Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indonesië en de vakbond

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indonesië en de vakbond Empty
BerichtOnderwerp: Indonesië en de vakbond   Indonesië en de vakbond Icon_minitimedo 26 feb 2009 - 14:05

25 februari 2009
Collega's in de gevangenis


Bert van der Spek, penningmeester CNV HB, bezoekt gevangen vakbondscollega's in Indonesië en schrijft over zijn ervaring.

In Nederland kan de vakbond vrij spreken en hoeven wij niet bang te zijn voor represailles van de overheid. Wij kunnen vrije onderhandelingen voeren. Dat dit bijvoorbeeld in Indonesie niet zo is heb ik opnieuw mogen ervaren tijdens mijn bezoek aan dat land.

Onze internationale vakbond "Building and wood international" kortweg BWI heeft onder andere een project in Indonesie. Het project heeft in dit geval als donoren onze bond en de Belgische bond ACV bouw en industrie. Het gaat hier om de ontwikkeling van de vakbonden in de bouw en het organiseren van mensen. De betrokkenheid van de donoren, dus de beide ondersteunende bonden, betreft ook een jaarlijkse evaluatie.

Indonesië en de vakbond 3311687414_5355268c85_m

Tijdens mijn aanwezigheid hoorde ik dat twee vakbondscollega's - Yuce Hengui en Sadok Winardi - in de gevangenis zitten. Zij worden door hun werkgever beschuldigd van opruiing en het veroorzaken van onrust binnen het bedrijf waar zij werken. Hun bond HUKATAN SBSI, de bond voor de sector hout en bosbouw, heeft in het bedrijf een korte protestactie gevoerd omdat zij niet meer willen dat een stukje sociale zekerheid bij ziekte en een beetje meer loon. Je moet bedenken dat je dan praat over ongeveer 75 euro loon per maand. Ik wilde graag deze vakbondscollega's een bezoek brengen.

De politie was niet erg blij met mijn bezoek en was ook onzeker wat ik kwam doen. Toch mocht ik met deze vakbondsmensen een uur praten; de politie bleef er wel bij. Je weet maar nooit. De collega's waren erg blij met het bezoek en het stak hen een hart onder de riem. Vanuit onze wereldvakbond (BWI) zal ook druk worden uitgeoefend om deze mensen zo snel mogelijk weer vrij te krijgen. Maar de Indonesische wetten zijn streng en de procedures zijn lang. De verwachting is dat zij nog wel enkele maanden zullen blijven vastzitten. En dat alleen omdat zij opkomen voor de arbeiders en hun meer dan gerechtvaardigde wensen.


CNV

---

in het artikel staat: "Hun bond HUKATAN SBSI, de bond voor de sector hout en bosbouw, heeft in het bedrijf een korte protestactie gevoerd omdat zij niet meer willen dat een stukje sociale zekerheid bij ziekte en een beetje meer loon."
Een beetje vreemd geformuleerd, maar ik denk dat het duidelijk is wat er wordt bedoeld.

w.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Indonesië en de vakbond
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische fabriek erkent vakbond
» CNV sluit gender-overeenkomst met Indonesische vakbond SBSI
» Garuda Indonesië vliegt non-stop naar Indonesië (va. 30 mei '14)
» Indonesië: Importbelemmeringen tuinbouwproducten
» Verkrachtingsschandaal Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: