Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland Empty
BerichtOnderwerp: Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland   Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland Icon_minitimeza 18 jun 2011 - 16:50

Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland
door Berry van der Heijden
vrijdag 17 juni 2011 | 07:13 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 17 juni 2011 | 11:07

Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland Enny_210 foto Berry van der Heijden
Enny Tawaris is verplicht een inburgeringscursus te volgen, hoewel ze 28 jaar in Nederland woont en een baan heeft. Ze begrijpt het niet.


BREDA - Wie Enny Tawaris kent, begrijpt er niks van. Sinds vorige week volgt de 53-jarige Bredase verplicht een inburgeringscursus. "Belachelijk", vindt haar schoonzus Inge. Ze heeft haar ergernis in een briefje aan de krant gelucht.

"Belachelijk", vinden ook Enny, die 28 jaar in Nederland woont, en haar man René met wie ze 25 jaar is getrouwd en met wie ze een dochter heeft grootgebracht.

Toch is het een feit. Vier maanden lang moet Enny twee keer per week en drie uur per avond een inburgeringscursus volgen. Toch werkt ze al 13 jaar als verkoopster bij de Makro. Ook haar baas begrijpt er niets van. Enny is er erg gestrest van geraakt. "Ik heb helemaal geen tijd voor die cursus. Bovendien wat moet ik er doen. Mijn Nederlands is toch goed."


Nederlands

Ze toont een diploma uit 1986/'87 van de Internationale schakelklas van het Baronie van Breda College, waar ze het Nederlands op niveau b heeft afgesloten. Capabel Taal waar ze vorige week twee lessen heeft gevolgd schrijft in een brief: 'U kunt bij ons de Nederlandse Taal leren en meer leren over Nederland'. Maar haar Nederlands is prima blijkt in een gesprek bij haar thuis op de bank. Zeker, ze komt uit Indonesië en dat hoor je. En ze heeft de Indonesische nationaliteit. "Ik heb nooit een reden gehad om Nederlandse te worden. Mijn rechten waren gelijk als die van René, die ook een Indische achtergrond heeft, maar wel Nederlander is." Ze vindt de cursus voor haar een verspilling van tijd en van belastinggeld.


Vrijstelling

"Ik heb niets tegen de mensen die de bijscholing geven, maar ik doe alles zelfstandig, de administratie, bankzaken, ik ga naar de dokter als dat nodig is. Dat hoef ik toch niet te leren? Waarom is dit", vraagt ze zich af. Een bezoekje aan een advocaat vorig jaar leerde haar dat zij in aanmerking zou moeten komen voor vrijstelling, maar dat is niet gelukt. Een woordvoerster van Capabel zegt dat de organisatie de klanten van de gemeente krijgt doorgestuurd. "Vorige week is met een docent over haar zaak gesproken. Normaal neemt die contact op met haar zaakmanager bij de gemeente. Dan zal het wel geregeld worden", denkt ze.


Gemeente

Een woordvoerster van de gemeente verwijst in eerste instantie naar de Wet Inburgering uit 2007. "Den Haag heeft een lijst met 4.500 namen van Bredanaars gestuurd die moeten inburgeren. Na een toets wordt hun vaardigheid bepaald en het traject gekozen."

De woordvoerster van de gemeente zegt dat Enny Tawaris niet verplicht is om de lessen te volgen, maar ook staatsexamen kan afleggen. Dat kost 90 euro. Vrijstelling zal niet zomaar lukken. Dat is wel mogelijk als ze Nederlandse wordt, een Nederlands diploma heeft van mbo of hoger of wanneer ze een certificaat Nederlandse Taal niveau NT2 heeft.

Enny Tawaris toont een originele geboorteakte, maar die is niet voldoende om Nederlandse te worden. „Dan moeten we naar Indonesië. Dat geeft veel rompslomp en gaat geld kosten als ze weten dat we uit het buitenland komen”, weet René.

De woordvoerster van Capabel stelt dat het diploma met taalniveau 2 uit 1987 een hoger niveau is dan je nu nodig hebt om Nederlander te worden. De woordvoerster van de gemeente wil daar geen oordeel over geven. „We gaan deze mevrouw een briefje sturen en nodigen haar uit eens te komen praten. Wanneer ze alle documenten meeneemt, kunnen we beoordelen of sprake kan zijn van vrijstelling.”


bndestem.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Enny uit Breda moet inburgeren na 28 jaar in Nederland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Pelita al 70 jaar baken van Indisch Nederland
» Spanjaardsgat Festival: 50 jaar Molukken in Breda
» Herdenking van 65 jaar Molukkers in Nederland in Oost-Souburg
» Opvallend hard vonnis: christelijke gouverneur moet twee jaar de cel in wegens blasfemie
»  Jan V. na bijna vier jaar cel op Bali terug in Nederland

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: