Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Er is een Amsterdammer doodgegaan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Er is een Amsterdammer doodgegaan Empty
BerichtOnderwerp: Er is een Amsterdammer doodgegaan   Er is een Amsterdammer doodgegaan Icon_minitimeza 5 feb 2011 - 13:48

Er is een Amsterdammer doodgegaan
Posted on februari 5, 2011
by lepeltak|

Er is een Amsterdammer doodgegaan 1296898738-150

Adjie en Angelina trouwden in 2009 en kregen een zoontje, Keanu.


Indonesië huilt. De media maken overuren.

Mega-filmster en politicus Adjie Massaid kreeg op vrijdagavond pijn aan zijn borst na een potje voetballen.

Twee uur later bezweek hij aan een hartaanval in het Fatmawati-ziekenhuis in zuid-Jakarta.Hij werd 43 jaar oud.

Ik leerde Adjie in 2006 kennen via de Nederlandse acteur Harry Bond in Jakarta. Ik maakte een artikel over Hollandse celebrities in de jetset van Jakarta, en Harry besloot daarom meteen Adjie te bellen.

Harry gaf zijn mobieltje door aan mij en ik kreeg een Indonesiër met een Amsterdams accent aan de lijn. Adjie had een Nederlandse moeder en een Indonesische vader die bij de Koopvaardij zat en goede politieke connecties had. Adjie, Adje voor zijn vrienden, was als tiener opgegroeid in de Amsterdamse Pijp. Op zijn 22e vertrok hij naar Jakarta.


De charmante macho was een regelrechte hit in Indonesië en werd een grote filmster. Ook alle vrouwen in mijn Indonesische schoonfamilie waren altijd verzot op Adjie. Maar de jonge acteur wilde meer in het leven. In 2004 besloot hij zich aan te sluiten bij de Partai Demokrat van President Yudhoyono. Sindsdien werd hij een van de weinige succesvolle showbizz-artiesten die werkelijk respect verdienden van de hoge omes in de Indonesische politiek.

Adjie was geen universiteitsgeleerde die grote diploma’s aan de muur hing. In Amsterdam had hij op een technische school gezeten, en blonk hij tegelijkertijd uit op het voetbalveld. Zo kwam hij al snel bij de Ajax-jeugd terecht. Maar het weerhield hem niet om in Jakarta alsnog te gaan studeren.

“Ik ben gewoon een Hollandse gozer,” zo glimlachte Adjie. “In Nederland schopte ik het tot de B-selectie van Ajax waarmee ik het team van Aaron Winter die bij FC Lelystad zat, met acht nul inmaakte.” Na zijn LTS-opleiding bij het Sint Augustinus college in Diemen maakte Adjie een belangrijke beslissing en verhuisde hij naar het land van zijn vader. “Op mijn tweeëntwintigste vertrok ik naar Indonesië en dit veranderde mijn leven,”

Ook was Adjie een Ajacied in hart en nieren. We praatten over voetbal toen hij me uitnodigde voor lunch op zijn werkkamer in het Indonesische parlement. Hij had Indonesisch gebakken kikker besteld, en keek verbaasd hoe ik de kikkers als een havenarbeider naar binnen werkte.

Adjie kreeg het steeds drukker met zijn politieke carrière. Hij wilde zelfs gouverneur van de machtige provincie Oost-Java worden. Maar hij vertrouwde me toe dat hij geschrokken was over de anonieme bedreigingen die hij binnenkreeg tijdens zijn kandidatuur. Tegelijkertijd kreeg hij een innige relatie met voormalig miss Indonesia en partijgenoot Angelina Sondakh.

Uiteindelijk trouwden ze in 2009 en kregen daarna al snel een zoontje, Keanu. De jonge vader had al twee dochters van zijn eerste vrouw Reza, met wie hij een goede relatie bleef houden na hun scheiding in 2005.

De dag voor onze lunch op het parlement was Adjie nog de grote gast geweest in een megapopulaire Indonesische tv-show. Hij kon goed dansen, maar tijdens de show merkte ik de Nederlandse invloed op zijn sterrendom: Ik had nog nooit een Indonesische man zo slecht horen zingen.

De afgelopen jaren kreeg hij het steeds drukker met de politiek. Ik zag hem alleen nog maar met een grote grijns op televisie tijdens grote partijbijeenkomsten. Commentatoren zagen een grote politieke toekomst voor hem weggelegd in de derde democratie ter wereld.

Deze week dacht ik nog aan hem, toen ik mijn zusje wegbracht naar het Soekarno Hatta-vliegveld. Ze vloog terug naar Nederland na een vakantie in Bali en Jakarta. De afstand Amsterdam-Jakarta blijft altijd te groot. “Ik ga mijn broertje weer wegbrengen naar het vliegveld. Hij vliegt terug naar Nederland. Ik voel me rot, man ,” zei Adjie over de telefoon een paar jaar geleden. Daarna vroeg hij de laatste score van Ajax. Het was de laatste keer dat ik hem sprak.

Op zaterdag vijf februari bewees de Indonesische president Yudhoyono de laatste eer aan Adjie die opgebaard lag in zijn huis in Cilandak, Zuid-Jakarta. Daarna brachten politici en vrienden hem naar het parlement voor een laatste eregroet, zijn kist gehuld in een Indonesische vlag. Rondom een uur werd hij begraven in de begraafplaats Jeruk Purut, op steenworp afstand van de Nederlandse School in Jakarta.

Een bonte verzameling van ministers, politici, actrices, en doorgewinterde zangers namen afscheid van Adjie.

Er is een Amsterdammer doodgegaan.

Lepeltak

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 Reactie op Er is een Amsterdammer doodgegaan
Joty ter Kulve | februari 5, 2011 om 12:03 pm | Beantwoorden
Een droevig maar hartverwarmend verhaal. Een bruggebouwer van de één en twintigste eeuw. Een voorbeeld voor de jongere generaties Nederlanders en Indonesiërs.
Indonesië een boegbeeld van diversiteit, cultureel en ethnisch, voor de wereld. Joty ter Kulve


Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Er is een Amsterdammer doodgegaan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kousbroekspecial in de Groene Amsterdammer Nieuwsbrief
» Amsterdammer runt datingsites in Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: