Aantal berichten : 1026 Registratiedatum : 07-12-08
Onderwerp: Tong Tong Fair 2011 do 10 feb 2011 - 7:56
Programma Tong Tong Festival 2011 staat in april online 09/02/2011
Het Tong Tong Festival 2011 vindt van 25 mei t/m 5 juni 2011 plaats in de theaters van de 53e Tong Tong Fair.
http://www.tongtongfestival.nl/
wu
Aantal berichten : 6613 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 do 10 feb 2011 - 10:39
kleurt goed...
LL Admin
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 do 10 feb 2011 - 10:57
Ja, mooi hè!
ElEl
Aantal berichten : 8018 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 zo 13 maa 2011 - 14:51
De nieuwe Sobat: Programmanieuws over het Tong Tong Festival 2011 09/03/2011
Vandaag is de nieuwe Sobat naar de drukker gegaan! In dit voorjaarsnummer kijken we vooruit naar de 53e Tong Tong Fair. Met nieuws over de even leerzame als smakelijke tentoonstelling over de Indische keuken, die we nu maken. Komt dat zien en proeven van 25 mei t/m 5 juni! Ook een interview met singer-songwriter Wouter Muller die zijn nieuwe cd Verleden Land zal presenteren. Jazz-zangeres Anna Montan (op de cover van De Sobat) en contrabassist Patrick Lauwerends vertellen over hun bijzondere cross-over van jazz en krontjong, vastgelegd op hun nieuwe cd Cinta die zij in het Bintang-Theater presenteren. In het Bibit-Theater staan we in een themaprogramma stil bij Tjalie Robinson, die honderd jaar geleden geboren werd. Tjalie Robinson was een van de initiatiefnemers van de Tong Tong Fair (destijds in de Haagse Dierentuin, op een steenworp afstand van het Malieveld, onder de naam Pasar Malam Tong Tong) en een belangrijke inspirator voor het Tong Tong Festival. Verder het eerste programmanieuws uit Indonesië: o.a. wereldberoemde hofdansen uit Yogyakarta en ‘Wayang Willem’ van Ki Ledjar Soebroto, een van de beste poppenspelers van Indonesië.
Het volledige programma van het Tong Tong Festival, het culturele programma in de theaters van de Tong Tong Fair, wordt in april bekend.
Wil je weten wie de Tong Tong Fair allemaal maken? In een serie portretteert De Sobat de vaste medewerkers van de Indische manifestatie. Maak kennis met Linda Sellier, o.a. verantwoordelijk voor de standhoudersadministratie. Verder o.a. een verslag van de petitie die het Indisch Platform aanbood aan de Vaste Tweede Kamer Commissie van VWS, korte nieuwsberichten en een uitgebreide culturele agenda.
De Sobat wordt vanaf 18 maart verspreid.
De Sobat is het relatiemagazine van Stichting Tong Tong, de oudste Indische culturele organisatie van ons land die dit jaar een halve eeuw bestaat! Wil je De Sobat ook ontvangen? Het kleurige magazine verschijnt driemaal per jaar. Je bent al Sobat (vriend/donateur) met een donatie vanaf € 17,50 (Nederland), € 22,50 (Europa) en € 25 (overige landen). Wanneer je € 300 of meer doneert, ben je ‘Sobat-voor-het-leven’. Kijk op de website van Stichting Tong Tong voor meer informatie over doneren aan Stichting Tong Tong.
ElEl
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 do 31 maa 2011 - 18:35
Wouter Muller: “Woorden vinden voor een eerbetoon, dàt wilde ik” 28/03/2011
Wouter Muller zit midden in het proces van de afronding van een nieuwe cd, zijn vijfde. Op 27 mei presenteert hij Verleden Land in het Bintang-Theater. De Sobat vroeg de Indische singer-songwriter naar zijn lied- en onderwerpkeuze.
De titel van je vijfde cd is Verleden land. Waar verwijs je naar? “Verleden land is een mooie en poëtische aanduiding voor de inhoud van dit cd-album. Het gaat over het land waar ik vandaan kom, dat in het verleden ligt en niet het huidige Indonesië is. Ik vind het een grappige woordspeling; je denkt aan ‘verleden tijd’. Het is mijn terugblik op dat land van vroeger. Maar ik blik ook vooruit.”
Je zingt over de njai, de bersiap maar ook over de vuurwerkramp in Enschede, de stad waar je woont. Is het een ‘zware’ cd? “Er staan zeker nummers op die binnen- komen, een emotionele lading hebben. Zeker het lied over de bersiap. Maar het lied over de vuurwerkramp in Enschede is een up-tempo-nummer en biedt vooral een hoopvol perspectief: ik toon de veerkracht van de stad na de ramp. Ik toon de wens om alles achter te laten, niet om te vergeten, maar wel om door te gaan.”
Dat geldt ook voor de Indische geschiedenis. Zoals je over de bersiap zingt… “Ik zing over de ervaringen van mijn eigen ouders. Na het jappenkamp hebben ze de bersiap aan den lijve ondervonden. Het was voor hen een enorme schok. Nadat de Japanners hadden gecapituleerd, dachten ze: ‘We hebben het god-zij-dank overleefd!’ Mijn vader was vreselijk gemarteld in Banyubiru en mijn moeder zeer slecht behandeld in Ambarawa. Mijn ouders waren gelovig en echt dankbaar dat ze weer verder konden gaan met hun geza- menlijke leven. Toen kwam de bersiap… Ze beseften dat er voor hen geen plaats meer was in het land dat zij zo lief hadden. Niettemin hebben ze de nieuwe verschrikkingen van de bersiap ook weer overleefd. ‘We kunnen altijd in ons leven opnieuw beginnen’, zing ik in een van de nummers.”
Je zingt in vijf liederen over de njai. Waarom besteed je zoveel aandacht aan deze ‘oermoeder van de Indo’s’? “Twee redenen. De eerste is een persoonlijke. Mij is hetzelfde overkomen als Reggie Baay, die twee boeken over de njai schreef. Hij vertelde me twee jaar geleden wat hem ertoe had gebracht om onderzoek te gaan doen naar de njai. Dat hij een njai in zijn familie had, waar nooit iemand over had gesproken. Zelf ontdekte ik tien jaar geleden dat ik een njai als voormoeder heb. Daarnaast ben ik het buitengewoon eens met Reggie, die het fenomeen njai uit de taboe-sfeer wil halen en het ook op een andere wijze in de publiciteit wil brengen. Het is niet alleen iets negatiefs. Zonder de njai had de Indo niet bestaan…”
Niet alle relaties kwamen onder dwang tot stand, er zijn ook veel voorbeelden van liefdes- relaties… “Precies. Dat mag ook gezegd worden. Reggie vertelt dat in zijn boeken, ik vertel het nu in mijn muziek. Het verhaal van de enorme trouw van de njai, hoe zij haar best deed om zo’n jongen een goed leven te laten leiden. Toen Reggie mij vertelde dat hij gedichten over de njai in het archief had gevonden, stelde ik voor ze op muziek te zetten, om zo de njai hoorbaar te maken.”
Je schrijft vooral over Indische onderwerpen, waarom? “Ik maak al vanaf mijn vijftiende muziek en heb alle soorten muziek mogen maken. Het ging altijd over andere dingen, het ging nooit over mijzelf als Indische jongen. Toen dat tot me door- drong, dacht ik: ‘Raar, eigenlijk!’ Ik was toen rond de vijftig. Kort daarvoor was ik voor het eerst teruggegaan naar Indonesië. Ik heb nog familie op West-Java die mij heel hartelijk had ontvangen. In het vliegtuig op weg naar huis, dacht ik de hele tijd: ‘hier-wil- ik-iets-mee!’ Er waren natuurlijk al prach- tige boeken over Indische onderwerpen geschreven, bijvoorbeeld door Marion Bloem. Dat kan ik niet! Maar ik kan wèl muziek maken en ben gaan schrijven. Het heeft zeker een jaar geduurd tot de eerste muziekteksten eruit rolden.”
Je zingt ontroerend en vol liefde over de eerste generatie. “Als je voor het eerst terug bent in Indonesië, denk je aan hen die daar opgroeiden en het land moesten verlaten. Wat een prestatie was het, om opnieuw een leven op te bouwen. De eerste generatie heeft die prestatie niet bepaald van de daken geroepen. Woorden vinden voor een eerbetoon, dàt wilde ik. Toen ik met die eerste cd op de Pasar Malam Besar optrad, werd ik overspóeld met reacties. Er was een enorme herkenning. Dat had ik nooit verwacht! Indische ouderen voelden zich ook erkend.”
Je bent een van de weinige muzikanten die over Indische onderwerpen zingt. Ik noem je altijd: een Indische singer-songwriter. Ben je het daarmee eens? “Ja! Het is de kern van wat ik doe.”
Wouter Muller presenteert Verleden Land op 27 mei tijdens het Tong Tong Festival 2011. Dit festival vindt plaats in de theaters van de 53e Tong Tong Fair, van 25 mei tot en met 5 juni 2011. De muzikanten die meespelen op de cd, zullen de singer-songwriter begeleiden. Dat zijn: Bert Kuipers – toetsen en koorzang, René Merbis – sologitaar, Guus Paat – dobro en lapsteelgitaar, Johnny Rahaket – viool, Mirjam Smink – koorzang, Theun Supheert – drums, Nick de Vos – basgitaar en Wouter Muller – leadzang, gitaar en mondharmonica. Op de cd zingen het Colourful City Koor Nijmegen en Colourful City Kinderkoor mee.
Dit interview verscheen in het lentenummer van De Sobat 2011; interview en tekst: Florine Koning.
ElEl
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 wo 4 mei 2011 - 13:31
Nog 2 nachtjes slapen en de programmering wordt bekend gemaakt.........
ElEl
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 zo 8 mei 2011 - 9:24
De pasarkrant mét het programma staat nu ook online!
LL Admin
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 wo 11 mei 2011 - 7:26
Volg de bouw van de TTF op Facebook!
wu
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 ma 23 mei 2011 - 15:32
Den Haag - Erfgoedproject Sporen van Smaragd op Tong Tong Fair Onderzoekers vragen bezoekers om medewerking
Van 25 mei t/m 5 juni 2011 is een stand van het erfgoedproject ‘Sporen van Smaragd’ te vinden in het Cultuurpaviljoen van de Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar) op het Malieveld in Den Haag. Het project inventariseert gebouwd Nederlands-Indisch erfgoed in Den Haag uit de periode voor 1945. Zowel bedrijfspanden van (voormalige) Indische organisaties, restaurants en toko’s, als woonhuizen van oud-Indiëgangers, panden van Indische architecten en gebouwen met Indische stijlelementen of interieurs komen in aanmerking. De onderzoekers vragen de hulp van bezoekers van de Tong Tong Fair en andere geïnteresseerden bij het documenteren van deze bijzondere categorie Haags-Indisch erfgoed. Voor geïnteresseerden wordt op 1 juni 2011 een lezing over het project gehouden als onderdeel van het festivalprogramma.
Drie projectonderdelen Tijdens de Tong Tong Fair wordt in de stand van ‘Sporen van Smaragd’ in het Cultuurpaviljoen informatie gegeven over de drie onderdelen van het project:
1. Een inventarisatie van Haagse gebouwen die getuigen van de historische band met Nederlands-Indië. Het beoogde resultaat is een database, waaruit bij het bepalen van toekomstig monumentenbeleid kan worden geput. Meer informatie is te vinden op de algemene projectwebsite www.sporenvansmaragd.nl.
2. Een beeldbank met foto’s van gebouwd Indisch erfgoed in Den Haag: www.flickr.com/groups/sporenvansmaragd/. Deze bevat inmiddels bijdragen van (Haagse) fotografen en historische foto’s uit de collectie van het Haags Gemeentearchief. Iedereen kan zelf foto’s uploaden.
3. Een online kennisnetwerk wil deskundigen bijeen brengen: http://sporenvansmaragd.ning.com. Medewerkers van Indische verenigingen, erfgoedinstellingen, universiteiten en andere professionals op het gebied van Indisch erfgoed of cultuur geven informatie over hun onderzoek, collecties, activiteiten en publicaties. Nieuwe leden zijn welkom.
Het project ‘Sporen van Smaragd’ is een initiatief van de afdeling Monumentenzorg (Gemeente Den Haag) in samenwerking met het Haags Historisch Museum en wordt uitgevoerd door bureau Kroon & Wagtberg Hansen te Den Haag.
Lezing Belangstellenden kunnen een lezing over het project bijwonen op 1 juni a.s. om 12.30 uur in het Bibit-theater van de Tong Tong Fair: ‘Sporen van Smaragd: de inventarisatie van gebouwd Nederlands-Indisch erfgoed in Den Haag (1853-1945)’. Deze wordt verzorgd door kunsthistorica Andréa Kroon van bureau Kroon & Wagtberg Hansen .
Oproep De onderzoekers vragen hulp van bezoekers van de Tong Tong Fair en andere geïnteresseerden bij het documenteren van Indisch erfgoed in de Hofstad. Beschikt u over informatie of beeldmateriaal van gebouwen of interieurs, die tot het Indisch erfgoed in Den Haag uit de periode voor 1945 kunnen worden gerekend? Tijdens de Tong Tong Fair kunt u suggesties achterlaten op een bezoekersformulier in de stand ‘Sporen van Smaragd’ in het Cultuurpaviljoen (mailen aan info@sporenvansmaragd.nl kan ook). Aanvullingen op de beeldbank in de vorm van historische of nieuwe foto’s van Indische gebouwen kunt u zelf uploaden naar de website www.flickr.com/groups/sporenvansmaragd/.
CultuurNet
wu
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 di 24 mei 2011 - 12:02
Indische keuken is de oudste fusionkeuken ter wereld 24 mei 2011
De 53e Tong Tong Fair, voorheen de Pasar Malam Besar op het Mailieveld in Den Haag, opent woensdag 25 mei zijn deuren. Met het bekende werk: Indische cultuur en veel lekker eten.
Nieuw dit jaar is een overzichtstentoonstelling over de geschiedenis van de Indische keuken. Juist omdat de Indische keuken zo’n centrale rol speelt in de Indische identiteit van ook de tweede en derde generatie, is het volgens de organisatoren jammer dat de kennis van de geschiedenis en eigenheid van de Indische keuken steeds vaker hiaten vertoont
dit artikel heeft een geluidsfragment (maar ik hoor niks. Ligt misschien aan mijn pc..)
Radio1.nl
Boeroeng
Aantal berichten : 931 Registratiedatum : 03-01-09
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 di 24 mei 2011 - 13:30
fragment kan ik wel horen.. Ik hoorde Siem vanochtend op de radio ... ze was weer scherp .. in feitjes, mening en formulering. Ik zag haar nog even op de website van radio 1.. Die hebben ook een camera in de radiostudio en zenden dat live uit.
over dat erfgoedproject... Ze moeten maar niet rekenen op sponsoring van de gemeente Den Haag
Die is flink aan het bezuinigen ( cultuur is linkse hobby) en wilt zonder geld uit te geven Den Haag uitroepen tot Indische hoofdstad...
LL Admin
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 di 24 mei 2011 - 20:21
Tong Tong Fair 2011 : Signeerschema op de stand van Van Stockum
Op de stand van Van Stockum zijn dagelijks diverse auteurs aanwezig om te signeren en een praatje mee te maken. Dit jaar signeren o.a. Yvonne Keuls, Jill Stolk, Eveline Stoel, oud-staatssecretaris Jet Bussemaker, Wouter Pieplenbosch, Paula Gomes en Ruud Greve.
Woensdag 25 mei: 14.00-16.30 uur Cis Everhard
Donderdag 26 mei: 14.00 uur Yvonne Keuls 15.30 uur Eveline Stoel 15.30 uur auteurs 'Boekoe Kita' met o.a. Mirjam van der Rijst
Vrijdag 27 mei: 12.00 uur Ruud Greve 14.00 uur Yvonne Keuls 14.00 uur Paula Gomes 20.00-21.00 uur Alfred Birney
Zondag 5 juni: 14.00 uur Yvonne Keuls 14.00 uur Jill Stolk 14.00 uur Hans Hovinga 20.00 uur Alfred Birney
wujud Admin
Aantal berichten : 1008 Registratiedatum : 08-12-08
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 do 26 mei 2011 - 21:49
Indisch Herinneringscentrum Bronbeek Nieuwsflits, 26 mei 2011:
Presentatie fotoboek vrijdag 27 mei!
Het Indisch Herinneringscentrum Bronbeek presenteert vrijdag 27 mei 2011 het fotoboek ‘ Het Verhaal van Indië’ in het Bibit-Theater op de Tong Tong Fair in Den Haag om 14.30 - 15.15 uur. Lees meer>
Beursaanbieding fotoboek 'Het Verhaal van Indië' Bezoekers aan de 53e Tong Tong Fair kunnen vanaf vrijdagmiddag 27 mei a.s. het fotoboek 'Het Verhaal van Indië' tegen gereduceerde prijs aanschaffen in de stand van het Indisch Herinneringscentrum (standnr. 1261, rechts van het Tong Tong Podium). In plaats van de normale € 19,95 betaalt u tijdens de Tong Tong Fair slechts € 15,00!
ElEl
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 zo 5 jun 2011 - 21:50
Zes procent meer bezoekers voor de 53e Tong Tong Fair 05-06-2011, Nieuws
De 53e Tong Tong Fair in Den Haag heeft dit jaar bijna 98.000 bezoekers getrokken, 6% meer dan vorig jaar. De organisatie spreekt van een geslaagde 53e editie. De bezoekers hadden grote waardering voor de nieuwe indeling van de tentenarchipel op het Malieveld en de iets compactere opstelling, die zij als ‘intiem’ omschreven. Organisator Stichting Tong Tong is opgelucht dat na twee jaar terugloop als gevolg van de recessie, er nu meer belangstelling was. Op Hemelvaart bezochten meer dan 12.000 bezoekers de Tong Tong Fair. De organisatie stelt ook vast dat de nieuwe naam Tong Tong Fair inmiddels bekender is en meer geaccepteerd. Tot 2009 heette het evenement Pasar Malam Besar, daarvoor Pasar Malam Tong-Tong. De 54e Tong Tong Fair vindt plaats van (Hemelvaart) 17 tot en met 28 mei (Tweede Pinksterdag) 2012.
Er was buitengewoon veel belangstelling voor de tentoonstelling over de Indische keuken. Het concert van de ernstig zieke rocklegende Andy Tielman was emotioneel en indrukwekkend voor alle aanwezigen in het overvolle Bintang-Theater. Een ander hoogtepunt was de wereldpremière van North Sea Paradise van de gitaristen Makana uit Hawaii en Balawan uit Bali, samen met de Nederlandse videokunstenaar Martijn Grootendorst. De bijzondere wajangvoorstelling over het leven van Willem van Oranje, Wayang Willem, van poppenspelers Ki Ledjar Soebroto en Ananto Wicaksono werd door vele duizenden mensen gezien. De 53e Tong Tong Fair stond dit jaar ook in het teken van de honderdste geboortedag van schrijver Tjalie Robinson. Met debatten en lezingen werd zijn werk herdacht. De multimediale voorstelling Cuk & Cis, gebaseerd op twee verhalen die Tjalie Robinson schreef onder het pseudoniem Vincent Mahieu, was het hoogtepunt van dit themaprogramma. Hiervoor kwam de Indonesische groep Behind the Actors over uit Bandung, met steun van Hivos.
De Tong Tong Fair (voorheen Pasar Malam Besar en Pasar Malam Tong Tong), is het grootste Indische (Euraziatische) festival ter wereld. Het evenement is een zinnenprikkelende drie-eenheid van een cultureel festival, beurs en eetfestijn samen, in een archipel van tenten. Het Tong Tong Festival biedt de beste mix van oost en west in een internationaal programma met muziek, dans, literatuur, toneel.
tongtongfair.nl
wu
Onderwerp: Re: Tong Tong Fair 2011 zo 19 jun 2011 - 13:04