Mbak Wujud.
Dat was geen zakelijke vraag hoor.
Gewoon even een vriendschappelijk-vraag stellen.
Bahasa Indonesia is niet moeilijk, maar voor menige mensen die in Nederland wonen is de Bahasa Indonesia net als de Franse Taal.
Jaren geleden zat ik samen met een aantal kennissen en mijn vrouw op de Volks Universiteit te Amstelveen om de Bahasa Indonesia te leren, zodat wij allemaal een beetje met de Indonesiers kunnen communiceren als wij naar Indonesia op vakantie gaan.
Er waren twee klassen:
Bahasa Indonesia Beginners
en
Bahasa Indonesia Gevorderden
De cursus duurde ongeveer half jaar,....maar na circa twee maanden stopten enkele mensen, ook mijn kennissen en mijn vrouw,...zij vonden het moeilijk.
Zij weten vaak geen raad met de woorden:
Barangkali, Satu kali, Dipinggir kali, Sedap sekali, Sekalian, etcetera,....
Dus overal waar kali voorkomt. En nog veel meer andere woorden.
De docente had in de gaten en zeide tegen mij:
"En jij Ben,......Eigenlijk behoor jij in deze klas niet thuis, maar misschien wel in de Gevordenden klas, of misschien is deze klas ook niets voor jou.
Ik heb de indruk dat jij vroeger op de S.M.A of S.M.U. zat, klopt dit.?
De woorden die jij gebruikt, jouw zins opbouw enzovoorts is van iemand die de Bahasa Indonesia beheerst."
Mijn antwoord was:
"Bu......Ik doe gewoon mee met mijn kennissen en vrouw voor de gezelligheid, thats all..!"
Met dit schrijven wil ik alleen kenbaar maken, dat voor de meeste bewoners van Nederland "de Bahasa Inonesia" net zo moelijk is als de Franse Taal.
Met andere woorden:
Het is niet te adviseren om een rubriek(pagina, topic)
Warta Berita dalam Bahasa Indonesia op deze gezellige Indonesie forum te plaatsen.
Alleen als er veel leden zijn die de Bahasa Indonesia beheersen
of veel leden met ten minste S.M.P. of S.M.A. of S.M.U. diploma in hun zak hebben
dan is een rubriek "Warta Berita dalam Bahasa Indonesia" wel te adviseren, anders niet.
S.M.P. = Sekolah Menengah Pertama.
S.M.A. = Sekolah Menengah Atas.
S.M.U. = Sekolah Menengah Utama.
Met een SMA of SMU diploma kan men in Indonesia naar de Akademi(academie) of universitas(universiteit) gaan.
Surabaya is een
Marine Stad
Handels Stad
Universiteits Stad
Er zijn allerlei soorten Academies en Faculteiteiten op de uiversiteiten van Surabaya.
Zo was het in het Nederlands-Indie periode en nu ook in het Republik Indonesia tijdperk.
Mbak Wujud,...hoef niet lhoo,....deze Warta Berita dalam Bahasa Indonesia.
Salam, Sjalaam, Sjaloom, Shaloom, Mazeltov,
Best Regards.