Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 historische fout

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

historische fout Empty
BerichtOnderwerp: historische fout   historische fout Icon_minitimewo 20 jul 2011 - 8:28

Wat zei Karel Doorman nu precies?


In Opinie & Debat in de Volkskrant van 13 juli j.l. was Frans Timmermans aan het woord.
De kop : "Fransen zijn bijna net als wij."
Stelling : Een toenadering tot Frankrijk kan eraan bijdragen dat Nederland uit zijn Europees isolement geraakt.
lees het artikel

Frans Timmermans zegt dan op een gegeven moment "... of omdat hij (=het overactieve Franse staatshoofd) heeft besloten een dictator aan te pakken volgens het adagium van Karel Doorman: "Ik val aan, wie volgt mij?"



*****
Op de U-pag. van O&D - Geachte redactie - van 16 juli schrijft S. Kingma:

Historische fout
Onuitroeibaar, die historische fout: toen Karel Doorman de ABDA-vloot aanvoerde tijdens de Slag in de Javazee, tegen de Japanners, zou hij hebben gevraagd(!) 'ik val aan, wie volgt mij?'
Doorman was de commandant van de geallieerde vloot (Amerikaans-Brits-Nederands-Australisch) en dus gaf hij gewoon bevelen: 'ik val aan, volg mij'.
Of hij daar goed aan deed, is een tweede - mogelijk had hij beter gedaan de sterke Jappen vooralsnog te ontwijken, maar daar gaat het niet om.
Buitenlandexpert Frans Timmermans (O&D, 13 juli) had zijn geschiedenislesje moeten kennen.


*****
18 juli - in O&D - L. Verhoog:

Karel Doorman
Op de U-pagina van 16 juli las ik een ingezonden brief met de kop 'Historische fout' over wat Karel Doorman gezegd zou hebben tijdens een poging tot reorganisatie van zijn vloot tijdens de slag in de Javazee.
Helaas is ook de daarin vermelde uitspraak van Doorman een historische fout. Jaren terug las ik al eens ergens dat hij niet 'ik val aan, volg mij' zou hebben gezegd, maar iets als 'follow the leader'. Hij probeerde namelijk, na verlies van enkele schepen, zijn vloot te reorganiseren en een uitweg te zoeken, omdat het Japanse schootsbereik verder reikte dan dat van zijn vloot.
Volgens meerdere bronnen heeft hij in werkelijkheid het bevel gegeven: 'All ships follow me.'
Dat dit juist is, blijkt onder meer uit het feit dat de oorspronkelijke tekst van het wapenschild van het M-fregat Karel Doorman 'Ik val aan, volg mij' is vervangen door 'follow me'.


*****
O&D 20 juli: Louise D., kleindochter

Slag in de Javazee
Dat Karel Doorman tijdens de Slag in de Javazee in 1942 het bevel 'ik val aan, volg mij' zou hebben gegeven is een wijdverbreid misverstand.
Om tijdens de aanval dreigende verwarring te voorkomen liet Doorman via een radio-installatie aan de andere schepen (geadresseerden: all ships) weten dat ze hem moesten volgen (bericht: follow me). Aangenomen moet worden dat de Engelstalige samentrekking all ships follow me om redenen van propaganda is verbasterd tot: 'ik val aan, volg mij'.
Het was overigens niet aan Doorman om te besluiten de Japanse overmacht al dan niet te ontwijken. Admiraal Helfrich seinde hem de avond van 26 februari 1942: 'Gij moet de aanvallen voortzetten tot de vijand vernietigd is.' Doorman voerde dit operatiebevel uit, wetende dat dit voor hem als vlagofficier een zekere dood tot gevolg zou hebben.


---------------------------
Frans Timmermans is lid van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Van 2007 tot 2010 was hij staatssecretaris voor Europese Zaken. Volgens hem speelt Nederland te weinig in op de Franse heroriëntatie op Noord-Europa.


Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




historische fout Empty
BerichtOnderwerp: Re: historische fout   historische fout Icon_minitimema 14 nov 2011 - 22:24

Op het oude vliegkampschip van de Koninkljke Marine de Hr. Ms Karel Doorman stond op het oude scheepswapen "Ik val aan, volgt mij". Dit berust op een misverstand want Doorman was commandant van een internationale eenheid en had zijn order nooit in het Nederlands kunnen geven. Op het latere nieuwe scheepswapen van de M-Fregat Hr. Ms. Karel Doorman staat alleen "Follow me".

SBN Karel Doorman had eigenlijk voor zijn vertrek met het eskader een stevige woordenwisseling met zijn baas ADM Helfrich, want hij zag de zinloosheid van een gevecht met de overmachtige Japanners in. Ondanks dat volgde hij het bevel van zijn meerdere op en voer met de vloot uit.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

historische fout Empty
BerichtOnderwerp: Re: historische fout   historische fout Icon_minitimedi 15 nov 2011 - 15:41

ADM Helfrich had niet enkel woorden met SBN Doorman, maar ook met zowat de complete USA Marine staf, al meteen van het moment van zijn aanstelling als "opperhoofd" van de gealliëerde vloot.

Toen de slag was gestreden en het Japanse leger Indonesie binnenviel, stond er een vrachtvliegtuig klaar om......(vul zelf in) en om meteen daarop koers te zetten richting Australie.

Na de oorlog heeft een verantwoordelijke ex-ADM achter zijn bureau zitten kniezen over de geheime rapporten, waarom en wanneer het allemaal mis was gegaan met die Slag in de Javazee.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





historische fout Empty
BerichtOnderwerp: Re: historische fout   historische fout Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
historische fout
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Historische Kranten
» Niet alles van het kolonialisme was fout
» Hollandse Zaken: Fout in Nederlands-Indië? / 18 juli, 21:10, Ned. 2
» Historische geschriften over VOC en voormalig Ned. Indie.
» Historische kranten KB

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: