Pastei pan tutup..... met zo'n zalige aangebakken laag bovenop van ....... fijngemaakte kentang en vooral die aangebakken korstjes....
stiekem eraf pulken, totdat ma het in de gaten had en ik met een bendol op mijn kop rondliep, want ze kon héél goed d'r knuisten gebruiken.
En die pastei pan tutup werd gemasak in zo'n ouderwetse grote anglo pan met deksel en op deksel zat ook arang en ik moest kipas. Maar de armen soms erg moe, dus werd de bovenkant alleen flink aangewakkerd, dus te snel gosong en de onderkant kreeg te weinig kipaswind, dus....alweer een bendol erbij.
Maar die inhoud lustte ik van geen kant. Zaten allemaal vleesjes in met kotot eraan (geen geld voor goed vlees) en daar gruwde ik van, dus altijd eruitpulken en proberen stiekem aan de honden te voeren. Ma was om de dooie dood niet achterlijk, dus kwam er dan alweer een nieuwe bendol erbij op mijn kop en als toetje een straf: net zo lang zitten tot het bord leeg was, soms wel tot het al héél donker en laat was.
Payah dese.
Ruilen mijn jeugd met hedendaags? Met automatische ditjes en datjes.... Never....
Overdoen mijn jeugd? Yes, en wel op dezelfde manier als toen, met bendol en al erbij. Bau arang bakar, kringet want je moest in de hitte ook nog eens vuurtjes stoken om te masak en als dank kreeg je gratis bendols op je kop... voor geen goud zou ik het gemist willen hebben.