloren. Moeten ze nu ook nog eerst hun moeder kwijtraken?'

Overlijden
Het gezin Temminck kwam 12 jaar geleden in Indonesië terecht omdat Kindengs Nederlandse man, Jan Temminck, daar naartoe werd uitgezonden. Omdat het gezin uiteindelijk wil terugkeren naar Nederland, gaan de kinderen er naar de internationale school. Dat onderwijs sluit het beste aan bij het Nederlandse onderwijs.


Maar als Jan Temminck in 2009 plotseling overlijdt, blijkt dat terugkeer naar Nederland opeens onmogelijk is. Kindeng heeft niet de Nederlandse nationaliteit, en haar man, die altijd kostwinner was, is er niet meer om voor haar garant te staan. Dat is noodzakelijk om Nederland binnen te komen. Vanaf dat moment begint het gevecht van Kindeng om met haar Nederlandse kinderen terug te keren naar Nederland.

Verheugd
Kindengs advocaat Hans Langenberg is verheugd met de uitspraak van de Raad van State. En Kindeng zelf? Die wacht nu eerst op een reactie van de minister voordat ze gelooft dat de zaak ten einde is. ‘Pas als ik in Nederland ben en zeker weet dat ik niet teruggestuurd kan worden, ga ik juichen.’

RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitimevr 9 maa 2012 - 17:40

vol spanning wacht ik op de kamervragen van de PVV over deze tsunami van het gezin Temminck

Citaat :
En vooral: volledige immigratiestop voor mensen uit islamitische landen
met grote dikke letters staat het op pagina 15 van deze link van het partijprogramma
http://www.pvv.nl/images/stories/Webversie_VerkiezingsProgrammaPVV.pdf
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia   Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kindeng Temminck niet welkom terug in Nederland na overlijden man in Indonesia
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Welkom terug...,
» Radio Nederland Wereldomroep uitzending Bahasa Indonesia geblokkeerd door Iran
»  Jan V. na bijna vier jaar cel op Bali terug in Nederland
» Indonesië stuurt illegaal afval terug naar Nederland
» Indonesia Nederland Society

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: