Bewoners willen terug naar de Merapi
door onze correspondent Esther de Jong. zaterdag 04 december 2010 | 06:44
YOGYAKARTA - Nu de vulkaan Merapi eindelijk is opgehouden met het uitspuwen van giftige gaswolken, hebben de bewoners te kampen met een ander probleem: vulkanisch afval dat in de vorm van modder complete dorpen overspoelt.
Enkele honderden mensen hebben daarom besloten de berg voorgoed te verlaten. Ze maken dankbaar gebruik van de regeling van de Indonesische regering, die de eerste zes maanden voor het levensonderhoud zorgt en twee hectare land gratis weggeeft. Op zoek naar een nieuw leven trekken zij naar Kalimantan op het eiland Borneo.
Toch vormt deze groep slechts een kleine minderheid. Het grootste deel van de honderdduizenden mensen die op de overbevolkte hellingen van de vulkaan wonen, willen hun plekje op de Berg van Vuur niet vrijwillig opgeven.
Voor hen is het leven op de Merapi meer dan slechts het onderhouden van een huis, vee en gewassen. De meeste mensen wonen er al generaties lang en zeggen een speciale band te hebben met de berg. Ook geloven de Javanen sterk in de spirituele krachten van de vulkaan. Veel mensen doen dan ook mee met processies die op de berg worden gehouden, waarbij dieren, bloemen en rijst in de krater worden gegooid.
De 66-jarige Jinem ziet geen noodzaak om te verhuizen. Ze moet er niet aandenken van 'haar' berg weg te gaan: "Natuurlijk blijf ik hier wonen, ik wil niet weg. Wat moet ik nou ergens anders? Mijn huis is hier op de Merapi."
Stentor