Droom van motorkoppel aan duigen gereden door vrachtwagenGeschreven door Redactie op 11.06.2011, 14:02
BERLIJN - Wat een prachtige motorreis naar Indonesië moest worden, eindigde afgelopen donderdag in een ware nachtmerrie voor het koppel Dirk Dijkstra en Jane Cohen. Het koppel, uit Leeuwarden, wilde met deze reis geld ophalen voor een nieuw te bouwen kindertehuis in Indonesië. Jane had haar baan opgezegd en Dirk, die als zzp-er werkzaam is, nam al een tijdje geen werk meer aan.
Op de tweede dag van hun lange reis op een rustige autoweg honderd kilometer voor Berlijn gaat het mis. Dirk Dijkstra vertelt op zijn weblog: "Op een nu rustige snelweg ruim 100 kilometer voor Berlijn, rijdend achter Jane en met grote regelmaat kijkend in mijn achteruitkijkspiegels, zie ik ineens een megagrote grill van een MAN-vrachtauto in mijn spiegel. Ik roep naar Jane: "Kijk uit, van de weg!", maar voor mij is het te laat..."
"Een vrachtwagen van meer dan 20 ton, bestuurd door een niet-oplettende chauffeur, rijdt met volle snelheid op de achterkant van mijn motor in. Mijn achterwiel schiet volledig onder de vrachtauto met een spoilerhoogte van rond de 30 centimeter. Wonder boven wonder blijft mijn motor recht; Jane wijkt direct uit naar de vluchtstrook en ziet alles in haar spiegel gebeuren. Een gil, een schreeuw, en meer dan 60 meter verder voordat ik samen met de vrachtauto tot stilstand kom."
"Nog zittend in mijn verfrommelde zadel, roep ik door onze communicatie naar Jane, die 100 meter verder tot stilstand komt: "Jane, ik ben oké, ik sta nu naast de motor... ik ben oké."
"Tino, de chauffeur van de vrachtauto, heeft ook de schrik van zijn leven, en spreekt van geluk. Maar ik ben boos. En veel meer dan dat verdrietig, erg verdrietig. Een levensdroom op dag 2 kapot gereden door een suffe chauffeur."
De reis moet als verloren beschouwd worden. Op nieuwe motoren de reis vervolgen is helaas geen optie. En de reparatie aan de Harley Davidson motor duurt veel te lang. Voor veel landen waren strikte afspraken gemaakt. Zo hadden ze voor China toestemming moeten vragen om met een gids op 20 juli China te mogen binnenrijden. Deze vergunning gold alleen voor de kentekens van deze beide motoren.
Dirk verzucht: "Denkend aan onze reis die vervlogen is, het kapitaal wat er geïnvesteerd is in de motoren, visums en vergunningen, en vooral niet te vergeten, het goede doel waar wij met vele anderen zo enthousiast aan begonnen zijn, de realisatie van het goede doel, het nieuw te bouwen kindertehuis in Tondano, Noord Sulawesi.."
Het koppel een hart onder de riem steken, bezoek eens het weblog van
Dirk Dijkstra en Jane Cohen.
Transport online